Budapest, 2022. 10. 27. – Magyar Vasút
Tovább terjeszkedik a piacon, és Vectronokkal erősít a CER Cargo Holding. Interjú Horváth Ottóval, az árufuvarozó magánvasút-vállalat vezérigazgatójával.
hirdetés
HMV: – Mi a Cargo Holding S. E. működési területe?
Horváth Ottó: – A CER Hungary Zrt. Magyarországon működik. Megkezdődött a hatósági procedúra a CER Hungary Zrt. biztonsági tanúsítvány B részének romániai kiterjesztésére. Cégcsoportunk egy-egy leányvállalata aktív Szlovákiában, Csehországban és Horvátországban. Döntöttünk arról, hogy előkészülünk a lengyelországi belépésre. A jövő év első felében Kelet-Közép-Európa felsorolt országaiban rendelkezünk vasúti árufuvarozási képességekkel. E kérdéshez tartozik az is, hogy az UZ-CER Hungary Zrt. között van hatályos határforgalmi szerződés.
HMV: – Hogyan alakul a CER Hungary Zrt. idei éve?
Horváth Ottó: – A múlt év második felétől jelentkező energiaár-emelkedés előrevetítette, hogy 2023 érdekesebb lesz, mint egy szokásos új év. A MÁV 2021. december közepén tájékoztatta a hozzáférésre jogosultakat, hogy idén a vontatási villamos energia becsült éves átlagos nettó egységára 92,32 Ft/kWh lesz, ami mintegy háromszoros növekedést jelentett volna a tavalyi átlagárhoz képest.
Az előrejelzett drasztikus áremelés miatt szükségessé vált valamennyi ajánlat felülvizsgálata, újrakalkulálása, aminek minden esetben jelentős emelés lett a végeredménye. Ezzel a drágább fuvardíjjal és a korábban már elfogadott éves kondíciók megváltoztatásának szándékával mentünk megbízóinkhoz. Elmondhatom, megbízóink semmi jelét nem mutatták annak, hogy örülnének. Voltak olyan ügyfeleink, akik nem voltak hajlandók tárgyalni sem egy esetleges díjemelésről, őket elvesztettük, és egy részüket elvesztette a magyar vasúti infrastruktúra is, mert tranzitforgalmukkal kikerülték Magyarországot. A fuvaroztatók többsége megértette, hogy a fuvardíjemelések a fuvarozók rendes működésén kívüli okból váltak szükségessé, és készek voltak egyeztetni a többletköltségek viseléséről, a kereskedelmi megállapodások feltételeinek módosításáról, mivel a hagyományos éves, de kiváltképp a hosszú távú megállapodások fix díjainak rendje, rendszere fenntarthatatlanná vált.
A prognosztizált 92,32 Ft/kWh árhoz képest a januári végszámla elszámoló ára 137,03, a februári pedig 172,55 Ft/kWh óra volt, ami a tavalyi átlagár több mint négyszeresének felel meg. E kedvezőtlen események ismételten szükségessé tették, hogy tárgyaljunk a megbízókkal.
Az év eleji történések ismeretében nem volt meglepetés, hogy az év első négy hónapjában terv alatt teljesítettünk. Májusra sikerült konszolidálnunk a működést, és mára eljutottunk oda, hogy az üzleti terv időarányos eredményértékét hozzuk. Arra számítok, hogy az év hátralévő részében nem történik olyan esemény, amely megakadályozná a tervezett eredmény produkálását.
HMV: – Mire számít a közeljövőben?
Horváth Ottó: – Számítok arra, hogy eredményes évet zárunk, hamarosan megkezdi működését kínai partnerrel alapítandó vegyes vállalatunk, néhány hónapon belül érkezik hat új Vectron mozdony. Legjelentősebb feladatunk a 2023. évi kereskedelmi megállapodások megkötése. Dolgozunk azon, hogy a „Sínen vagyunk” ne csak egy nagyon könnyen tanulható társasjáték címét jelentse, hanem azt is, hogy társaságunk, cégcsoportunk létezik, és eredményesen működik. Mindenekelőtt azonban békés, tehervonatok közlekedését is lehetővé tévő napokat kívánok mindannyiunknak.
Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.
A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut
Előfizetés és további információ: magyarvasut@magyarvasut.hu