Az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER) az EU Helyreállítási és Ellenállóképességi programjáról (RRF) tartott tájékoztatót, amelyen a HUNGRAIL is részt vett. Itt az is elhangzott, hogy az EU fenntartható finanszírozási stratégiájának felülvizsgálatára 2021 nyarán kerülhet sor, annak érdekében, hogy az Európai Bizottság Mobilitási és Közlekedési Főigazgatósága (DG Move) által lényegesnek tekintett minél több téma bekerüljön a stratégia elemei közé.

Az RRF és egyéb finanszírozási eszközök közül a Connecting Europe Facility elnevezésű vissza nem térítendő támogatás 2021 és 2027 között közlekedésre fordítható összege 25,8 milliárd euró, és a támogatás 60 százalékát éghajlattal kapcsolatos beruházásokra kell fordítani. A fő célterületek az alábbiak:

  • Elsősorban fenntartható közlekedési infrastruktúra fejlesztése magas uniós hozzáadott értékkel;
  • Szintén kiemelt cél a hozzájárulás a TEN-T törzshálózat befejezéséhez 2030-ig;
  • Továbbá a közlekedés és mobilitás környezetbaráttá tétele és digitalizálása;

Ugyancsak kiemelt célként kezeli a fenntartható és környezetbarát közlekedési megoldásokat, valamint a TEN-T és határokon átnyúló mobilitáshoz való hozzáférés regionális és helyi szintű javítását a Kohéziós Alap és Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA), amely a legjelentősebb támogatási csomag. A 2021-2027 időszak teljes költségvetése a Kohéziós Alap esetében 32,5 milliárd euró, míg az ERFA esetében 192,4 milliárd euró, és a támogatás 30 százalékát éghajlattal kapcsolatos beruházásokra kell fordítani.

Csak részben érinti a vasúti közlekedést a Horizont Európa – éghajlat, energiaügy és mobilitás klaszter vissza nem térítendő támogatási lehetősége, amely klaszterek költségvetése a 2021-2027-es időszakra 15 milliárd euró. Ezen keresztül partnerségi megállapodások keretében lehetséges vasúti, hidrogén, illetve akkumulátoros projektek finanszírozása is, a fentiekhez hasonlóan vissza nem térítendő támogatások keretében.

Ugyanakkor szintén cél a magánszektor bevonása, szakpolitika által vezérelt programok keretében, az InvestEU visszatérítendő támogatásaival, 2021 és 2027 között a fenntartható infrastruktúrára vonatkozó 10 milliárd eurós keretösszeggel. A cél vasúti járművek és az intelligens mobilitási szolgáltatások, valamint azon projektek támogatása, amelyek felgyorsítják az átállást a fenntartható közlekedésre. Ezen belül is előnyt élveznek az alábbiak:

  • A jövő közlekedése: alternatív üzemanyag – infrastruktúra, mobil eszközök (flották);
  • Digitalizáció, innovatív üzleti modellek;
  • TEN-T vasúti törzshálózat fejlesztése;

Bizonyos keretek között elképzelhető a fenti lehetőségek kombinálása (RRF-CEF-ERFA-Kohéziós Alap; InvestEU-RRF-ERFA-Kohéziós Alap), szem előtt tartva, hogy a kohéziós politika továbbra is az elmaradott térségek támogatására fókuszál, a vasút szemszögéből a „kis széndioxid-kibocsátású Európa” és a „mobilitás javításával jobban összekapcsolt Európa” jegyében. Dízel járművek támogatására nincs lehetőség!

A legfontosabb területek:

  • TEN-T törzs- és átfogó hálózatának fejlesztése, nemzeti és regionális mobilitás (városi hálózatok fejlesztésére is van lehetőség);
  • Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer (ERTMS);
  • Vasúti járművekkel kapcsolatos befektetések az állami támogatásra vonatkozó szabályok és a 4. vasúti csomag előírásainak betartása mellett;
  • Fenntartható városi közlekedés: villamos, metró, helyiérdekű vasúti rendszerek (infrastruktúra és jármű)

A HUNGRAIL többek között Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Terve (HET) kapcsán is azon dolgozik, hogy a hazai vasúti szektor minél több támogatáshoz jusson a vasúti szállítás fejlesztéséhez.

További információ: hungrail@hungrail.hu

Fotó: MÁV

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT