A rakodóvágányok igénybevételét tekintve a nem teljesült foglalások arányasajnálatos módonfolyamatosan 50% körül alakult2020 első három negyedévében. Részletes vizsgálat indul Debrecen, Békéscsaba és Mátészalka esetében, valamint újra bevonásra kerül a Gabonaszövetség. A HUNGRAIL legutóbbi Infrastruktúra Bizottsági ülésén arra is keresték a megoldást a résztvevők, hogyan lehetne csökkenteni a felesleges foglalásokat.

A rakodóvágányok igénybevételének területi elosztása szerint jelentősen átlag alatti teljesülés mutatkozott Debrecen, Békéscsaba és Mátészalka területeken, amelynek feltárására részletes elemzés veszi kezdetét. A hatékony vizsgálat érdekében a HUNGRAIL újra bevonja a munkába a Gabonaszövetséget, hiszen ők kezdeményezték a téma napirendbe emelését.

A MÁV Zrt. a tapasztalható anomáliák érdekében már lépett, több intézkedésről is döntött az elmúlt időszakban:

Változás történt 2020. augusztus 1-től a kiemeltként és nem kiemeltként kezelt rakodóvágányok besorolásában, ami a vasútvállalati ösztönzőrendszer miatt érdekes;

A 2021/2022-es menetrendi évtől változik az igénylés szabálya; a menetvonal nélküli rakodási igénylés legfeljebb 30 nappal a rakodás előtt igényelhető, menetvonallal együtt igénylés esetén nincs ilyen korlátozás;

A HUNGRAIL fontosnak tartja, hogy a foglaltsággal kapcsolatos információ minél szélesebb körhöz eljusson; a pályahálózat-működtetők és sok esetben a vasútvállalatok is hatékonyan fellépjenek a renitensekkel szemben.

Ugyanakkor ismeretes, hogy a vasútvállalatokon túl azok a kapacitásfoglalásra jogosult szervezetek, akik nem állnak szerződéses kapcsolatban a pályahálózat-üzemeltetővel szintén foglalnak rakodóvágányokat. Itt előfordul, hogy ezek nem mondják le a foglalást, ami így a vasútvállalatnál csapódik le, mint nem teljesült foglalás, és ilyenkor nekik kell az üzletfelükkel ezt kezelni. Szükséges lehet olyan megoldás, amely a nem teljesült foglalások esetében kezelné a vasútvállalaton kívüli foglalókat is. Azonban nincs pénzügyi kapcsolat és a vállalati folyamatok sincsenek összehangolva a vasútvállalatokon kívüli rakodási igénylésekre jogosultakkal, így a nem teljesült rakodási igények rendezése a vasútvállalatok és partnereik között indokolt.

Mivel a vasútvállalat a foglalás előtt tíz nappal kap értesítést az egyéb foglalásra jogosult részéről őt is érintő rakodási igény foglalásáról, és 48 órája van jelezni, ha ilyen foglalási igényt nem tart indokoltnak, ezért első körben minden vasútvállalatnak a saját partneri kapcsolatai között kell megvizsgálni a felesleges foglalások esetét. Egy 17 vállalat részvételével zajló kezdeményezésben a felek kölcsönösen láthatják egymás foglalását, a nem teljesült foglalások kimutatásában eddig mégsem tapasztalható érezhető javulás. Ugyanakkor rövidebbé vált a rakodással kapcsolatos folyamat, és ez számos felesleges tevékenységet megspórolt.

A tapasztalatok, valamint a fentebb elmondottak alapján megállapítható, hogy a HUNGRAIL ezen kezdeményezése is eredményes volt.

További információ: hodosi.lajos@hungrail.hu

 

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT