Budapest, 2022. 06. 23. – Magyar Vasút

Működik: a németországi helyi és regionális közösségi közlekedésben alkalmazott kedvezményes, úgynevezett kilenceurós bérlet intézménye gyorsan népszerűvé vált – ezért a megoldást a magyar kormány is fontolóra veszi, és hamarosan dönt a kérdésben.

hirdetés

Palkovics László (felvételünkön), a technológiai és ipari tárca vezetője Volker Wissing közlekedési és digitális infrastruktúráért felelős német szövetségi miniszterrel folytatott berlini megbeszélése után az energiahordozók drágulásával kapcsolatban kiemelte: a német kormány „bölcs döntéseket” hozott, a magyar megoldáshoz hasonlóan korlátozta az üzemanyagok árát, és bevezette a kilenceurós bérlet intézményét, amely „hatalmas siker”, hatására nagyon sokan térnek át az autóhasználatról a közösségi közlekedésre. Ezt a megoldást a magyar kormány is megvizsgálja, és hamarosan döntést is hoz az ügyben – mondta Palkovics László.

A magyar–német kormányzati együttműködésről szólva a szakminiszter aláhúzta, hogy Magyarország és Németország gazdasága és politikája is „összefügg”, ezért az együttműködés a következő időszakban is „nagyon fontos kényszerűség lesz, de ez egy jó fajta kényszerűség”. Rámutatott, hogy Volker Wissinggel folytatott megbeszélése volt az első szakminiszteri szintű tárgyalás az új magyar kormány hivatalba lépése óta. Mint mondta, nagyon sok közös ügy van, hiszen a járműipar és a közlekedés mindkét országban kiemelt iparág, és a magyarországi autógyártás jelentős részben éppen Németországhoz kapcsolódik.

Ismertette: tárgyaltak az ágazatot a közeljövőben meghatározó technológiákról, így az elektromos és a hidrogénalapú meghajtási technológiáról, és a szintetikus üzemanyagok témájáról is. Mindezzel kapcsolatban közös álláspont, hogy nem létezik „egyetlen jó irány”, hanem több megoldás közül kell választani.

Ezért a magyar és a német kormány egyetért abban, hogy a politikai döntéshozatalban a „technológiai semlegesség” elvét kell érvényesíteni, vagyis meg kell adni a lehetőséget minden országnak, hogy eldöntse, melyik úton indul el. Az biztos, hogy a környezeti terhelés és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése mindegyik megoldásnál fontos szempont, „de ne határozzuk meg előre, hogy melyik az egyetlen jó irány” – fogalmazott Palkovics László.

Németországban nyárra, a júniusi–augusztusi időszakra vezették be a havonta kilenc euróba (3600 forint) kerülő bérletet, amely a helyi közlekedési vállalatok járatai mellett a Deutsche Bahn vasúttársaság regionális járatain is érvényes.

UIC pozitív

A Nemzetközi Vasútegylet, az UIC üdvözli Németország példátlan kezdeményezését a kilenceurós korlátlan jegy június 1-jétől történő bevezetésével összefüggésben. A kivételes intézkedésnek ugyanis az a célja, hogy ösztönözze a polgárokat és a turistákat, hogy a tömegközlekedést részesítsék előnyben az autóval szemben. A kilenceurós jegy bevezetése is jelzi, merész kezdeményezésekre van szükség az éghajlatváltozás és általában a szénhidrogén-függőség elleni konkrét küzdelemhez. Masszív modális váltás csak akkor valósítható meg, ha az egész ágazat – a vasút és a tömegközlekedés – képes meggyőző paradigmaváltást felépíteni, amelyet a hatóságok által közvetített és támogatott koherens cselekvési láncok támogatnak.

A Deutsche Bahn közleménye így fogalmaz: „A kilenceurós jegy egyedülálló lehetőség a tömegközlekedés és a klímavédelem szempontjából Németországban. Ugyanakkor ez egy nagy kísérlet. Felkészültünk, és a kiszolgáló személyzetünk segítségével mindent el fogunk vinni azzal, amink van – vonatokkal, buszokkal. Mindenki profitál belőle: a régi ügyfelek, a Covid-19-szünet után visszatérő vagy a vonatok és buszok vonzerejét először felfedezni kész utasok. Ez csak elkötelezett munkatársainknak köszönhetően lehetséges.”

TAPASZTALATOK

Németországban az energiaárak emelkedése miatt döntött úgy a parlament, hogy havi kilenceurós tömegközlekedési jegyrendszert vezet be. Ez hatalmas kedvezményt jelent, hiszen például korábban Berlin mindössze két belső tömegközlekedési zónájába érvényes havi bérlet 86 euróba került. A kilenceurós jegyből értékesítésének első hetében csak a Deutsche Bahn hat és fél milliót adott el, és összességében 30 millió értékesítésével számolnak. A jegyvásárlók fele a 30–59 éves korosztályba tartozik, 29 százalék volt harminc évnél fiatalabb, 21 százalék pedig hatvan év feletti. Ami a vásárláshoz kapcsolódó tapasztalatokat illeti, a jegyvásárlók 89 százaléka gondolta úgy, hogy könnyű és egyszerű volt megvenni a jegyet. Ami fontos: a hatvan év felettiek 98 százaléka nyilatkozott így! Egy felmérésből az is kiderült, hogy a termék azok körében is népszerű, akik korábban szinte sosem használták a közösségi közlekedést. A jegyet megvásárlók 74 százaléka gondolja úgy, hogy a kilenceurós jegy jó alkalom arra, hogy a közösségi közlekedést jobban megismerje (ez az arány a közösségi közlekedést korábban nem vagy csak nagyon ritkán használóknál még magasabb, náluk 81 százalékos).

Mit gondolnak a használók a jövőről? A jegyet megvásárlók 38 százaléka úgy gondolja, hogy ősztől, tehát a kedvezményes jegy megszűnését követően is gyakrabban használja majd a közösségi közlekedést. A közösségi közlekedést korábban nem vagy ritkán igénybe vevőknél 27 százalékos ez az arány. A jegyet vásárlók 55 százaléka jelezte, hogy akkor is vásárolna hasonló terméket, ha az kilenc eurónál drágább volna.

A közlekedésimód-választásban az alacsony árú havi bérlet tehát komoly és ígéretes változásokat jelez. Ugyanakkor a következő három hónap mutatja majd meg, hogy a kilenceurós jegy megfelel-e a politikai és üzleti döntéshozók elképzeléseinek.


Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.
A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut
Előfizetés és további információ: magyarvasut@magyarvasut.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT