„Nemcsak a járvány, hanem a klímaválság is azt mutatja, hogy a közlekedés közútról vasútra terelése csupán akkor sikerül, ha azt európai és nem nemzeti perspektívából nézzük” – ennek jegyében csatlakozott a HUNGRAIL az Európai Fenntarthatósági és Mobilitási Stratégia célkitűzéseinek végrehajtásához kapcsolódó szakmai érdekvédelmi feladatok előkészítését végző CER ECONOMICS Group munkacsoportjához.

A fenntartható és intelligens mobilitási stratégia az európai vasúti közlekedést kiemelt pozícióba helyezi, mivel segítségével elérhető a közlekedési szektor széndioxid-kibocsátásának kilencven százalékos csökkentése. A cél elérése érdekében a vasútban rejlő fejlődési potenciálokat teljes mértékben ki kell aknáznunk, mivel csak így váltható ki a közúti közlekedés, és növelhető a vasúti szállítás aránya a többi szállítási módhoz képest. Az új stratégia bevezetése a vasúti közlekedést mind a teher-, mind pedig a személyszállítás terén kedvelt választási opcióvá teheti, de egyesületünk szerint ehhez jelentős erőfeszítéseket kell tenni.

A HUNGRAIL ezért is csatlakozott a CER Economics munkacsoportjához, amelynek legutóbbi ülésén kiemelt téma volt a 2020. december 5-én elfogadott Fenntartható és Intelligens Mobilitási Stratégia – számolt be Hódosi Lajos, a HUNGRAIL ügyvezető igazgatója. Az egyeztetésen a résztvevők a modális váltás célkitűzéseire, az externális költségekre és az árakra koncentráltak. Ugyanis az árképzésnek tükröznie kell a közlekedés környezeti és társadalmi hatásait, ezzel elkerülhető a tisztességtelen verseny, és a környezetszennyezés költségeit sem az állampolgárok fizetnék meg.

Az infrastruktúra tekintetében Európai Uniós szinten 2050-re két nagy szállítási hálózat alkot majd egy hatékony, gyors és fenntartható rendszert. A TEN-T törzshálózatot 2030-ra ki kell építeni, mivel az a legfontosabb szállítási központokat köti majd össze. Az átfogó hálózat 2050-re minden európai régiót érinteni fog. Ezzel a TEN-T létrehozza a nagyteljesítményű szállítási rendszerhez szükséges összeköttetéseket, ami biztosítja a szükséges kapacitást, valamint a minőségi és digitalizált szolgáltatásokat az EU egész területén. A törzshálózat fő vonala kilenc folyosóval és két horizontális prioritással rendelkezik. A törzshálózat 67 ezer kilométer vasútvonalat foglal magában, amelyből 8500 újonnan kivitelezendő projekt vagy jelentős korszerűsítés. Fontos megemlíteni, hogy a TEN-T rendelet módosítására jövőre kerül sor.

Az interaktív beszélgetés valódi célja az volt, hogy mind a CER csapatát mind a tagokat segítse a stratégia célkitűzéseinek jobb megértésében és megkezdje a tényeken alapuló érvrendszerek kialakítását az intézkedések elkövetkezendő időszakban történő jobb végrehajtása érdekében. Ez a munka a HUNGRAIL-t nagyban fogja segíteni abban, hogy erőteljesen támogatást nyújtsunk és előmozdítsuk a vasúti szektor érdekeit a magyar kormányzat, valamint az Európai Parlament felé, amely a stratégiáról hamarosan jelentést fog készíteni. A stratégia az externális költségek internalizálásának részeként a széndioxid lábnyomra vonatkozó intézkedéseket is kezdeményez. Ezért a HUNGRAIL az intermodális versenyben a vasút szerepének javítása érdekében hamarosan beindítja Fenntarthatósági munkacsoportját, amelynek célja a modális váltást elősegítő számításokon és tényeken alapuló javaslattétel lesz.

További információ: hodosi.lajos@hungrail.hu

Fotó forrása: MÁV

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT