Eddig az Európai Vasút Évében is jelen vannak a Covid19 világjárvány miatti megszorítások a vasúttársaságok, illetve egész Európa életében. Ahogy a 2020-as év pénzügyi eredményein, úgy bizony az ideieken is tetten érhető a visszaesés, hiszen nagyjából a tavaly év végi veszteségeket könyvelték el 2021 első negyedévében is az európai vasúttársaságok a CER legfrissebb felmérése szerint.

A vasúti személyszállítási szolgáltatások forgalmának éves vesztesége az EU 27 tagállamában (EU27) 2020-ra -41 százalékra tehető 2019-hez képest (összesen 24,7 milliárd euró értékben). Az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER) legutóbbi kimutatása alapján a veszteség 2021 első negyedévére -51 százalékra emelkedett, ami 7,6 milliárd eurót tesz ki.

Tavaly a sivár első félév után (2019 azonos időszakához képest -40% veszteséggel) a helyzet csak kissé javult a nyári hónapokban, viszonylag alacsonyabb, körülbelül -38 százalékos veszteséggel 2020. július és szeptember között. Az eredmények ősszel tovább romlottak (októberben -46%), majd november-december hónapokban rekordmagasságot értek el -51 százalékkal. Ez a tendencia 2021 márciusáig folytatódott, ami azt jelenti, hogy a vasúti személyszállítás szereplői az elmúlt öt hónapban folyamatosan elveszítették havi bevételeik felét (51 százalékát), összehasonlítva 2019 ugyanazon válság előtti hónapjaival.

Az EU27 vasúti személyszállítóinak veszteségei 2020-ban átlagosan heti 475 millió eurót tettek ki, ám 2020 novemberétől 2021 márciusáig az átlagos bevételkiesés megközelíti a heti 600 millió eurót. A piaci szereplők közötti különbség jelentős, abból a szempontból, hogy a 2020. évi forgalomkiesés -3% és -91% között alakult. Különösen súlyos a helyzet a nagytávolságú, elsősorban nemzetközi távolsági személyszállítást végző vállalatok esetében (mint például az Eurostar, a Thalys, valamint az Eurail és az InterRail).

A vasúti áruszállítási szolgáltatások forgalmának éves vesztesége az EU27-ben 2020-ra -11 százalékra becsülhető 2019-hez képest, ami összesen 1,8 milliárd euró mínuszt jelent. A veszteség 2021 első negyedévére -10 százalékra változott, azaz 2021. január-március között már majdnem 400 millió euró a szektor vesztesége.

Vagyis a 2020 második felében tapasztalható folyamatos javulás – aminek eredményeként a veszteség 2020 decemberében -3 százalékra csökkent – leállt. 2021 januárja óta a havi veszteségek csaknem állandó, két számjegyű -10 százalékos szintre tértek vissza, így a heti veszteségek meghaladták a 30 millió eurót. 2020-ban a veszteségek -3% és -32% között változtak 2019-hez képest.

2021 áprilisában a Covid19 világjárvány pályahálózat-üzemeltetőkre gyakorolt hatását is vizsgálni kezdte a CER. A bevételkiesés abszolút értékben nem áll rendelkezésre, de a 2019-hez viszonyított relatív veszteségek szerint a bevételek 2020-ban átlagosan 11 százalékkal, 2021 első negyedévében pedig 13 százalékkal csökkentek.

2019 azonos időszakához képest a 2020-as év első féléve 14 százalékos csökkenést eredményezett a pályahálózat-üzemeltetők számára. Ezt követően a helyzet kissé javult a nyári hónapokban, viszonylag alacsonyabb, körülbelül -8 százalékos veszteséggel (2020. július-október között). A helyzet 2020 novemberében kezdett súlyosbodni, míg a veszteség 2021 januárjára fokozatosan elérte a -13 százalékot, és nem is javult 2021 márciusáig.

Itt különbséget kell tenni azon országok között, ahol jelentős a bevételkiesés, számos szolgáltatás leállt, és az infrastruktúra-használati díjak kompenzáció nélkül lecsökkentek, valamint a viszonylag szerény bevételkiesést elszenvedő országok között, ahol a legtöbb szolgáltatás, valamint az infrastruktúra-használati díjak fennmaradtak.

Azokban az országokban, ahol a vasúti pályahasználati díjakat csökkentették vagy elengedték (és/vagy sok szolgáltatás megszűnt), a pályahálózat-üzemeltetők átlagosan bevételeik 30 százalékát veszítették el 2020-ban, és a veszteség 2021 első negyedévében -40 százalékra emelkedett.

Azokban az országokban, ahol a vasúti pályahasználati díjak fennmaradtak, a pályahálózat-üzemeltetők átlagosan bevételeik öt százalékát veszítették el 2020-ban, és körülbelül ugyanennyit 2021 első negyedévében.

További információ: http://www.cer.be/media/press-releases/cer-covid-impact-tracker-bleak-first-quarter-railways

Fotó: GYSEV

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT