Budapest, 2022. 10. 27. – Jámbor Gyula, Magyar Vasút

A szomszédunkban zajló háború jelentős változást hozott a magyar−ukrán vasúti áruforgalomban — mondta el Bakai Kristóf Péter pénzügyőr dandártábornok a HUNGRAIL szervezésében a közelmúltban tartott Magyar Vasút 2022 konferenciára küldött videó-előadásában. A szállítmányok száma, értéke és tömege meg- sokszorozódott a korábbihoz képest, a vasút részaránya a behozatalban és a kivitelben is megnövekedett.

hirdetés

Váratlanul érte a hazai vámhatóságot is az Oroszország és Ukrajna között idén februárban kitört háború, és ez mind a személy- forgalomban, mind az áruforgalomban olyan helyzetet teremtett, ami nagy rugalmasságot követelt meg a magyar hatóságoktól, így a vámszervektől is − mondta Bakai Kristóf Péter pénzügyőr dandártábornok. A háború egyik, szintén meglepetésszerű hatása volt, hogy a Fekete-tengeren lévő ukrán kikötők blokád alá kerültek, és így a szomszédos országban évente megtermő, átlagosan kilencmillió tonna kenyér- gabona szállítását szárazföldi úton, így többek között hazánkon keresztül kell lebonyolítani. A szállítási módok közül a vasút a leginkább megfelelő a szemes termények számára, ez meg is látszik az idei áruforgalmi modal split adataiban. A dandártábornok ismertetése szerint a tavalyi behozatali adatok szerint az első félévben a vasút a teljes áruforgalom 46 százalékát bonyolította, ez az arány az idei hasonló adatok szerint 56 százalék, tíz százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. A kivitel esetében a vasút részaránya 14 százalék volt 2021 első félévében, az idei első félévben az arány már 21 százalékos. A határon átlépő áruk értéke tekintetében a behozatal tavaly első félévben 252,6 milliárd forint volt, az idei adat 394,1 milliárd forint. Ami a kivitelt illeti, a tavalyi 181,6 milliárd forinttal szemben áll az idei első félév 212,7 milliárd forintos adata. A származási országok szerinti arányok is jelentősen megváltoztak, míg tavaly a határt átlépő áruk 55 százaléka volt ukrajnai eredetű, addig az idén ez már elérte a nyolcvan százalékot. A háború közvetlen hatásait ismertetve Bakai Kristóf Péter elmondta, hogy a személyforgalom is megsokszorozódott: míg tavaly 27 ezer ember lépett be, addig idén az első félévben a szám 128 ezerre nőtt. Ugyanakkor megindultak a segélyszállítmányok, márciusban és áprilisban összesen csaknem ötezer ilyet léptettek ki a magyar hatóságok, augusztusra a havi adat néhány százra csökkent.

A legnagyobb feladatot a vasúti gabonaszállítmányok kezelése jelentette a vámhatóság számára. Míg márciusban még csak háromszáz ilyen jelentkezett belépésre az unióba, ez a szám augusztusra több mint háromezerre nőtt. A szállítmányok tömege is ezzel arányban változott, márciusban 14 ezer, júliusban már 150 ezer tonnát szállítottak Ukrajnából. A dandártábornok megjegyezte, hogy a tavalyi év egészében csak néhány tízezer kilogramm gabona érkezett a szomszédos országból.

A gabonaszállítmányok továbbítása, ami nemcsak az ukrán vállalkozásoknak fontos, hanem a világ válságövezeteiben élő milliók élelmiszer-ellátása szempontjából is, komoly figyelmet kapott itthon és nemzetközi viszonylatban is. Kevésbé köztudott ellenben, hogy hazánk felől Ukrajna felé is jelentős szállítmányok közlekedtek, azonban ezek üzemanyagot vittek. Benzinből 56, gázolajból 122 tételt regisztráltak a magyar vámosok, a mennyiségek a gabonához hasonlóképpen dinamikusan nőttek. Márciusban még nyolcvanezer kilogramm üzemanyag hagyta el hazánkat Ukrajna felé, júniusban és augusztusban mintegy 12 ezer tonna. Összehasonlításképpen: tavaly egyetlen vámeljárás zajlott üzemanyag tekintetében.

A dinamikusan változó mennyiségek nagy rugalmasságot és leleményességet kívántak meg mind a piaci szereplőktől, mind a hatóságoktól. Bakai Kristóf Péter megemlítette, hogy a vámhatóság vezetői számos esetben konzultáltak az operátorokkal, magával a Hungraillel is, hogy zökkenőmentesen sikerüljön biztosítani a határátlépést, és úgy vélte, hogy erre a továbbiakban is szükség lesz.

A dandártábornok említést tett róla, hogy jelentős változás történt hazánk másik határszakaszán: a 150- es vasútvonal felújítása, a Budapest− Belgrád vasútvonal rekonstrukciója miatt augusztus 1-jén bezárt Kelebia határátkelő, és a rendőri, valamint vámhatóságokat Röszke határállomásra telepítették át.


Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.
A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut
Előfizetés és további információ: magyarvasut@magyarvasut.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT