Az Európai Vasúti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) megtartotta évindító vasúti árufuvarozási munkacsoport ülését – a HUNGRAIL részvételével –, melyen többek között tárgyalták a zöld árufuvarozási csomag kiemelt pilléreit is.

A kapacitás-elosztás rendelet tervezet tárgyalását a lengyel elnökség szeretné még a 2025-ös év első félévében lezárni. Még a magyar elnökség idején, 2024. novemberében kezdetét vette a trilógus, ahol az Európai Bizottság, a Tanács és az Európai Parlament együtt tárgyalja a tervezetet, ám több témakörben még erős nézeteltérések vannak. Ilyen például a tagállamok szerepe, az árufuvarozó vasútvállalatok európai platformjának jelentősége (a képviseletet és koordinációs szerepet egyaránt ellátna), a pályavasutak állami finanszírozásának több évre kiterjesztése, de az is, hogy a vágányzárak tervezhetőek és időben kommunikálhatóak legyenek, ezzel is minimalizálva a kapacitásra vonatkozó negatív hatásokat.

Tárgyalták a kombinált fuvarozás irányelv módosítását is, de a magyar elnökség erőfeszítései ellenére sem sikerült megállapodniuk, tagállamoknak a Tanácsban. Továbbra is jelentős nézeteltérések vannak a „közúti láb” hosszának meghatározásában.

Az Elektronikus Áruszállítási Információk (eFTI) kapcsán 2025. január 9-én hatályba léptek az első végrehajtási és felhatalmazáson alapuló rendeletek, melyek meghatározzák az informatikai rendszer tervezési elveit és szabályozzák az adatcserét. [Az Elektronikus Áruszállítási Információk (eFTI) összessége olyan adatelemkészlet, amelyet jogszabályban előírt információknak az érintett gazdasági szereplők (áruszállítást végző, logisztikai vállalkozások) közötti, valamint a gazdasági szereplők és az illetékes hatóságok közötti cseréje céljából elektronikus eszközökkel kezelnek.] Az Európai Bizottság 2025 szeptemberére tervezi a további vonatkozó jogi aktusok elfogadását. Tervezetten 2026 januárjától kezdhetik meg az eFTI szolgáltatók a szolgáltatás előkészítését, a nemzeti hatóságok pedig megkezdhetik a minősített eFTI platformokon az adatok ellenőrzését. A következő tervezett mérföldkő az, hogy 2027. július 9-től teljeskörűen megindul az elektronikus rendszer működése, és a nemzeti hatóságok számára kötelező lesz az eFTI újtán biztosított adatfogadás működtetése.

Az Európai Bizottság álláspontja szerint a tömegek és méretek irányelv (Weights & Dimensions) jogszabály tervezete és a kombinált fuvarozás irányelv felülvizsgálata között nincs összefüggés. A vasút versenyképessége szempontjából viszont kockázatot jelent az, ha esetleg a kombinált fuvarozás irányelv módosítást a Bizottság visszavonja, a tömegek és méretek irányelv pedig továbbmegy. A magyar elnökség nem tárgyalta, a lengyel elnökség azonban tervezi a tárgyalások folytatását.

A CER munkacsoportja nem utolsó sorban tárgyalta azt is, hogy a katonai mobilitás megjelenése több kiemelt témában is várható. A biztosok testülete tervezetten 2025. február 11-én fogja elfogadni a munkatervét, a korábbi 100 napos vállalás eredményeként február végére várható a közlekedés és a vasút szempontjából két fontos dokumentum: a Tiszta ipar megállapodás és az Európa védelmi politikájának jövője. Utóbbiban a katonai mobilitás szerepe megkérdőjelezhetetlen. A közlekedésért felelős új biztos, Apostolos Tzitzikostas beterjesztett javaslatai között szerepel, hogy egy Fenntartható közlekedési beruházási tervet állít össze, továbbá, hogy Kubilius biztossal közösen egy „A katonai mobilitás és a kettős felhasználású infrastruktúra a TEN-T korridorok mentén” tárgyú anyagot is összeállítanak.

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT