Budapest,  2021. 06. 24. – Magyar Vasút

A koronavírus-járvány tovább rontotta a vasútvállalatok amúgy is lehangoló jövedelmezőségét.

A vasútvállalatok jövedelmezősége jelentősen romlott a már eleve rekordgyenge 2019 után 2020-ban. Pedig a koronavírus-járvány hatását éves szinten jól sikerült kompenzálnia a vasúti szektornak az árufuvarozásban, hiszen az összbevétel mindössze egyetlen százalékkal csökkent a bázisévhez képest, míg a volumenekben 5,5–6 százalék körül alakult a visszaesés. Vagyis az üzemi eredmény még kismértékben javult is, de a tizenhatból hat szereplő ennek ellenére negatív adózás előtti eredménnyel zárt.

56 TÁRSASÁG

A közcélú magyarországi vasúthálózaton jelenleg 56 társaság jogosult tehervonatokat közlekedtetni. Ezek egy része azonban ezt a tevékenységet kizárólag saját célból, vasúti pályaépítésekhez, felújításokhoz anyagot és gépeket szállítva, vagy a pályahálózat-működtetőknek nyújtott gyomirtási, űrszelvénytisztítási és mérési szolgáltatások miatt folytatja. A hálózat-hozzáférésre jogosultak egy része külföldi cégek magyarországi telephelye. Különösen a szlovák bejegyzésű vasútvállalatok aktívak a magyar hálózaton, a más országban tevékeny cégek inkább magyarországi bejegyzésű leányvállalataikkal végeztetik a tevékenységüket. Az elmúlt másfél évben öt cég szerezte meg a magyarországi közlekedéshez szükséges úgynevezett biztonsági tanúsítványt: a cseh államvasút cége, a ČD Cargo Hungary Kft., a szintén cseh Cargo Motion s.r.o., az osztrák Twentyone GmbH, a MÁV Nosztalgia tevékenységét és személyi állományát 2021 áprilisától átvevő MAV Rail Tours Kft., valamint a német Rath Csoport vasúti árufuvarozó cége, az RTB Cargo Hungaria Kft. Az árufuvarozást főtevékenységként végző vasútvállalatok 2020-ban átlagosan 7,8 százalékkal többet költöttek egy munkavállalóra, mint egy évvel korábban: ez 2,3 milliárd forint költségnövekedést jelentett számukra. Az anyagjellegű ráfordítások hozzávetőlegesen öt százalékkal csökkentek, ami voltaképpen arányos a volumenek visszaesésének mértékével.
Noha a MÁV-Start, a MÁV Nosztalgia és a Continental Railway Solution vontatási és járműjavítási szolgáltatásaik révén az árufuvarozási szegmensben is fontos szereplők, a járványos évben a három személyszállítási licenccel rendelkező cég árbevétele a felét sem érte el a kizárólag árufuvarozásban érdekelt cégek árbevételének.

RCH

A vasúti fuvarozócégek összesített eredményességét alapvetően meghatározza a Rail Cargo Hungaria (RCH). Az RCH piaci részaránya 50% körüli, a cég –5,7 milliárdos adózás előtti eredményét csak az szépíti, hogy a csökkenő teljesítmények (tkm-ben 2019-hez képest 5,1 százalékos redukálódás) ellenére is sikerült az üzleti eredményüket az előző évi szint közelében tartani. Kérdésünkre Körös Norbert, a társaság CEO-ja elmondta, hogy ez elsősorban a komplex hatékonyságjavító intézkedéseknek köszönhető. „A forgalomcsökkenésből adódó veszteségeinket mérsékelte a kevesebb idegen vasútintézeti vagon használata, illetve a dízelüzemanyag-ár kedvező alakulása, tizenhét százalékos csökkenese is. Az év végén hat mozdonyt értékesítettünk, ez szintén hozzjárult a jobb eredmény eléréséhez” – értékelt a vezérigazgató.

GYSEV CARGO

Noha a számokon nem nagyon látszik, de a GYSEV Cargo 2020-as üzleti évét is jelentős mértékben befolyásolta a koronavírus-járvány. Boda János vezérigazgató arról tájékoztatott, hogy „az első hullám idején a GYSEV Cargo által bonyolított forgalom nagymértékben, közel húsz százalékkal visszaesett, de a különböző vonatprojekteket más-más mértékben érintette a járvány. A visszaesés mértéke nagyban függött az elszállított árufajtától, illetve a fuvarozással érintett relációktól. Határozott akvizíciós tevékenységünknek köszönhetően a körülményekhez képest sikeresen zártuk az évet, teljesítményeink csak kismértékben maradtak el az eggyel korábbitól. A vonatszámunk viszont sokkal nagyobb mértékben csökkent, mert a kieső és a megnyert forgalmak nem ugyanakkora frekvenciájúak: kevesebb, de nehezebb vonatot közlekedtetünk jóval nagyobb távolságon, mint korábban. Ezek alapján mondhatjuk úgy is, hogy – bár a világjárvány negatív hatásai is közrejátszottak benne – sikerült hatékonyságot növelnünk. Kiemelten fontosnak tartottuk az év folyamán a kollégáink egészségvédelmét, több különböző intézkedést hoztunk ennek érdekében. Sikerült minden munkahelyet megmentenünk, nem kellett létszámleépítéshez folyamodnunk a járvány hatásainak kezelése során.”

DBCH

Az árbevétel-arányos eredményt tekintve úgyszintén nehéz évet zárt a német államvasút hazai leánya, a DB Cargo Hungaria (DBCH). Erről Jan Busch, a társaság ügyvezetője nyilatkozott: „Kétezerhúsz egy kihívásokkal teli év volt a számunkra, különösen a tolatási üzletágunk szenvedte meg a járvány hatására bekövetkezett termeléscsökkenést az év első felében. A második félévben az elszenvedett veszteségek egy részét kompenzálni volt képes a DB Cargo, különös tekintettel a nemzetközi, fővonali vontatási szolgáltatásainak bővülésére. A szolgáltatásaink színvonalát a bonyolult körülmények ellenére fenn tudtuk tartani, a gazdasági környezet nehézségei ellenére folytattuk a megkezdett képzéseinket, valamint a mozdonyparkunk modernizálását.”

CER

A társaság vezérigazgatója, Horváth Ottó szerint a pandémia gazdasági hatásai negatívan hatottak társaságuk működésére, különösen az energiahordozók fuvarozása esett vissza. „A naturáliák kétezerhúsz nyarán jelentkező alacsony értéket sikerült jelentős mértékben emelni az év végére. Működésünk jóságát jelzi, hogy ügyfeleinket képesek voltunk megtartani ebben a különleges piaci helyzetben is”.

LTE

Varga Botond, az LTE Hungaria ügyvezetője: „A múlt év némi szervezeti átalakulás és természetesen a pandémia jegyében telt. Ehhez mérten az elmúlt üzleti évünkkel elégedettek lehetünk, hiszen a Covid-19 első hulláma idején mintegy másfél hónapra leálltak, illetve jelentősen visszaestek autós vonataink, valamint kezdeti fellendülés – ekkor a közúti akadályokat az árufolyam vasúton tudta leküzdeni – után az intermodális forgalmak is szerényen teljesítettek. Tavaly ősszel kifejezetten jól teljesítettünk, de kezdtek mutatkozni annak jelei, hogy a valódi kihívást a mostani esztendő jelenti majd, de ennek álltunk, illetve állunk elébe.”

FOXRAIL

A magyar tulajdonú, budapesti bejegyzésű vasúttársaság tavaly hozzávetőlegesen negyven százalékkal növelte árbevételét: ez a fejlődés kiugró a hazai szegmensben. A nagyobb forgalmat számottevő eredménynövekedés mellett sikerült lebonyolítani, amivel Bogdán András cége abszolút értékben a legjövedelmezőbb lett a piacon. A társaság sajnos nem szolgáltatott volumenadatokat lapunknak.

MMV

Az MMV Magyar Maganvasut Zrt. árbevétele bő harmadát vesztette el tavaly. Katona László, a társaság vezérigazgatója elmondta: „Társaságunk körültekintő gazdálkodással kezelni tudta a jelentős árbevétel-visszaesés negatív hatását. Sikerült a lényegesen alacsonyabb árbevétel mellett is javítani az eredményt a megelőző évihez képest, de még így is negatív lett. Fontos azt kiemelni, hogy mindezt úgy valósítottuk meg, hogy cégünknél nem történt létszámcsökkentés, a kapacitásunkat pedig olyan szinten tudtuk tartani, hogy a jövő évre tervezett jelentős teljesítménynövekedést is képesek leszünk kezelni.”

PKP

Skierniewski Bogoslav, a PKP Cargo Int. HU vezérigazgatója röviden kommentálta a helyzetet: „Az elmúlt év minden kolléga, partner és versenytárs számára nehéz év volt, mivel a koronavírus beárnyékolta a tevékenységünket. Bízom benne, hogy a járvány hatásai nem fogják befolyásolni negatív irányba a vasúti es logisztikai szektort a közeljövőben.”

FLOYD

A fajlagosan legjövedelmezőbb társaság 2020-ban a Floyd lett. Kovács István vezérigazgató szerint: „Az év elején a Covid-járvány indulása negatívan hatott a konténerforgalmainkra, majd áprilisban a nyomott olajár vetette vissza az üzemanyag-szállítási volumeneinket. A jelentős eredménynövekedés kettős ok miatt következett be: a második félévben a konvencionális szegmensben jelentősebb forgalomnövekedést tudtunk elérni, valamint az osztrák állam által biztosított Covid-kompenzáció egyszeri hatáskent javította a vállalat eredményét.” Az osztrák támogatás úgy jön a képbe, hogy a Floyd forgalmának mintegy felet teszi ki a konténerforgalom: ennek a Hegyeshalom–Passau közötti osztrák szakaszán is a magyar cég szolgáltat – idegen személyzettel. Ez mozdonycsere nélküli forgalom, a teljes útvonalra az Eurogate vállalatcsoport tagja, a boxXpress.de GmbH adja a mozdonyt. A konténervonatok heti ötször közlekednek a BILK-en lévő terminál és Hamburg/Bréma között.

TIZENNÉGYEK PLUSZ EGY

Az 56 megkeresett vasútvállalat közül mindössze 14 adott számokat a 2020-as teljesítményeiről – ugyanakkor ez a 14 vasútvállalat fedi le a vasúti árufuvarozási piac nyolcvan százalékát. Az adatszolgáltatás módszertani problémái miatt azonban a közlékeny cégek aranya a táblázatban közöltnél jóval magasabb is lehet, a VPE, a KSH, a vasútvállalatok, valamint a MÁV és a GYSEV ugyanis egymástól eltérő módszertannal számolnak, ráadásul a vasútvállalati szintű (önkéntes) adatszolgáltatás értelemszerűen csak vasútvállalattól elvárható. A külföldi vasútvállalatok közül csupán az I. G. Railtől kaptunk számokat és értékelést. E szerint a cég 2020-ban komoly fejlődésen ment keresztül. A magyar es szlovák szervezeti felépítése teljesen átalakult, így sokkal hatékonyabban működhetnek. A vasútvállalat idén kitűzte célul, hogy Kassán 2021-től megszerzik az U.S. Steel acélgyár kiszolgálását, amit sikerült is elérniük.

CRS

A vasútvállalat idén és jövőre további, modernebb mozdonyok beszerzését (bérletét) tervezi, amivel jelentősebb szereplő lehet a vontatási szolgáltatások piacán.

ÚJONCOK

›› ČD Cargo Hungary Kft.

›› Cargo Motion s.r.o.

›› Twentyone GmbH

›› MÁV Rail Tours Kft.

›› RTB Cargo Hungaria Kft.

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT