A hatósági vizsgával záruló vasúti képzések állami támogatásáról tárgyal a HUNGRAIL és az ITM. A Magyar Vasúti Egyesület és a szaktárca közötti egyeztetés része a vasút szinte minden területére kiterjedő javaslatcsomag mentén folytatott szakmai érdekvédelmi tevékenységnek.
A HUNGRAIL még májusban tette le a minisztérium asztalára a vasút társadalmi funkcióinak megtartását célzó tervezetét. A kormánynak a járványhelyzetben bejelentett gazdaságvédelmi akciótervéhez illeszkedő csomag rövid és középtávú intézkedéseket egyaránt tartalmaz.
Több külföldi kamion a közútjainkon több szennyezéssel vagy életképes, munkahelyeket megőrző, az utasokat gyorsan célba juttató, a fuvarozókat továbbra is megbízhatóan kiszolgáló vasút? Így is feltehetjük a kérdést, amelyre az Európai Unió és a kormány is válaszolt már. Az Európai Zöld Megállapodás keretében megerősített Uniós cél, hogy 2030-ra a háromszáz kilométernél hosszabb közúti árufuvarozás harminc százalékát vasútra kell terelni – Magyarországon 10–12 millió tonna áruról van szó, a változás évi félmillió kamion kiváltását jelentené. A magyar kormány gazdaságvédelmi akcióterve is kiemelten kezeli a közlekedést, azon belül is a vasúti szektort.
Csakhogy a Covid–19 járvány nehéz helyzetbe hozta a hetvenezer főt foglalkoztató szektort. A belföldi utasszám drasztikus csökkenése, a nemzetközi személyszállítás felfüggesztése március óta többmilliárd forintos jegyárbevétel-kiesést okozott az alágazatban. A járműgyártás felfüggesztése, az építőipari beruházások akadozása és a tranzitforgalom visszaesése miatt bekövetkező árualap-csökkenés a vasúti árufuvarozási szektornak jelentős bevételkiesést, a határon való nehezebb átjutás magasabb működési költségeket okozott – alacsonyabb kihasználtság mellett. A vasúti árufuvarozási alágazat a közúti fuvarozáshoz hasonlóan 25–30 százalékos visszaesést szenvedett el.
A vasút a közúti személy és árufuvarozással szemben azonban hátrányban van a szabályozói környezetet tekintve. Erre az egyik példa, hogy egy 2015-ös kormányhatározat értelmében a közúti sofőrképzést ötmilliárd forintos támogatásban részesül, miközben a vasúti terület nem kap ilyet. Ezért a HUNGRAIL feltétlenül szükségesnek tartja a járványhelyzetre is tekintettel, hogy egy hasonló támogatási lehetőség ebben a szektorban is létrejöjjön. A vasúti alapképzések esetében a távoktatás elindítása, a digitális tananyagok és távoktatási módszertanok használatának engedélyezése a kézenfekvő megoldás. A felmerülő költségek legalább részbeni, állami finanszírozásának igénye pedig például a mozdonyvezetők esetében azért merülhet fel, mert a bérüket a képzés idején is fizetik a vállalatok, de ők ilyenkor nem alkalmazhatók a pozícióban, ezért a vasúttársaságok dupla veszteséget szenvednek el.
A mostani tárgyalások sikerének lökést adhat a 195/2020.(V.11) Korm. rendelet, miszerint támogatást ad a Kormány a felnőttképzés hatálya alá eső struktúraváltó, kompetenciaszerző képzésekre. A vasúti képzések jelenleg nem esnek ebbe a körbe, ezért is kezdeményeztünk azonnali egyeztetéseket a rendelet hatályának kiterjesztésére vagy más lehetséges intézkedés megtétele érdekében. Remélhető, hogy a kérdésben megoldás születik, hiszen az Innovációsés Technológiai Minisztérium, valamint a HUNGRAIL között nemrég megkezdődött az egyeztetés a hatósági vizsgával záródó képzések, a vizsgáztatás és a képzés ideje alatt történő foglalkoztatáshoz kapcsolódó költségek állami finanszírozásáról.
forrás:www.hungrail.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT