Izgalmas kérdést tárgyaltak a kerekasztal beszélgetés résztvevői: hogyan alakul a vasútvállalatok helyzete a jelenlegi energiapiaci körülmények között?

A beszélgetés Feldmann Márton vasút-automatizálási üzletág igazgató (Prolan Zrt.) moderálásával, valamint Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár (TIM) Dr. Pafféri Zoltán elnök-vezérigazgató (MÁV Zrt.), Kövesdi Szilárd elnök-vezérigazgató (GYSEV Zrt.), Kotiers Román az Igazgatóság tagja, CFO (Rail Cargo Hungaria Zrt.), Zahalka Attila kereskedelmi igazgató (METRANS Konténer Kft.) részvételével zajlott.

Az áram árának kiszámíthatatlanságával a vasúti szektor először találkozott. 2021-ben egy úgymond még jó állapot volt, most soha nem látott kiugrások vannak az energiapiacon, hatalmas kilengések az árak tekintetében. A legfontosabb a jelenlegi helyzetben az aktív kommunikáció a vasúti szektor szereplői között. A piaci hatás nem egyidőben érte a szereplőket, a GYSEV például még „szerencsés” időszakban tudott szerződést kötni a szolgáltatóval. A nehézségek a vasúti szektor minden szereplőjét érintik. Ezekre a nehézségekre nem lehet megoldás a marketingköltségek, a fővizsgák számának, vagy a humánerőforrás eszközeinek csökkentése. A fajlagos vontatási költségek csökkentése sem megy egyik napról a másikra. Így sajnálatosan csak az áremelés marad, amely mérsékelheti a terheket. Elhangzott: a lassú konszolidációs forgatókönyvben hiszünk. De az ügyfelek csak minimálisan érezhetik meg a jelenlegi energiapiac hatásait. Szó esett arról, hogy a szektor foglalkozik-e energiatermeléssel annak érdekében, hogy a terhelést csökkentse? Olyan megoldási javaslatokon dolgozunk, amelyek középtávon is megfizethető és megtérülő eszközöket teremtenek. Elsősorban a napenergia felhasználása jöhet szóba, olyan műszaki megoldásokat kell találni, amelyek hosszútávon biztosítják a hatékony teljesítést.

A jelenlegi takarékoskodási helyzet és az aktuális környezetvédelmi célok meghozzák az eredményes együttműködést a vasúti szektorban. Energiahatékony fejlesztésekre van szükség, amelyek képesek a munkánkat támogatni. Olyan modern eszközöket kell biztosítanunk, amelyek a hatékony és optimális munkavégzést lehetővé teszik.

A jelenlegi helyzet egy olyan új valóság, amelyhez alkalmazkodnunk kell. Digitalizációs fejlődésre is szükségünk van, valamint olyan technológiai módszerekre, amelyek megteremtik a lehetőségét annak is, hogy a vasútvállalatok önálló energiabeszerzők lehessenek. Ez fogja energiatudatosságra vezetni a szektor szereplőit.

 

<<<Vissza

 

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT