A HUNGRAIL legutóbbi egyes kocsi munkacsoport-ülésének keretében megtörtént a 2024-es év értékelése és a várható teljesítmények áttekintése. Az adatok egyértelműen alátámasztják a VEKT (Vasúti Egyes Kocsi Teherfuvarozás) támogatási program eredményességét és fontosságát, mind a piaci szereplők bővülésével, mind a teljesítmények növekedésével. A szegmens életben tartásához ezért elengedhetetlen a támogatási forma 2025-ös fenntartása és a 2026 utáni újabb öt évre történő meghosszabbítása, ami további lendületet adhat a piacnak.
2024-ben a vasúti egyes kocsi fuvarozás teljesítménye jelentős növekedést mutatott, ami alátámasztja a VEKT (Vasúti Egyes Kocsi Teherfuvarozás) támogatási program hatékonyságát. Jól mutatja a fuvarozási forma jelentőségét, hogy annak ellenére nő a teljesítmény, hogy a vasúti áruszállítás mélyrepülést mutat. A szegmens 4,95 millió árutonnát és több mint 1133 millió árutonna-kilométert mozgatott meg, a támogatási igény pedig meghaladta a 7 milliárd forintot. Az előző évi eredményekhez képes ezt azt jelenti, hogy több mint fél millió árutonnával és 160 millió árutonna-kilométerrel nőtt a teljesítmény. A 6,4 milliárd forintos biztosított forrás 100%-ban felhasználásra került, sőt, az év végére 758 millió forintos többlet forrásigény keletkezett. A programhoz további három vasúttársaság csatlakozott, ami a szektor vonzerejét és bővülését is jelzi.
2025-ben az előzetes adatok alapján további teljesítménynövekedés tapasztalható a 2024-es időarányos értékekhez képest, miközben már 11 társaság vesz részt aktívan a programban. A múlt év tapasztalatai alapján azonban idén is várható a forráskimerülés még az év vége előtt. Ezért elengedhetetlen, hogy a VEKT program állami támogatása fennmaradjon és a forráskeret rugalmas, a valós teljesítményt követő módon bővüljön. A program nemcsak gazdasági, hanem társadalmi és környezeti szempontból is stratégiai jelentőségű: hozzájárul a közúti teherforgalom csökkentéséhez, a károsanyag-kibocsátás mérsékléséhez, valamint a vasút szerepének erősítéséhez a hazai logisztika rendszerben.
A hazai klímacélok megvalósulásához a VEKT támogatási program is jelentősen hozzájárul, ezzel csökkentve Magyarország ökológiai lábnyomát. A támogatási program segítségével:
- Közel 5 millió tonna áru továbbítása esetén választották az ügyfelek a környezetbarát vasutat a közút helyett.
- Ez az jelenti, hogy átlagosan 340 ezer kevesebb tehergépjármű kevesebb terhelte a magyar közutakat,
- ezzel 80 ezer tonna szén-dioxiddal kevesebb került a Föld légkörébe. Ekkora szennyezőanyag-kibocsájtást 1170 ezer fa tudna semlegesíteni.