Budapest, 2022. 05. 26. – Magyar Vasút

Megérkezett Magyarországra a Rail Cargo Hungaria megrendelésére kifejlesztett első villamos-hibrid tolatómozdony, amelyet a CRRC Group – a világ legnagyobb vasútijármű-gyártó társasága – leányvállalata, a CRRC Zhuzhou Locomotive Co. Ltd. fejlesztett ki a vasúttársaság logisztikai feladataira optimalizálva, egyedi specifikációk alapján. A maga nemében Európában egyedülálló technológiát képviselő járművet a következő hónapokban a magyarországi engedélyezéshez és forgalomba helyezéshez szükséges teszteknek vetik alá.

hirdetés

A piacvezető vasúttársaság a gépet a Magyarországon egyedüliként országos lefedettséggel végzett egyes kocsi fuvarozás tolatási szükségleteit szem előtt tartva rendelte meg. Ez a szolgáltatás a legköltségesebb vasútüzemi tevékenység, amelynek során tolatási műveletekkel rendezik szét vagy állítják össze egy-egy tehervonat vagonjait az árufeladással érintett állomáson. Ehhez többnyire a Rail Cargo Hungaria (RCH) a MÁV-Starttól rendelt, többnyire korszerűtlen tolatómozdonyokat vesz igénybe. A MÁV-Start szolgáltatásainak csökkenése közepette azonban az RCH-nak továbbra is stratégiailag fontos cél a saját tolatási képesség erősítése. Emiatt, valamint a költségek csökkentése és a fenntartható működés érdekében még 2019ben rendelte meg a gép technológiai kifejlesztését és gyártását. Az elkészült tolatómozdonyt a társaság kedvező – a karbantartást is magában foglaló – pénzügyi feltételek mellett az engedélyezési folyamat lezárulta után veszi bérbe.

A Kína délkeleti részén, Hunan tartományban gyártott mozdony tömege 74 tonna, technológiája az elektromos piacon is egyedinek számító elektromos-elektromos hibrid. A jármű lítium-titanát akkumulátort alkalmaz a tolatási műveletek során. Nagy kapacitású energiatárolási technológiájának köszönhetően a villamosított szakaszokon feltölti az akkumulátort, javítva a jármű hatékonyságát. Vontatási teljesítménye felsővezetékes üzemmódban 850 kW, akkumulátoros üzemmódban pedig 350 kW. Az RCH villamos-hibrid tolatómozdonya felsővezeték nélküli pályán egy nyolcszáz tonnás szerelvényt 85 percig képes vontatni 20 km/óra sebességgel – a kocsirendezést ehhez hasonló tempóval szokták végezni.

A jármű az engedélyek megszerzését követően Magyarországon lát majd el feladatokat, és főleg rendező pályaudvarokon, valamint iparvágányokon végez kiszolgálást. Az iparvágányok és rakodóvágányok felett ugyanis Magyarországon nincs felsővezeték, ezért a vasútvállalatok jelenleg költséges és környezetszennyező dízelgépekkel oldják meg a tolatást.

Az új tolatómozdony a tervek szerint 2022 második felében áll forgalomba.

Borítókép: Vörös Attila


Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.
A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut
Előfizetés és további információ: magyarvasut@magyarvasut.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT