Alapjaiban és minden részletre kiterjedően újítja meg Budapest és környéke közlekedési rendszerét, s ezáltal az itt élők életkörülményeit a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS). A Portfolio szervezésében bemutatott koncepciót Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója és Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatójaés a HUNGRAIL elnöke előadásából ismerhettük meg. Egyesületünk a BAVS létrejöttében tanácsadói funkcióban már részt vállalt, és jelenleg a stratégia részletes egyeztetése zajlik a HUNGRAIL és a Budapest Fejlesztési Központ illetékesei között.

Fürjes Balázs államtitkár félreérthetetlenül világosan fogalmazta meg a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia hátterét: „Budapest közlekedésében szinte minden probléma gyökere, hogy naponta egymillió ember jön be autóval az agglomerációból és a külső kerületekből a belső városrészekbe dolgozni, tanulni, szolgáltatásokat igénybe venni. Érthetően, mert a közösségi közlekedés nem elég versenyképes, miközben a külső kerületek és a főváros környéki települések népessége folyamatosan nő. Ezt a kihívást kell megoldani és ebben a vasút a város aranytartaléka. Az előttünk álló legfontosabb feladat az elővárosi vasúthálózat, illetve az elavult állapotában is hetente másfél millió utast kiszolgáló HÉV-ek megújítása. A kötöttpályás fejlesztés a megoldás, az úthálózat további bővítése nem lehetséges. Fizikailag sincs elég hely, másrészt nem az egyéni közlekedés növelése a cél, hanem a kötöttpályás közösségi közlekedésé. Ez sokkal inkább klíma- és környezetbarát, és sokkal nagyobb kapacitással tud problémákat megoldani.A kormány az előttünk álló évtizedben több mint ezermilliárd forintot költ az elővárosi vasutak és a HÉV-ek fejlesztésére, felhasználva az európai uniós fejlesztési forrásokat is.” A cél, hogy minden elővárosi állomásról óránként legalább négy vonat induljon a fővárosba, amelyekkel legalább három metróvonal közvetlenül elérhető, és mindez egyetlen jeggyel vagy bérlettel igénybe vehető legyen.

Vitézy Dávid továbbá rámutatott, hogy míg Budapesten a közösségi közlekedést választók aránya 60%, addig az agglomerációból a fővárosba érkezők esetében csupán 30%. Szintén beszédes adat, hogy Magyarország 37 darab évi egymillió fölötti utasforgalmú állomása közül 27 a központi régióban található. A közelmúltban több vasúti pályaszakasz átépült és jelenleg is folyamatban vannak pályarekonstrukciós munkák, ám a budapesti vasúti pályaszakaszok 53 százaléka még felújításra vár. Ezenkívül külföldi példákkal alátámasztva beszélt a fejpályaudvarok átmenő pályaudvarokká alakításának előnyeiről és városszerte új vasúti átszállási kapcsolatok építésének fontosságáról. A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia számos konkrét megoldása közül az egyik a Nyugati és a Déli pályaudvarok föld alatti összeköttetése. Emellett több hasonlóképpen jelentős és alapvető változásokat eredményező projekt szerepel még a célokat 2040-ig meghatározó Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában. Érdemes a részleteket is megismerni a www.budapestvasut2040.hu oldalon.

Dr. Homolya Róbert a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója előadásában felhívta a figyelmet a hazai vasúti pályahálózat gyengeségeire, korszerűtlen állapotára, majd bemutatta a már felújított szakaszokon érzékelhető, kiemelkedően jelentős utasszám-emelkedést. A székesfehérvári vonalon a fejlesztést követő hat év alatt nyolcvan százalékkal emelkedett az utasforgalom, míg az új motorvonatok üzembe helyezése után egy évvel 710 ezerrel gyarapodott az utasok száma. Ismert tehát a képlet az utasok vasútra vonzásához:

pályafelújítás + állomáskorszerűsítés + járműkorszerűsítés + menetrendfejlesztés = jóval több utas

Ennek szellemében folytatódnak a vasúti fejlesztési projektek, többek között a Nyugati és a Keleti pályaudvaron, számos állomáson és pályaszakaszon, valamint B+R és P+R parkolók építésével, a jegyértékesítési rendszerek korszerűsítésével, továbbá új vasúti járművek beszerzésével. Ez utóbbiak között szerepel a 2022 végéig érkező, összesen negyven darab, hatszáz ülőhelyes, 160 kilométer/óra végsebességű, ETCS L2 felszereltségű Kiss emeletes motorvonat. További cél száztizenöt darab 200 kilométer/óra engedélyezett sebességű mozdony, valamint ötven darab kettős üzemű hibrid motorvonat és ötvennégy darab HÉV motorvonat beszerzése. Az utasszám-növekedéshez továbbá elengedhetetlen a helyi és helyközi menetrendek összehangolása, a teljes hazai közösségi közlekedési spektrumot érintő stratégia kidolgozása és hatékony megvalósítása a MÁV-Volán csoporton belül és a fővárosi járatokkal egyaránt, egységes tarifa- és kedvezmény, valamint utastájékoztató rendszerrel.

Mindezen változások az áruszállításban is rövidebb menetidőket, hatékonyabb logisztikát és számos egyéb kedvező hatást gyakorolnak. A HUNGRAIL természetesen a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia megvalósulásából is kiveszi a részét, és ebben a projektben is elősegíti a tagvállalatok hatékony munkáját.

További információ: https://budapestvasut2040.hu/

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT