Megérkezett Európába az első árufuvarozásra optimalizált villany-hibrid mozdony. Egyúttal szintén ez az első kínai mozdony, amely az Európai Unió vasúthálózatán típusengedélyt kaphat. Ezt követően pedig a Rail Cargo Hungaria (RCH) flottájában dolgozik majd a többszörös „első fecske”.

Kifejezetten a Rail Cargo Hungaria igényei szerint fejlesztette a kínai CRRC ZELC vállalat Európa első villany-hibrid mozdonyát. A következő hónapokban a szakemberek ellenőrzik, hogy a jármű teljesíti-e a piacvezető magyar árufuvarozási vasúttársaság elvárásait, valamint elvégzik az engedélyekhez szükséges vizsgálatokat és futópróbákat. A tesztek sikeres lezárását követően Európában a Rail Cargo Hungaria használ majd először nulla emissziós, gazdaságosan üzemeltethető, nagyteljesítményű vonali és tolatómozdonyokat a vasúti árufuvarozási ágazatban. A járművek felépítése lehetővé teszi, hogy a felsővezeték nélküli szakaszokon úgynevezett szuperkondenzátorokból nyerjen energiát a továbbhaladáshoz. A mozdonyok az energiatárolókat felsővezetékről álló helyzetben vagy útközben, illetve töltőpontokon is feltölthetik.

A villany-hibrid mozdony akkor is tudja folytatni útját, ha üzemzavar vagy építkezés miatt szünetel a felsővezetéki szolgáltatás. Új mozdonya jóvoltából az RCH ilyen esetekben sem kényszerül költséges módon dízelre cserélni az energiaellátás nélkül maradt villanymozdonyt. Az új jármű megoldást nyújt majd az iparvágányok esetében is, ahol általában nem áll rendelkezésre felsővezeték. Itt a tolatást jelenleg dízelmozdonyok végzik, amelyek szennyezik a rendező pályaudvarok, saját célú pályahálózatok levegőjét. A Rail Cargo Hungaria számára készülő hibrid gépek ezeket a feladatokat gazdaságosan és tisztán végzik majd el. A tesztelés alatt álló környezetbarát villany-hibrid mozdony a tervek szerint legalább tíz kilométert képes megtenni vízszintes pályán önerőből. Ez meghaladja a nemzetközi gyakorlatban jelenleg az „utolsó mérföld” néven ismert elvárásokat.

Az első leszállított jármű statikus és dinamikus tesztjeire laboratóriumi körülmények között, Észak-Rajna-Vesztfáliában, míg a futás- és fékpróbákra a német szövetségi vasút tesztpályaszakaszán kerül sor. A várhatóan május végéig tartó vizsgálatokat követően a stressz-teszteket nyílt vasúti hálózaton hajtják majd végre.

A dinamikus próbák során a mozdonynak legalább ötszáz kilométer távolságra kell elvontatnia egy háromszáz tonnás szerelvényt, a stressz-tesztek esetén pedig az előírt futásteljesítmény 1570 kilométer. A jármű vizsgálata a tervek szerint összesen mintegy 1750 üzemórát tesz ki.

A típusengedély megszerzéséhez szükséges munka összetettségét növeli, hogy miközben kínai mozdonnyal kapcsolatban nincs uniós műszaki tapasztalat, a nemrég életbe lépett 4. vasúti csomag előírásainak értelmezésében sincsenek még precedensek.

A Rail Cargo Hungaria 2019 októberében írt alá megállapodást a CRRC ZELC vállalattal arról, hogy 36 hónapon belül kifejleszti az árufuvarozási tevékenységet kiszolgáló villany-hibrid üzemű, nulla emissziós tolató- és nagyteljesítményű vonali mozdonyokat, elkészít két-két járművet, majd a vonatkozó magyar és nemzetközi engedélyekkel együtt átadja azokat a magyar árufuvarozó társaságnak. Az RCH a megállapodás értelmében négyéves időtartamra bérbe veszi a járműveket. Amennyiben a hibrid mozdonyok az elvárt teljesítmény szerint fognak működni, az RCH élhet további bérlési, vagy akár vásárlási opció lehívásának lehetőségével, illetve kedvező feltételekkel rendelhet további 20-20 járművet mindkét típusból.

A tolatómozdonyokkal az RCH Magyarországon lát majd el feladatokat, a vonali mozdonyok tervezett felhasználási területe Magyarországon kívül Horvátország, Szerbia, Románia, Macedónia, Görögország, valamint Bulgária.

Az RCH működésében az innováció és a környezettudatosság egymást erősítő motivációk. Fuvarteljesítményével a társaság évente több tízezer kamion közúti közlekedését váltja ki, amellyel évi mintegy félmillió tonna üvegházhatású gáztól mentesíti a környezetet.

További információ: press.rch@railcargo.com

Fotó forrása: RCH

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT