Immár egy teljes év gyakorlati tapasztalatával elmondható, hogy sikeresen debütált aHUNGRAIL javaslatára, a BM OKF, a VPE Kft. és a MÁV Zrt. közös munkájával kifejlesztett egységes Veszélyes Áru Bejelentő Rendszer (VÁB).Ennek adatai szerint az elmúlt egy év folyamán összesen 72329 veszélyesáru-szállítási bejelentést tettek a vasútvállalatok. A rendszer bevezetésének eredményeként a szabálytalanságok is drasztikusan visszaestek.

A 312/2011. Kormányrendelet alapján kidolgozott veszélyesáru-bejelentő rendszer bevezetése elérte célját, sikerült biztonságos adatkapcsolattal, gyorsan és megbízható módon tett bejelentésekkel radikálisan visszaszorítani a veszélyes árut szabálytalanul, veszélyes módon szállítókat. Teljesültek a rendszerrel szemben előzetesen megfogalmazott célok is, azaz mindenekelőtt a jogszabályoknak megfelelő működés, a költséghatékony kialakítás és olcsó üzemeltetés, a más rendszerekből származó adatok felhasználhatósága, valamint a magas szintű üzembiztos működés. Az elmúlt egy év tapasztalatainak összegyűjtését valamint a módosítási javaslatok megfogalmazását napirendre tűzte egyesületünk a BM OKF-HUNGRAIL 2021. I. féléves munkaprogramjában. Ennek fókuszában állnak majd az ergonómiai fejlesztések és a tapasztalatok beépítése a program működésébe. A VÁB első éve során egyébként csak egy rendkívüli esemény történt, amelyet rövid időn belül kezeltek, így nyitott hiba jelenleg nem ismert.

A VÁB rendszer működéséről Jakab Gábor tűzoltó alezredes (BM OKF), mint a munkacsoport állandó meghívott vendége is elégedetten nyilatkozott, továbbá elmondta, hogy a járványhelyzet miatt a 2020. tavaszi RID akció elmaradt és az őszi is rövidebb ideig tartott. Így a 2019. II. félévi 4283 darab ellenőrzött járművel szemben 2020. II. félévében csak 2300 járművet ellenőriztek, és ezek közül 1073 darab tartozott a RID hatálya alá, míg 2019-ben 1262 jármű. Ám tavalyelőtt az 1262 járműből 66 bizonyult szabálytalannak, míg 2020-ban az 1073 közül csupán 6 darab, vagyis a RID hatálya alá tartozó vizsgált járművek csupán 0,6 százaléka, szemben a 2019. évi 7,6 százalékos eredménnyel. Ez igazán jelentős visszaesés, nemcsak az előző, hanem a korábbi évekhez képest is.

A kedvező tendencia az egész évi ellenőrzések eredményeiben is tetten érhető. Ugyanis 2020-ra az összes ellenőrzött járművek számában 20 százalékos, a RID hatálya alá tartozó járművek mennyiségében pedig 15 százalékos csökkenés történt, ám a szabálytalan járművek száma 75 százalékkal csökkent, 714-ről 177 darabra. Mindezjól mutatja, hogy a következetes ellenőrzés és a RID akció kiváló eszköz a szabályok betartatására, így idén is folytatódik ez a gyakorlat, áprilisban és novemberben, a fővárosban és a határközeli megyékben.

Egy másik projekt keretében a HUNGRAIL munkacsoportja a 312/2011. Kormányrendelet 14. paragrafusa módosításán dolgozik, amely véleményünk szerint jelenleg nem felel meg a hatályos jogszabályoknak. A HUNGRAIL 2021. május végéig vállalta, hogy az ezzel kapcsolatos szövegszerű javaslatot elkészíti.

Jogszabályok vonatkozásában szintén fontos aktualitás, hogy a RID 2021 Szabályzat 2021. 01. 01-től hatályos és 2021. 07. 01-től kötelezően kell alkalmazni. Készül a 2021-es magyar nyelvű RID szövegezése, amelyről márciust követően várható egyeztetés, majd a Közlönyben is megjelenik. Emiatt a korábbi magyar szövegben javítások várhatók, és az okmányok kitöltése is változik.

Továbbá február végéig egyesületünk még a Sopronba tervezett RID bemutatóhoz is várja az ötleteket, javaslatokat, hogy ezt a rendezvényt is mielőbb eljuttassuk az Európai Vasút Éve szervezőihez, akik beemelik a hivatalos események közé.

További információ: hodosi.lajos@hungrail.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT