A HUNGRAIL részvételével zajlott az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közösségének (CER) legutóbbi közgyűlése, ahol kiemelt figyelmet kapott a COVID-19 világjárvány vasúti ágazatra gyakorolt hatása. szenvedett el 2020-ban a 2019. évi adatokhoz képest. A CER közgyűlésén Homolya Róbert elnök és Hódosi Lajos ügyvezető igazgató képviselte a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesületet.

A CER legfrissebb, 2021 januári felmérésének adatai alapján mutatták be a közgyűlésen a COVID-19 világjárvány vasúti ágazatra gyakorolt hatását. Eszerint a vasúti személyszállításban 2020-ban hetente átlagosan 472 millió euró bevételkiesést regisztráltak. A tavaszi drasztikus visszaesés után nyáron némi fellendülést tapasztalhattak a társaságok, amit ősztől a negatív trend folytatása követett.

Az áruszállítás terén 2020-ban mintegy 1,9 milliárd euró forgalomkiesésről számoltak be a vállalatok, ami évi 12% csökkenést jelent 2019-hez viszonyítva.

Az infrastruktúra tekintetében az EU 2020/1429 rendelet lehetőséget adott a hálózat-hozzáférési díjak, lemondási díjak, felárak díjcsökkentésére, illetve teljes díjelengedésre, és a referencia-időszakot 2021. június 30-ig meghosszabbították. Egyelőre három tagállam élt ezzel a lehetőséggel, Ausztria 100% kedvezménnyel, Franciaország 50% kedvezménnyel a vasúti árufuvarozásra és Olaszország 40% kedvezménnyel a közvetlen költségekre. A CER javasolja tagjainak az országonkénti lobbitevékenység folytatását a kedvezmények igénybevétele érdekében.

A közgyűlésen a Fenntartható és Intelligens Mobilitási Stratégia (EUSSM) főbb számait is bemutatták, amelyek a 2011-es Fehér Könyvhöz képest immár egyértelműek. Eszerint 2015-höz képest a nagysebességű vasúti közlekedés megkétszereződik 2030-ig és megháromszorozódik 2050-ig. A vasúti árufuvarozás forgalma 2030-ig 50 százalékkal növekszik, 2050-ig pedig megkétszereződik, a 2015-ös eredményekhez viszonyítva. Továbbá 2030-ig elkészül a TEN-T törzshálózat, az átfogó hálózat pedig 2050-ig. A CER korábban már tett észrevételeket a stratégiához és általánosságban elégedett annak tartalmával, s a stratégia továbbra is priorizált téma a CER-en tevékenységében.

Az egységes európai vasúti térség létrehozásáról szóló 2012/34/EU irányelv lehetséges módosítása annak kapcsán merült fel, hogy a Timetable Redesign projekt (TTR) egyes tervezett elemeinek implementációja az álláspontok szerint nem lehetséges alacsonyabb jogi szinten, mint az irányelv. Azonban, ennek időzítése kapcsán nincs biztos információ, és a CER célja, hogy a TTR projekt miatti jogszabályi változás pragmatikusan megoldódjon.

További információ: hodosi.lajos@hungrail.hu

Fotó forrása: MÁV

 

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT