Budapest, 2022. 11. 24. – Magyar Vasút

Biztonságosabb lesz az utazás a közforgalmú menetrendekben 21-es szám alatt szereplő vasútvonalon: a GYSEV Zrt. sikeresen lezárta az ETCS L2 vonatbefolyásoló berendezés kiépítését. A 110 kilométeres, Sopron–Szombathely–Szentgotthárd szakaszon a vonatbefolyásoló rendszer folyamatosan figyeli, és szükség esetén szabályozza a közlekedő vonatok sebességét, illetve teljes mértékben kizárja a vonatutoléréses baleseti helyzeteket.

hirdetés

ETCS L2

A rendszer illeszkedik a korszerű, egységes európai vonatbefolyásoló rendszerbe, annak kritériumai alapján épül fel. A rendszer a pályaadatokat, (például a sebességi viszonyokat) tárolja, az állomási és vonali biztosítóberendezésekből kapott információkat, adatokat feldolgozza, és ezen információk segítségével kiszámítja a vonat megengedett legnagyobb sebességét. Ezt az információt a pálya menti egységek segítségével eljuttatja a vonat vezetőjéhez. A vonat sebességét folyamatosan ellenőrzi, és abban az esetben, ha az nagyobb, mint a megengedett, beavatkozik, és a megengedett mértékűre csökkenti a vonat sebességét.

Veszélyforrások

Vasúti átjárók, pálya melletti munkavégzés, extrém időjárás – a vasútüzemben ezek a tényezők mind potenciális veszélyforrást jelentenek. A közúton közlekedők figyelmetlenségéből adódó baleseteket sajnos az ETCS L2 sem tudja megelőzni, az útátjáró-berendezések meghibásodása vagy helytelen működése esetén azonban emberi beavatkozás nélkül a vasúti jármű sebességét oly mértékben csökkenti az útátjáró közvetlen közelében, hogy a gázolás bekövetkezési valószínűsége minimálisra csökken.

A berendezés képes ideiglenes sebességkorlátozásokat is bevezetni, például pálya menti munkavégzők védelme érdekében.

Előfordulhatnak olyan időjárási helyzetek, amikor a vasúti járművek sebességét csökkenteni kell, például extrém nyári melegben a közvetlen napsugárzásnak kitett pályaszakaszon vagy viharos szél esetén az adott vonalon bevezetett sebességkorlátozásokat a rendszer kikényszeríti.

A rendszer speciális rendszerelemein keresztül kapott menetengedélyek és pályaadatok alapján folyamatosan figyelmeztetési, üzemi és vészfékezési sebességprofilokat számol, amelyek betartását kikényszeríti a mozdonyvezetőtől, valamint ellátja a vonatra, illetve a pályára engedélyezett sebesség folyamatos felügyeletét is

Magyarországon elsőként

A Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonalra telepített ETCS L2 rendszer hatósági használatbavételi engedélyét – Magyarországon elsőként – még október 4-én adta ki a Technológiai és Ipari Minisztérium Vasúti Hatósági Főosztálya.

„Az utasok számára kevésbé érzékelhető, kézzel fogható fejlesztés a vonatbefolyásoló rendszer kiépítése. Ugyanakkor nekünk óriási mérföldkő, hiszen mostantól Sopron és Szentgotthárd között folyamatos rádiós felügyelet mellett közlekedhetnek a vonataink, és a legkülönbözőbb forgalmi, üzemi helyzetekben is garantálható az utasok, valamint a járművek biztonsága. Baleseti helyzeteket előzhetünk meg, ezért is kiemelten fontos ez a jelentős fejlesztés vasúttársaságunknak” – mondta el a közelmúltban tartott átadási ünnepségen Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. elnök-vezérigazgatója.

A zárórendezvényen részt vett dr. Farkas Ciprián, Sopron polgármestere, valamint Mikics György, a kivitelező Ground Transportation Systems Hungary Kft. ügyvezetője.

Az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése során elvégzett munkálatok:

  • a teljes ETCS L2 rendszer építési engedélyeztetési eljárásának lefolytatása,
  • új ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszer telepítése:
  • a Harka–Szombathely vonalszakaszon 54 km hosszon,
  • Szombathely–Szentgotthárd oh. vonalszakaszon 57 km hosszon,
  • az ETCS L2 központi egységének (Rádiós Irányító Központ, RBC) tervezése, két RBC telepítése, és a rendszerhez tíz elektronikus biztosítóberendezéssel felszerelt állomás és 52 vonali, önműködő, útátjáró-fedező berendezés illesztése,
  • telepítettek több mint ötszáz jelfeladó és vonatérzékelő pálya menti elemet (balízt), és egyéb, a működéshez szükséges elemeket, berendezéseket,
  • korszerűsítették az átviteli utakat, a szükséges IT-kapacitás-bővítésekkel,
  • kiépítették továbbá az oktatáshoz és képzéshez szükséges szimulációs központot.

Projektadatok

Projekt címe: Sopron–Szombathely–Szentgotthárd ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése

Projekt száma: IKOP-2.1.0-15-2016-00017

Kedvezményezett neve: Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt.

A projekt összköltsége 10 000 000 000 forint, a támogatás intenzitása száz százalék, a projekt az EU Kohéziós Alapjának támogatásával valósult meg.

Borítókép: A 21-es számú vasútvonalon több mint ötszáz jelfeladó és vonatérzékelő pálya menti elemet telepítettek


Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.
A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut
Előfizetés és további információ: magyarvasut@magyarvasut.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT