Budapest, 2022. 06. 09. – Vető Dániel, Magyar Vasút

A Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. Szervizközpontjában jártunk, a látogatás során Kovács József, a budapesti Szervizközpont igazgatója fejtette ki gondolatait a fenntarthatóságról és a vasút jelenlegi helyzetéről, lehetőségeiről.

hirdetés

A Knorr-Bremse nemcsak működése során tartja fókuszban a fenntarthatóságot: a Szervizközpontban az elmúlt időszakban megreformálták például a hulladékkezelési rendszert, és évi hatszáz tonnával csökkentették a szén-dioxid-kibocsátást. Ezenkívül a termékfejlesztésben is élen járnak e téren, egyes alkatrészek esetében például sikerült a vállalatnak a háromszorosára növelnie a felújítási periódust, és a mérnökök folyamatosan azon dolgoznak, hogy jelentősen csökkentsék az alkatrészek tömegét, ezáltal pedig a környezetterhelést. Nemrég a fenntartható vállalati projekteket vizsgáló Greengage pályázat zsűrije ismerte el az új és megújított termékek kategóriájában a Knorr-Bremse karbonlábnyom-csökkentési erőfeszítéseit, de másik három kategóriában is díjazták őket.

„A Knorr-Bremsénél fontosnak tartjuk, hogy működési alapelveink is a fenntarthatóság jegyében legyenek rögzítve. Itt arra gondolok, hogy az alkatrészek és a járművek élettartamát kell a lehető legjobban megnövelni, természetesen a biztonságos üzemeltetés keretein belül. A beruházásainkat, munkafolyamatainkat ennek szellemében végezzük, és azt gondolom, hogy a teljes vasúti szektornak így kellene működnie. Ezenkívül a gyárunk technológiai megoldásaiban is külön fókuszt kap a fenntarthatóság. Példaképp említhetem azt a tesztfázisban már alkalmazott robotos mosót, amelyet a szennyezett alkatrészek tisztításához használunk a Szervizközpontban, és ami segít jelentősen csökkenteni a felhasznált víz mennyiségét. Ennél is fejlettebb az a szárazjeges technológia, amely lényegében nullára redukálja a vízszükségletet. Továbbá a jövőben például egy olyan naperőmű-beruházást tervezünk, amelynek létesítésével még tovább tudjuk csökkenteni a karbonlábnyomunkat. Az üzem a pozitív gazdasági hatásokon túl az európai klímacélok teljesítéséhez is jelentős mértékben hozzájárul a vasúti közlekedés fejlesztésében, színvonalának javításában játszott kulcsszerepe révén” – nyilatkozta Kovács József.

Az igazgató külön kiemelte, hogy a Szervizközpont felújításának kezdetekor hozzávetőlegesen harmadakkora területen, negyedannyi kollégával működött az üzem, mint a felújítás végén. A fejlesztések eredménye a zöld mutatókon is látszik: negyven százalékkal csökkentett például a gázfelhasználás és közel tizenöt százalékkal kevesebb a villamos energia felhasználásának aránya. Kovács József azzal zárta gondolatait, hogy a vasúti közlekedés tudja támogatni legjobban a zöld célokat:

„Azt gondolom, hogy aki csak teheti, annak a vasúti közlekedési formát kell választania. A vasúti szektor folyamatos térnyerésében látom a zöld gondolkodás jelenét és jövőjét. Tudjuk, hogy a személygépjárművek használata nagyon kényelmes, de a fejekben most már ideje megváltoztatni a közlekedésről való gondolkodást. Nem működhet tovább, mert nem fenntartható az a gyakorlat, hogy például egy mozis programra menet, ha a bejárattól öt méterrel távolabb tudjuk letenni az autónkat, akkor az diszkomfortérzetet okoz. Vagy ha esik az eső, automatikusan autóba ülünk, aminek következtében néhány perc alatt megbénul a városi autós közlekedés. Tény, ami tény: sokkal több vasúti beruházásra és támogatásra van szükség, de véleményem szerint Magyarországon ez megtérülne. Látszik jól, hogy ahol a pályaállapotok megfelelőek, és kényelmes, tiszta vonatokkal lehet utazni, ott versenyképes tud lenni a vasúti közlekedés. Az emberek egyre inkább nyitnak a közösségi közlekedés irányába, ami mindenképp pozitívum, de sok a tennivaló. Mi is ezért a célért dolgozunk” – fogalmazott Kovács József.


Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.
A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut
Előfizetés és további információ: magyarvasut@magyarvasut.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT