Budapest, 2022. 06. 23. – Magyar Vasút

Nehéz időket él a magyar vasúti áruszállítás, hiszen a jelene és a jövője is bizonytalan. A vasúti vontatási energia árának növekedése máris a forgalom látványos csökkenéséhez vezetett. A közlekedést teljes pályazár melletti építkezések és a nem schengeni határokon történő áthaladáskor a rendkívül hosszú, akár többnapos várakozási idő is nehezíti. Ezzel a fuvar- és kocsibérleti díjak is nehezen kalkulálhatóvá váltak.

hirdetés

Nincs sok örömre oka a magyar vasúti árufuvarozónak. Hiába költ például a magyar kormány EU-s forrásból és hitelből is rengeteget a vasúti infrastruktúra fejlesztésére, ha nemcsak az építkezések, de az üzemeltetés során is inkább csak akadályokba ütközik a tehervonatok közlekedése, méghozzá a vasútvonalak túlzottan személyszállítás-centrikus fejlesztése és használata miatt.

MAGAS VONTATÁSIENERGIA-ÁR

A 2022-es év nem elsősorban az ukrán–orosz háború vasúti árufuvarozásra gyakorolt hatásáról lesz emlékezetes a magyar piacon, hanem a MÁV, mint pályahálózat-működtető európai összehasonlításban is példátlanul magas áron beszerzett vontatási villamos energiája miatt. Amíg a GYSEV a saját infrastruktúráján időben, nyílt eljárásban szerzett be energiát a rezsicsökkentett lakossági villamosenergia-árnál alig magasabban, addig a MÁV 2022 februárjában ennél már négy és félszer magasabb áron számlázott. A két vasúttársaság tetemes árkülönbségére nincsen publikus magyarázat, ám amíg a GYSEV 2023-as villamosenergia-beszerzési tenderén lassan eredményt hirdetnek, a MÁV-os tendernek egyelőre nyoma sincs…

A vontatási energia ára már a tavalyi év végén emelkedni kezdett, de csak idén szabadult el. A kialakult helyzetre a vasútvállalatok úgy reagáltak, hogy amit csak tudtak, villany helyett dízelvontatással továbbítottak. A másik hatás a forgalom egy részének más vasúti útvonalra vagy közútra terelődése lett – miközben számos fuvar már el is kerüli Magyarországot. A magyar statisztikai adatok az első negyedévről jelentős, tíz százalék feletti visszaesést mutatnak a vasúti fuvarozásban, miközben a közúti fuvarozás és a dunai hajózás nem csökkent jelentősen.

AKADOZÓ VASÚTI KÖZLEKEDÉS

Az aktuális vasútvállalati problémák toplistája második helyén a kritikus vágányzári helyzet áll. Emiatt déli irányban, a Balkán felé akadozik a vasúti közlekedés, hiszen kerülő útvonalak sem állnak rendelkezésre. A rendkívül kaotikus közlekedés ráadásul nem eseti anomália, különböző intenzitással, de legalább 2025-ig fennáll majd – a vonalak egy részét legalábbis csak akkorra ígérik a forgalomnak teljes kapacitással visszaadni.

A határon átjutás idejének csökkentése még ilyen körülmények között is érdemi segítség lenne, ám ez csak és kizárólag Horvátország, Románia és Bulgária schengeni övezethez való csatlakozásával képzelhető el. Ezzel elkerülhető válik a határőrizeti szervek tételes vagonvizsgálata úgy a személyszállításban, mint az árufuvarozásban, és vonatonként több órával csökkenne a határtechnológiai idő.

SZŰKÖS TERMINÁLKAPACITÁSOK

A záhonyi térségben felmerült rendkívüli gabonafuvarozási igény egyelőre a kihasználhatatlan lehetőség kategóriába sorolható, tekintettel a körzet napi ezer tonna körüli (alig egy normálnyomtávú vonatnyi) átrakási képességre. Hiába kezeltek a záhonyi átrakókörzetben sok millió tonnákat a rendszerváltás előtt, az nem időjárás-érzékeny tömegáru volt. A gabonának Záhonyban gyakorlatilag nincs múltja, így fejlesztések nélkül a jelene is csak korlátozott. Megoldás lehet, ha intermodális (konténerszerű) eszközbe töltenék a gabonát, ezek átrakása rutinfeladat lenne nagyobb volumenben is a fényeslitkei vadonatúj, monumentális East-West Gate konténerterminálon. Csak éppen ilyen szállítóeszközből sincs jelentős mennyiségű a piacon.

Jelenleg az intermodalitáson belül a tengeri konténeres fuvarozás dominál a magyar hálózaton is, ehhez épültek ki terminálok – ezek közül a három nagy budapesti már kapacitásának határán üzemel. Ebben a helyzetben növekszik a piaci igény a félpótkocsik vasúti fuvarozására Magyarországról elsősorban a Ruhr-vidék és a Benelux államok irányába. Ennek a kihívásnak azonban a magyarországi terminálok csak részben képesek megfelelni. A megoldás egy (vagy több) új, kifejezetten félpótkocsik rakodására megépített terminál lenne. Ám ehhez képest továbbra is hagyományos terminálok épülnek: Zalaegerszegen a Metrans az adriai forgalmait szeretné konszolidálni, Szeged mellett szintén ez a vasútvállalat építene egy kisebb terminált.

ZÖLD ENERGIA

Mint ismeretes, a karbonsemlegesség elérése lett a szállítmányozás egyik fő célja, amivel a megbízók és a fuvarozók próbálnak felkészülni az európai szabályozás szigorításaira, a kvóta- és szankciórendszerek bevezetésére. A vasút karbonsemleges megoldás lehet, feltéve, ha zöld áram vásárolható a vasúti vontatáshoz. Magyarországon erre azonban nincsen lehetőség, és rövid távon ennek megvalósulásának technológiai és jogi akadályai egyaránt vannak.

A HUNGRAIL TEVÉKENYSÉGE

Ugyanakkor a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület javaslataival, tanulmányaival, a kormányhoz intézett beadványaival igyekszik a magyar vasúti árufuvarozás problémáira felhívni a figyelmet. Az egyesület tevékenységének is köszönhető, hogy tavaly döntés született az egyeskocsi-fuvarozás támogatásáról, ennek értelmében 2022–2025 közötti időszakban a megpályázható keretösszeg évi 6,4 milliárd forint. A HUNGRAIL sürgeti a megoldást a magas energiaárak kompenzációja érdekében is.

(fotó: Balázs Zsolt)


Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.
A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut
Előfizetés és további információ: magyarvasut@magyarvasut.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT