Az EU Bizottság megnyitja a kaput a vasúttársaságok előtt, hogy a pályahasználati díjak alól mentesüljenek a COVID-19 világjárvány első és második hullámainak negatív hatásainak mérséklése érdekében. A „Next Generation EU” helyreállítási alap megnyitásával a tagállamoknak lehetőségük lesz a pályahasználati díjak teljes, vagy részleges támogatására.
Június 19-én az uniós bizottság már benyújtotta a koronavírus-járvány idején a vasúti piac támogatásáról szóló rendelet megfogalmazására vonatkozó javaslatát. Eszerint a tagállamoknak meg kell adni a lehetőséget arra, hogy ideiglenesen csökkenthessék, vagy elengedhessék a vasutak infrastruktúrahasználatért fizetett díjakat. A kiesett bevételt azonban az államnak meg kell térítenie a pályahálózat-működtetőknek, hogy ne korlátozza a pályahálózat-működtető vállalatok működését. Jelenleg az egyes tagállamok EU nagyköveteivel vitatja meg a bizottság a javaslatot. Az Európai Parlament előtt is megfordult javaslattal kapcsolatban a tagállamok kérték, hogy a rendelet szövege például tegye világossá, hogy a támogatások a válságtól különösen sújtott piaci szegmensre, a vasúti áru- és személyszállításra egyaránt vonatkozhassanak.
Amennyiben az egyeztetések gyorsan zajlanak, a HUNGRAIL információi alapján akár már a közlekedési miniszterek szeptember 28-ára tervezett ülésén elfogadhatják a javaslatot. Ez azt jelenti, hogy egyesületünknek legkésőbb a jövő hét végéig össze kell állítania a hazai pályahasználati díj csökkentésre vonatkozó javaslatát. Az egyesület szeptember 7-én Béres Barna bizottsági elnök által vezetett infrastruktúra bizottsági ülésen a jelenlévők áttekintették az uniós bizottság javaslatát, hogy az mely területek előtt nyitja meg a lehetőséget, ezek közül melyek vonatkoztathatók a magyar piacra, és milyen felételeknek kell teljesülnie annak érdekében, hogy a pályahálózat működtető működését ne veszélyeztesse a támogatás.
A támogatás referencia időszaka 2020. március elsejétől december 31-éig terjed, és az az Európai Bizottság javaslata alapján, indokolt esetben meghosszabítható. Noha a téma évek óta a HUNGRAIL asztalán van, de az Egyesület most látja elérkezettnek az időt arra, hogy az EU-s direktíva és a többi tagállamban bevezetett, vagy bevezetni kívánt könnyítések esélyt adhatnak törekvései befogadására. Ahogy azt korábban a gazdaságvédelmi akciótervhez kapcsolódó HUNGRAIL javaslat alapján a HUNGRAIL elnöke, dr. Homolya Róbert megfogalmazta: „A vasútnak már a járványügyi helyzet idején lendületet kell kapnia a szektor működésének stabilizáláshoz, valamint hogy vonzóbbá tudjon válni az utasok számára, mint olyan közlekedési eszköz, amely megfelel mind a napi, mind a távolsági mobilitásnak, illetve fokozni tudja a vasút hozzájárulását a hazai gazdaság, ipar és társadalom egészéhez a gazdaság újraindításakor.” – ezért a szervezet minden esélyt megragad, amely a fent megfogalmazott célok elérését szolgálhatja.
Az Egyesület jóvoltából összegyűjtött piaci információk alapján kijelenthető, hogy egyes tagállamok nagyon várják az új szabályozást. Az Osztrák Közlekedési Minisztérium már augusztusban bejelentette a pályhasználati díjak csökkentését a vasúti árufuvarozás támogatása érdekében. A francia miniszterelnök pedig 2020 végéig teljesen mentesítené a vasúti árufuvarozó vállalatokat a pályahasználati díjak megfizetése alól, 2021-re pedig a ötven százalékos pályahasználati díj csökkentést írna elő.

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT