Árufuvarozási Bizottság
Magyarországon a vasúti piac teljes piaci liberalizációját követőn a szereplők száma jelentősen megnőtt, de ez sajnos nem vonta maga után a közlekedési munkamegosztásban a vasúti árufuvarozás részarányának növekedését. A bizottság célja olyan vasúti árufuvarozást segítő szabályozási és gyakorlati tapasztalatok megosztása, amelyek a vasúti árufuvarozás versenyképességének fokozásához hozzájárulhatnak ideértve hazai és európai uniós (azon belül is kiemelten a zöld árufuvarozási csomag) jogszabály alkotási folyamatokban a módváltást segítő aktív közreműködést, a határfogalomban fellépő nehézségek felszámolására vonatkozó intézkedések megfogalmazását és végrehajtásának ösztönzését, a különböző árufuvarozást segítő pénzügyi ösztönzőkre vonatkozó javaslatok kidolgozását. A bizottság az előzőekben említettek mellett aktuálisan kezeli és az ad hoc fellépő problémák megoldását is.

Energia Bizottság
Az Energia Bizottságot 2022-ben a drasztikusan megnövekedett energia árak hívták életre. A kiszámítható és megbízható pályaműködtetői vontatási villamosenergia beszerzés stratégia kidolgozásával és fenntartásával, energiahatékonyságjavító projektek feltérképezésével, azok energiahatékonysági kötelezettségi rendszerben való elszámolhatóságával, vagy hálózat-hozzáférési díj EKR elem tartalmának csökkentésével, az energiára rakódó adók, járulékok, díjtételek csökkentési lehetőségeinek vizsgálatával, önálló vontatási energia beszerzés feltételeinek kidolgozásával segíti a vasúi szektor energiához kapcsolódó költségeinek tervezhetőségét és mértéknek csökkentését. Az ülések rendszeres eleme az aktuális energiapiaci helyzet bemutatása és beszámoló a pályaműködtetők energiabeszerzésének aktuális helyzetéről.

Nemzetközi és Kiemelt Ügyek Bizottság
Feladatkörébe tartozik a nemzetközi szervezetekben való hatékony képviseleti munka előkészítése, valamint az uniós tagságból eredő feladatok elvégzésében történő aktív közreműködés. A bizottság kezeli és koordinálja a kiemelt jelentőségű ügyeket is. Naprakész információkat szerez be a nemzetközi eseményekről, döntésekről, szabályozásokról és azokat továbbítja tagvállalatainknak. Felhívja a figyelmet az EU által megfogalmazott feladatokra. Kapcsolatot épít a hasonló nemzetközi szervezetekkel, eljuttatja a magyar vasúti szektor véleményét a megfelelő fórumokba. Reagál azokra a kormányzati vagy EU-s intézkedésekre, amelyek hatással vannak a hazai vasúti ágazat versenyképességére és ebbe bevonja a nemzetközi szervezeteket.

Infrastruktúra Bizottság
Az infrastruktúra-működtetők előtt álló legnagyobb kihívás az eredményes, költséghatékony és magas színvonalú vasúti infrastruktúra stabil finanszírozása, a hozzáférési díjaknak a versenyképes működést és a fejlesztést egyaránt szolgáló kalkulációja, a reális teljesítménymutatók kidolgozása. A magyarországi vasutak instabil és elégtelen finanszírozással szembesültek az elmúlt néhány évtized során, ami karbantartási lemaradásokhoz és alacsony szolgáltatási színvonalhoz vezetett. Kezelésük reformokat igényel. A hosszú távú tervezés (pénzügyi) alapját többéves szerződéseknek kell megalapozniuk. Az Infrastruktúra Bizottság rendszeresen dolgoz ki állásfoglalásokat és egyeztetéseket kezdeményez a szakpolitikai döntéshozókkal. A testületben pályaműködtetők, vasútvállalatok és integrált vállalatok is képviseltetik magukat.

Vágányzári bizottság
A vasúti versenyképesség alapja a tervezhető és megbízható módon igénybe vehető, jó minőségű vasúti pályahálózat rendelkezésre állása, aminek egyik fő pillére a vágányzárak előre tervezése a forrás időben, tervezhetően történő biztosítása mellett. A források rendelkezésre állása érdekében kifejtett lobbitevékenység mellett a vágányzári bizottság javaslatot dolgoz ki a vágányzárak nemzetközi és hazai összehangolására, a koncentrált karbantartási tevékenység, komplex vágányzárak tervezésére, a vágányzárak előtti vasútvállalati egyeztetések fajsúlyosabbá tételére vonatkozóan, valamint arra, hogy a kivitelezői és vasútvállalati igények összehangolása történjen meg a vágányzárak tervezése és kivitelezése során. Hangsúlyt fektet a vágányzárakkal kapcsolatos vasútvállalatok felé képviselt kommunikáció javítására.

Személyszállítási Bizottság
A HUNGRAIL tagvállalatai évente csaknem 150 millió utast szolgálnak ki. Annak érdekében, hogy még több utas válassza a vasutat illetve a tömegközlekedést a szolgáltatási színvonal emelésére, az utasjogok megfelelő biztosítására valamint az egyes közlekedési módok összehangolására van szükség. A személyszállítási bizottság segíti a döntéshozók munkáját. A bizottság javaslatokat dolgoz ki a kiszolgálás színvonalát javító intézkedések támogatásának érdekében. A jogszabály-tervezetek véleményezésénél valamint az állásfoglalások készítésénél ügyel arra, hogy azok a tagvállalatok és az utasok érdekeit egyaránt figyelembe vegyék.

Jogi és Etikai Bizottság
A bizottság az egyesület tagjai számára minden releváns, jogi szakértelmet igénylő kérdésben és ügyben szakmai segítséget nyújt, felhívja a tagvállalatok figyelmét az új nemzetközi és hazai jogszabályokra, valamint elősegíti a tagok között felmerülő, jogi kérdések békés úton történő rendezését.
Az egyesület tagvállalatai új kihívásokkal szembesülnek a különböző megállapodások kialakítása során. Mivel az európai és hazai jogalkotási keretek folyamatos változásban vannak, ezeknek a szerződéses kapcsolatoknak is rugalmasnak kell lenniük, hogy az új elvárásoknak megfelelhessenek. A vasútvállalatoknak és pályaműködtetőknek folyamatosan újra kell szervezniük kapcsolataikat, hogy az aktuális jogi környezetet megfelelően kihasználhassák.

Egyes kocsi Munkacsoport
A munkacsoport fő feladata a fajlagosan magas költségű vasúti egyes kocsi fuvarozási szegmens állami támogatással és hatékonyságát javító, fejlesztésével kapcsolatos megoldásokkal történő segítése nemzetközi trendek és a hazai gyakorlati tapasztalatok alapján. Célja a támogatási programhoz megbízható, kiszámítható, tervehető forrás biztosítás több évre előre láthatóan, mind az egyes kocsi fuvarozási szolgáltatás fenntartására évi 6,407 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásáról szóló 1414/2020. (VII.16.) Kormányhatározattal összhangban a 2021-2025 közötti időszakban, mind előkészülve a következő 2026-2030 közötti ciklusra.

Digitalizációs Munkacsoport

Kombinált árufuvarozási Munkacsoport
A haza üvegházhatású gázok és egyéb externáliák csökkentése érdekében nemzetgazdasági érdek a kombináltfuvarozás mennyiségének növelése támogatási formák felkutatása és kidolgozása, a vasúti szakaszok versenyképességének növelése és a fuvarozási mód népszerűsítése által. A munkacsoport feladata a kombinált fuvarozás vasúti lábának fejlesztésére, versenyképességére vonatkozó javaslatok megtétele, valamint a kombinált fuvarozás vasúti lábának lebonyolításával kapcsolatos gyakorlati teendők kidolgozása, mint például a vasúti kombinált fuvarozás definíciójára vonatkozó javaslattétel, a kombinált fuvarozás vasúti szakaszára vonatkozó elszámolás módszertanának kialakítása.

Last Mile (korábbi Iparvágány) Munkacsoport
A vasút versenyképessége szempontjából kulcskérdés az “utolsó kilométer”ek (last mile) kezelése. Az iparvágányok létesítése, fejlesztése és hosszú távon történő, tervezhető fenntarthatósága a teljes vasúti árufuvarozási lánc szempontjából jelentős, hiszen a vasúton belül az iparvágányokkal valósítható meg a „háztól házig” szállítás, az ipari területek bekapcsolása a vasúti hálózatba. A munkacsoport az „utolsó kilométer” (last mile) problémáira való összehangolt, egységes megoldáskeresését célozza meg az oktatás-képzés területén, szabályozási és jogszabályi oldalon vagy támogatási programok kidolgozása keretében annak érdekében, hogy minél több iparvágány vegyen részt aktívan a vasúti vérkeringésben.

Veszélyes Áru Munkacsoport
2013 februárjában megalakult a Veszélyesáru munkacsoport annak érdekében, hogy fokozza a HUNGRAIL szakmai érdekképviseleti tevékenységét a vasúti veszélyesáru szállítás területén.
A munkacsoport célja a vasútbiztonsági akcióprogram előkészítéseként meghatározni, hogy az OKF ellenőrzési tevékenysége miként illeszthető minél jobban a vasúti árufuvarozás tevékenységbe a szállítási rendszer sérülése nélkül, veszélyes áruk szállításával, hatósági ellenőrzésével kapcsolatos problémák feltárásán és megoldáskeresésén keresztül. Ezen felül felkészülés a jövőbeni veszélyesáru fuvarozási trendekkel (pl. akkumulátorgyárak be- és kiszállításával) kapcsolatos biztonsági és ellenőrzési feladatokra.

HR-munkacsoport
A vasúti ágazatban dolgozó munkavállalók hosszú képzési ideje, szakmai tudásának magas követelmény szintje, a velük szemben támasztott szigorú egészségügyi követelmények több esetben kihívás elé állítják a vasúti szakmai utánpótlást, nehéz helyzetbe hozva ezzel bizonyos munkakörök betöltését, valamint jelentős költségterhet róva a vasúti tevékenységet végző vállalatokra. Ezen probléma enyhítése érdekében zajlik a HR munkacsoport keretein belül a vasúti munkavállalók oktatásával, képzésével, egészségügyi alkalmasságával kapcsolatos jogszabályok felülvizsgálatára való javaslattétel, részvétel és koordináció és az átjárható munkakörökben dolgozó munkavállalók képzésével kapcsolatos támogatási programokra vonatkozó javaslatok kidolgozása.

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT