Európa vezető vasútvállalatainak vezérigazgatói a CER (Európai Vasúti és Infrastrukturális Vállalatok Közössége) Közgyűlésén és Irányító Bizottsági ülésén értékelték a tavalyi év eredményeit és megvitatták a 2025-ös, és illetve a közeljövőre vonatkozó ambiciózus munkaprogramot. Magyar részvétellel zajlott a brüsszeli program, egyesületünk részéről Dr. Mosóczi László elnök és Mogyorósi Szilvia nemzetközi és szakpolitikai ügyekért felelős vezetőnk volt jelen, míg a HUNGRAIL elnökségi tagjai, Hegyi Zsolt és Kövesdi Szilárd a MÁV Zrt. és GYSEV Zrt. vezetőjeként vettek részt a Brüsszelben zajló eseményen. 

A közgyűlés az idei új lobbifeladatokat megalapozandó két témában is fogadott el közös álláspontot. A katonai mobilitás kiemelt prioritássá vált az EU-ban, a vasút célja felhívni a döntéshozók figyelmét, hogy a a katonai logisztikában a vasútról is szükséges gondoskodni. A vasút beemelése a védelmi intézkedések eszköztárába remélhetőleg az már a közeljövőben további pénzügyi támogatási forrásokat is irányítva a szektorra. Az anyag arra is felhívja a figyelmet, hogy a vasútról teljes vertikumában kell gondolkodni és gondoskodni, infrastruktúrától a gördülőállományig. A következő pénzügyi időszak támogatási keretrendszer kialakítására vonatkozó tárgyalások során az alapvető irányokat fektette le a közgyűlés. A várható alternatívák között felmerült, hogy a megszokott tematikus programok helyett RRF-hez hasonló nemzeti borítékokat vezetnek be. Ez vasútra fordítva a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) alap megszűnését jelentené. A CER elfogadott munkaanyaga a tárgyalások figyelemmel kísérését segíti, rámutat az RRF (Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz) rendelet hiányosságaira, melyek folytatás esetén orvosalandóak ahhoz, hogy a vasúti beruházási prioritások megfelelően legyenek finanszírozva.

A CER tagsága egyhangúlag megállapodott a legfontosabb prioritásokról, az alábbiak szerint:

  • A vasút hatékonyabb, hosszú távú finanszírozása: különösen a következő EU-s pénzügyi időszak (2028-34 MFF) tükrében
  • A vasúti szolgáltatások digitalizálása és a vasút kulcsfontosságú fejlesztéseinek biztosítása: Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer (ERTMS, FRMCS), Digitális Automatikus Kapcsolórendszer (DAC), Digitális Kapacitás Menedzsment (DCM).
  • Katonai mobilitás, tekintettel a védelem és a biztonság kiemelt fontosságára az új Bizottság programjában
  • Az EU összes fővárosának összekötése nagysebességű vasúthálózattal, a távolsági forgalom piaci részesedésének növelése és a tartós modális váltás érdekében.

A szektor vezető szereplői továbbra is hangsúlyozzák, hogy a transzeurópai közlekedési hálózatok (TEN-T) kiépítése létfontosságú az európai vasúti ágazat számára, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) korlátozott költségvetése ellenére a TEN-T projektek finanszírozása biztosított. Előfordulhat azonban, hogy az EU hosszú távú költségvetése (MFF) nem tartalmaz majd új CEF elemeket, így a TEN-T és más vasúti projektek megfelelő finanszírozásának biztosítása érdekében a CER az alábbi állásfoglalásokat fogalmazta meg:

  • Garantált finanszírozás: A költségvetés biztosítása érdekében a vasúti ágazatra vonatkozó keretek fenntartása uniós és nemzeti szinten, valamint az uniós prioritások és a TEN-T paraméterek időben történő végrehajtásának biztosítása.
  • Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (RFF) és határokon átnyúló szakaszok: A határokon átnyúló vasúti projektek finanszírozásának kezelése, beleértve az ERTMS-t is, uniós szinten. Kedvezményes társfinanszírozási lehetőségek biztosítása a határon átnyúló szakaszokhoz és a nagyszabású uniós technológiai projektekhez.
  • Európai Szemeszter és Versenyképességi Keret: a közlekedési kérdésekre, a reformok ösztönzésére és a vasúti beruházások támogatására kell összpontosítani. Konzultálni szükséges a nemzeti beruházási tervekben érdekelt felekkel, és egységesíteni kell a jelentéstételi eljárásokat.
  • Klímakövetés, digitális címkézés és energiahatékonyság: az RRF módszertanában módosítani szükséges, hogy jobban tükrözze a vasúti technológiát és annak működését, továbbá tűzzen ki energiahatékonysági célokat, felismerve a vasút előnyeit.

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT