Immár hetedik éve május 11-e A Közlekedési Kultúra Napja hazánkban, és a tavalyihoz hasonlóan most is az online programok kerülnek túlsúlyba. Idén azonban különleges vonatkozása is van ennek a napnak, hiszen ezúttal az Európai Vasút Éve keretében zajlanak az események.

Bár a Közlekedési Kultúra Napja csupán egyetlen nap, a kezdeményezés egyik fő célja éppen az, hogy legyen minden nap a kulturált közlekedés napja. A közlekedési kultúra kialakítása és elmélyítése pedig nemzeti ügy, amely nagyban befolyásolja a közlekedés biztonságát.

A Közlekedési Kultúra Napja azonban nem csupán a közúti közlekedésről szól, ezért is fontos kiemelni, hogy avasút messze az egyik legbiztonságosabb közlekedési mód hazánkban és Európában. A közlekedés biztonsága tovább fokozható, ha még többen ülnek át buszról, autóból vonatra, és még nagyobb hangsúlyt kap a közúti helyett a vasúti áruszállítás. A közúti forgalom csökkentésével a halálos közúti balesetek száma is csökkenthető, és ebben központi szerepet játszik a vasút.

Bár a vírushelyzet miatt 2020-ban csökkent a balesetek száma, a KSH előzetes adatai szerint még így is 17716 személy sérült meg hazánkban közúti közlekedési balesetben és 460-an haltak meg útjainkon. Egy évvel korábban 21596 sérült és 602 halálos áldozat a közúti mérleg, míg vasúti balesetben 46 személy sérült meg és 87-en haltak meg.

Még a bő félmilliárd lakosú Európai Unió 28 országában is „csupán” 618 személy sérült meg súlyosan vasúti balesetben és összesen 824-en haltak meg 2019-ben az EU Vasúti Ügynökségének (ERA) felmérése alapján, amely valójában Svájc és Norvégia adatait is tartalmazza. Ezzel az Európai Unió vasúti hálózata a világon és a szárazföldi közlekedési módok közül is a legbiztonságosabb. A balesetek döntő többsége vasúti átjárókban történik és a halálos áldozatok 68 százaléka gyalogosan lép a vasúti pályára figyelmetlenül, míg 30 százaléka járművel hajt a vonat elé.

A HUNGRAIL ezért hangsúlyozza, hogy a vasúti átjáró veszélyes üzem, különös figyelmet igényel itt az áthajtás!

További információ: bondor.tibor@hungrail.hu
Fotó: MÁV

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT