Budapest, 2021. 10. 28. – Magyar Vasút

Javaslatot dolgozott ki a HUNGRAIL a vontatási villamos energia áremelkedése beláthatatlan hatásainak tompítására. A szektor éves szinten öt-hétmilliárd forint, önerőből kigazdálkodhatatlan kompenzációra számít, ezért azonnali lépésekre van szükség.

Veszélybe kerültek a legzöldebb szárazföldi áruszállítási ágazat pozíciói: a villamos energia árának drasztikus emelkedését az ágazati szereplők kénytelenek lesznek áthárítani a fuvaroztatókra, ám ennek a lépésnek ma még megjósolhatatlan mértékű piacvesztés lesz a következménye. Ahogy a H-Magyar Vasút által megkérdezett áruszállító vasútvállalatok vezetői egybehangzón elmondták, az energiaár év közbeni emelése miatt keletkező többlet terhek utólagos tovább számlázása a megbízók felé nem lehetséges, ezért egyértelmű eredményromlásra, veszteségre számíthatnak az amúgy is nehéz piaci helyzetben működő társaságok.

A feszült helyzet feloldása, a piaci szereplők kilátásainak javítása érdekében a Hungrail szakértők bevonásával dolgozta ki megoldást hozó, a vontatási villamos energia áremelkedése hatásait tompító intézkedésekre vonatkozó javaslati tervezetét. A dokumentum összeállításakor figyelembe vették a környező országokban várható vontatásienergiaár-emelést és az erre adott kormányzati, kompenzációs lépéseket. Bár több országban – így hazánkban is – a várható emelés mértéke majd csak a következő időszakban várható, annyi tudott, hogy például Ausztriában 12, Horvátországban 35, Romániában az idei jelentős drágulást követően újabb negyvenszázalékos emelés várható. Az ellensúlyozás metódusán számos országban még dolgoznak, de Csehországban, ahol a kétszeresére emelkedik jövőre a vontatási energia ára, a megújuló energiaforrásból származó felhasználás után szándékoznak kompenzálni. A HUNGRAIL megoldási javaslatcsomagjának elfogadása révén tehát az elsők között indulhat el a vasútvállalati terheket mérséklő folyamat.

A tervezet szerint rövid távon – a vasúti pályahálózat-működtetők által nyújtott alapszolgáltatások igénybevétele esetén – a tehervonatok által fizetendő összeg tervezett felártartalmának elengedése hozhat megoldást. A MÁV és a GYSEV által nyújtott alapszolgáltatások 2021/2022. évi közös összege 7 662 324 084 forint. A teljes felár összegének meghatározásához elvégzett számítások alapjául a pályahálózat-működtetők 2021/22-es díjkalkulációhoz benyújtott adatszolgáltatása szolgált. A dízelvontatási teljesítmény arányának megállapításához a pályahálózat-működtetők 2020. évre vonatkozó tényadat-szolgáltatása került felhasználásra. A HUNGRAIL a továbbiakban energetikai szakértők bevonását tartja indokoltnak a további megoldási javaslatok kidolgozása érdekében, míg középtávon a jelenlegi beszerzési struktúra felülvizsgálata, illetve a vasútvállalatok saját villamosenergia-beszerzési lehetőségének kialakítása a teendő.

A kompenzáció elmaradásának várható hatásai TÉTELESEN:

  1. Ötvenszázalékos áremelés esetén 15 százalékos fuvardíjemelés.
  2. Ötven százalék feletti áremelés katasztrofális átrendeződést fog okozni a vasúti áruszállítási piacon.
  3. Teljesen elérhetetlenné válnak a 2030-as klímacélok.
  4. Amennyiben a vontatási energia magas ára átmeneti, akkor is komoly átterelődés várható a közútra.
  5. A közút tízszázalékos fuvardíjemeléssel számol, a vasútnál ennél magasabb áremelés versenyhátrányba taszítja az ágazatot.
  6. Felégeti az állam által nyújtott egyeskocsi-fuvarozás támogatásának kedvező hatását.
  7. Villamos vontatási képességek átállítása dízelvontatásra.

Ebből is látható, hogy a vasúti áruszállítás kilátásai továbbra is rosszak. A szegmens szereplői a körülmények folyamatos romlását lekövetve ugyan elsajátítottak egy különleges túlélési képességet, egy újabb Mohács után aligha képzelhető el több a vegetálásnál.

Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.

A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut

Előfizetés és további információ: bondor.tibor@hungrail.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT