Június 23-án sikeresen lezajlott a V4 Rail CEO SUMMIT 2022 Konferencia a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület szervezésében, a V4-es magyar elnökségi programsorozat részeként. Nevezhetjük az idei év egyik legnagyobb magyar rendezésű vasútszakmai találkozójának, hiszen nem csak a hazai vasútvállalatok legfelsőbb vezetői és szakemberi vettek részt az eseményen, hanem a V4 országokon túlmenően több nemzet közlekedéspolitikai és vasútszakmai képviselői is. A vendégek között köszönthettük például Románia közlekedési államtitkárát, Ionut-Cristian Savoiut és stábját is.

hirdetés

A HUNGRAIL a V4-es magyar elnökség évében kitűzte azt a célt, hogy közösen kell felhívni a figyelmet arra, hogy a vasút az egyik legmegbízhatóbb, legbiztonságosabb és legzöldebb közlekedési mód, amely csak korszerű és megbízható szolgáltatás nyújtása révén válhat versenyképessé. Az Egyesület érezve felelősségét ebben az építkezésben a Külgazdasági és Külügyminisztérium, V4 magyar elnökség és a Technológiai és Ipari Minisztérium támogatásával rendezte meg 2022. június 23-án, a V4 RAIL CEO SUMMIT konferenciát, amelynek a következő volt a központi gondolata: „Fenntartható és intelligens mobilitás nincs vasút nélkül!”

A konferenciát az esemény moderátora Németh Réka, a VPE ügyvezető igazgatója nyitotta meg. Majd Kövesdi Szilárd, a GYSEV elnök-vezérigazgatója köszöntötte a jelenlévőket, beszédében kiemelte, hogy a V4-es vasúti konferencia teremtette meg azt a közeget, hogy a klímapolitikai célokról ne csak hazai szinten foglalkozzon a vasúti szektor. A szereplők érdekei egy irányba mutatnak, az összefogásra nem csak nemzeti, hanem nemzetközi szinten is szükség van. A plenáris szekcióban Kovács Imre, az RCH igazgatóságának elnöke folytatta a programot előadásával. Egy hatpontos intézkedési csomagot vázolt fel és kiemelte, hogy a sikeres egyes kocsi támogatás mellett fontos lenne további támogatásokat is kiharcolni, mint például a kombinált fuvarozásét, de a villamos vontatási energia árának drasztikus drágulására is soron kívüli megoldást kell találni. Középtávon a beszerzési módszertan felülvizsgálatára is szükség van, de foglalkozni kell  az iparvágányok témájával, a személyszállítási intermodális csomópontokkal, a vágányzárak hatékonyabb koordinációjával is. Megszólalását azzal zárta, hogy jelenleg túl nagy a vasúti infrastruktúra, és be kell látni, hogy egy ilyen méretű hálózatot fenntartani már nehézségekbe ütközik.

Kovács Imre, az RCH igazgatóságának elnöke

Kövesdi Szilárd, a GYSEV elnök-vezérigazgatója

Kovács Imre előadását követően Virág István, a MÁV Zrt. pályaműködtetési vezérigazgató-helyettese tartotta meg köszöntőjét. Hangsúlyozta, a szinten tartó karbantartások megfelelő forrás hiányában nem biztosíthatók hosszú távon, illetve a jövőben kiszámíthatóbb tulajdonosi akaratra lenne szükség, mert jelenleg mindig csak azokon a pontokon történik beavatkozás, ahol már nagyobb a probléma. Kiemelte, azt a nehézséget is, hogy egy vonal nem számolható fel anélkül, hogy az egyéb eljutási infrastruktúra nem létesül helyette. A plenáris programot Hegyi Zsolt, a MÁV-START Zrt. megbízott szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató helyettese zárta prezentációjával, amelyben a személyszállító vasúttársaság zöld törekvéseit, utasokat még hatékonyabban bevonzó szolgáltatásfejlesztéseit tárgyalta. Kiemelte, hogy a járműflotta is egyre inkább fejlődik, modern, kényelmes utazási élményt biztosítva. Az élményutazás érdekében több esetben turisztikai célú szolgáltatásfejlesztéseket hajt végre a vállalat.

Virág István, a MÁV Zrt. pályaműködtetési vezérigazgató-helyettese

Hegyi Zsolt, a MÁV-START Zrt. szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató helyettese

 

A köszöntőket és a plenáris programokat követően a szakmai prezentációk, beszélgetések sora következett a konferencia programjában. Az Alstom támogatásával szervezett első panel szekcióban hallható előadásokban a V4 országokat érintő nagysebességű vasúti stratégiák kapták a főszerepet. Az előadók között köszönthettük Romain Bosramiezt, az Alstom kereskedelmi és portfólió igazgatóját, aki a vállalat V4 országokban folytatott nagysebességű vasútfejlesztési törekvésit tárgyalta. Őt követte Pascal Guillaume, az SNCF Réseau nemzetközi fejlesztési igazgató-helyettese, aki a nagysebességű vasúti projektek sikerességéhez szükséges kulcstényezőkről tartott előadást. A szekció egy többrésztvevős kerekasztal beszélgetéssel zárult Perjés Tamás műszaki igazgató (Trenecon Kft.) vezetésével, amelyben az előző előadókhoz csatlakozott még Luboš Knížek, a cseh közlekedési minisztérium képviseletében.

A VPE Kft. által szponzorált második panel szekcióban a „digitalizációs és vasút” témája köré épültek az előadások. Szlatényi Miklós, a VPE Kft. IT menedzsere a VPE digitális megoldásairól, illetve a vasútipar digitális transzformációjáról prezentált, míg dr. Zentai Zoltán működéstámogatás igazgató (GYSEV CARGO Zrt) a vasúti árufuvarozási folyamatok digitális átalakításának sikertényezőiről tartott szakmai előadást. A szekcióban két nemzetközi szakember is színpadra lépett, a cseh rendszerspecialista Petr Košťák (Správa železnic), és Raimund L. Feldmann a svájci nemzeti vasúttársaság energiamérnöke. Előbbi a cseh vasúti infrastruktúra digitalizációs megoldásait tárgyalta, míg az utóbbi a svájci vasút pályahálózat okosmegoldásiról tartott bemutatót.

Kerekasztal beszélgetés Luboš Knížek, Pascal Guillaume, Romain Bosramiez és Perjés Tamás részvételével

A Trenecon Kft. és Főmterv Zrt.-t által támogatott harmadik szekcióban a magyar vasúthálózat fejlesztései kaptak főszerepet, vasúti árufuvarozási kitekintéssel. A programrész Balogh Zsuzsanna közgazdasági igazgató és Kiss András vezető tanácsadó (Trencon) közös előadásával kezdődött a vasúti áruszállításról, a vasút zöld közlekedésben betöltött kiemelt szerepéről. Majd Kaderják Péter és Hegedűs Márton közlekedésmérnökök (Trenecon) a nagy jelentőségű vasúti fejlesztések keresleti előrejelzéséről és fizetési hajlandóság vizsgálatokról prezentáltak, Bersényi Ágoston a Főmterv okleveles építőmérnöke pedig a Duna alagútról tartott előadást, menetrend tervezési megközelítéssel. A szakmai programot Hódosi Lajos zárta, aki a gabonaszállítás aktuális helyzetéről adott összefoglaló tájékoztatást.

A V4 Rail CEO SUMMIT Konferencia kiváló lehetőséget biztosított arra, hogy a vasúti iparág hazai és nemzetközi képviselői közösen keressék a választ olyan kérdésekre, hogy miképp járulhat hozzá a fenntartható és intelligens mobilitás megvalósításához a vasút, személyszállítási, infrastrukturális, digitalizációs és árufuvarozási szolgáltatások fejlesztésén keresztül, vagy hogy miképp lehetne áthidalni az igazságos zöld átállást akadályozó tényezőket. Fontos, hogy időről időre a lehető legtöbb ágazati szereplőt bevonva kerüljön sor az efféle stratégiai témák megvitatására, így a HUNGRAIL ősszel ismét összehív egy olyan fórumot, ahol lehetőség lesz a közös gondolkodásra: hamarosan jönnek a részletek a 2022-es Magyar Vasút Konferenciáról.

Az eseményről készült fotók a következő linken keresztül tekinthetők meg: www.v4railceosummit.com/fotogaleria-2022

A konferencia egyes szakmai tartalmaival kapcsolatban a következő hetekben megjelenő Magyar Vasút újságokban olvashatnak részletesebben.

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT