Budapest, 2022. 04. 27. – Magyar Vasút

Lezárult a 115 új villamos mozdony beszerzésére kiírt közbeszerzési eljárás, az előzetes becsült értéknél olcsóbb ajánlattal a Siemens Mobility Kft. és a Siemens Mobility Austria GmbH közösen nyert – jelentette be Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a keretszerződés aláírásakor. A beszerzésben érkező első mozdonyok 2024-ben állhatnak forgalomba.

hirdetés

VERSENYKÉPESSÉG

Palkovics László kiemelte: a 200 kilométer/órás sebességre is alkalmas mozdonyokat az IC szolgáltatás megújítására és az IC+ szolgáltatás bővítésére használják majd fel. Az infrastruktúra és a járműállomány folyamatos korszerűsítését a fenntartható gazdasági növekedés és a javuló életminőség alapfeltételeként kezeli a kormány, a környezetkímélő és energiahatékony vasút megbízhatósága, kényelmesebb használata a közösségi közlekedés versenyképességének fontos eleme – fogalmazott a miniszter, aki azt is elmondta: a kormány a következő években mintegy kétezermilliárd forintot szán a vasúti gördülőállomány megújítására.
Emlékeztetett, hogy a hazai utasok már most számos újdonsággal találkozhatnak, ha vonatra szállnak. A hatszáz ülőhelyes, emeletes motorvonatok négy elővárosi vonalon közlekednek, tavaly az idegenforgalmi főszezonban a Balatonnál is megjelentek, és idén is erre számíthatnak az utazók. December óta már a Tatabányára, Győrbe, Debrecenbe és Nyíregyházára tartók is használhatják a kocsikat – ismertette. A gyártó vállalása szerint az év végére szállítják le a teljes, negyven járműből álló flottát, így hamarosan a budapesti elővárosi forgalomban a még villamosításra váró lajosmizsei vonal kivételével mindenhol korszerű motorvonatok közlekednek majd. Palkovics László hangsúlyozta: a hazai gazdaság jövője magyar, high-tech és zöld, a MÁV ennek megfelelve maga fejlesztette és gyártja IC+ járműcsaládját. A mintegy negyvenmilliárd forintból elkészülő első kilencven IC+ jármű több mint ötvenszázalékos hazai beszállítói aránnyal készül, és a jövőben ezt szeretnék növelni. A gyártás 250 embernek nyújt munkát a vasúttársaságnál, és még többnek közvetve. A magyar kocsi közel harmadával olcsóbb a piacon elérhető, hasonló tulajdonságokkal bíró járműveknél – tette hozzá.

ZÖLDÍTÉS

A miniszter felidézte, hogy a közlekedés zöldítését a vasút villamosított hálózatának folyamatos bővítésével is segítik. Példaként említette, hogy tavaly nyárra fejeződött be az észak-balatoni vasútvonal első ütemének villamosítása Balatonfüredig, és előkészületben van a folytatás. A villamosított vasúti vonalszakaszok összes hossza 2010 óta több mint ötszáz kilométerrel, mintegy 3200 kilométerre nőtt Magyarországon, és folytatják a munkát – jelezte, egyúttal kitért arra is, hogy már a kivitelezésnél tart a Budapest–Belgrád vasútvonal hazai szakaszának kapacitásbővítő korszerűsítése. A miniszter stratégiai jelentőségűnek nevezte a beruházást, mint mondta, az előkészületben lévő V0 teherforgalmi vasútvonallal együtt kiemelt szereplővé teheti Magyarországot a kontinensek közötti vasúti árufuvarozásban.

PLUSZ IC+

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója az eseményen elmondta: több százmilliárd forint értékben vannak folyamatban vasúti pályarekonstrukciók, amelyek már több mint ötszáz kilométer hosszú szakaszon teszik lehetővé, hogy 160 kilométer/órás sebességgel közlekedjenek a vonatok, de ehhez egyebek mellett megfelelő mozdonyok is szükségesek – mutatott rá. Az új mozdonyok vontatják majd a Szolnokon gyártott IC+ kocsikat is – tette hozzá. Az elnök-vezérigazgató közölte: több mint négyszáz IC+ kocsi gyártásával teljesen megújul a távolsági vasúti szolgáltatás, gyorsabb, megbízhatóbb és kényelmesebb lesz a hazai vasúti utazás. Homolya Róbert kiemelte azt is, hogy növelni kell a közösségi közlekedés és a vasút versenyképességét.

HATÉKONYSÁG

Keresztes Péter, a MÁV-Start vezérigazgatója szerint több szempontból is jelentős mérföldkő a keretszerződés aláírása a MÁV-Start életében. Az új, nagy teljesítményű, nemzetközi forgalomra is alkalmas, korszerű mozdonyokkal terveink szerint az utasok először a legforgalmasabb vonalakon, az IC hálózaton találkozhatnak majd. Ezáltal csökken a menetidő, gyorsabbá válik a vasúti közlekedés. Ugyanakkor környezeti szempontból is jelentős az előrelépés, hiszen az új mozdonyokkal akár ötvenszázalékos villamosenergia-megtakarítás is elérhető. A homogén flottának köszönhetően ráadásul egyszerűbbé, gyorsabbá és költséghatékonyabbá válik a járművek karbantartása is.

FENNTARTHATÓSÁG

Ludvig László, a Siemens Mobility Kft. ügyvezető igazgatója ismertette: ezek a Vectronok tíz országban szerzik majd meg az üzembehelyezési engedélyt. A mozdony számos funkciója számítógéppel támogatott. A fenntarthatósági szempontok érvényesülnek a gyártás, az üzemeltetés és az újrahasznosítás fázisában is.

A keretmegállapodást a MÁV-Start és a Siemens képviselői a kilencven, két áramnemű AC, és a 25, három áramnemű MS típusú Vectron X4 mozdony beszerzéséről írták alá. A keretmegállapodás alapján még idén megszülethetnek a szállítási szerződések, a beszerzésben érkező első mozdonyok 2024-ben állhatnak forgalomba.

Fotók: Vörös Attila


Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.
A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut
Előfizetés és további információ: magyarvasut@magyarvasut.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT