Budapest, 2022. 03. 03. – Magyar Vasút

A Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal, a MEKH az Energiaszabályozók Európai Uniós Együttműködési Ügynöksége a villamosenergia-nagykereskedelmi piacok felülvizsgálati eljárásáról folytatott nyilvános iparági műhelyvitáját követően foglalt állást.

hirdetés

Ságvári Pál, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal nemzetközi kapcsolatokért felelős elnökhelyettese a műhelyvitán hangsúlyozta, hogy a villamosenergia-nagykereskedelmi piacok elszigetelt vizsgálata nem vezet megfelelő eredményhez, mert a jelenlegi energiapiaci árválságban a kiváltó okok jelentős része a földgázpiacok elégtelen szerkezeti működésére vezethetők vissza.
A műhelyvita előzményeként az Európai Bizottság felkérte az Energiaszabályozók Európai Uniós Együttműködési Ügynökségét (ACER), hogy áprilisig készítsen értékelést az európai villamosenergia-nagykereskedelmi piacmodell működéséről. A vitán − előzetesen mintegy félezer európai uniós iparági szereplő véleményét kikérve − az ACER végül arra kereste a választ, hogy a jelenlegi uniós nagykereskedelmi villamosenergiapiac-modell mennyire serkenti a beruházásokat, az árak változékonysága mennyire ösztönzi a rugalmassági források piacra lépését, illetve szükséges-e a kereskedők, szolgáltatók kötelezettségeit megerősíteni annak érdekében, hogy a jövőben szigorúbb szabályok szerint mérsékeljék a végfogyasztók áringadozásokkal szembeni kitettségét, és biztosítsák a megfizethető energiaárat..

A MEKH szerint támogatni kell minden olyan javaslatot és intézkedést, amely a rugalmassági források piacra lépését ösztönözi, valamint a fogyasztók az árkockázatokkal szembeni kitettségét mérsékeli.

Fontos azonban azt is látni, hogy a jelenlegi energiapiaci árkrízis összefüggésében a villamosenergia-nagykereskedelmi piacok szerkezeti problémáit nem lehet a földgázpiacok működésének felülvizsgálata nélkül megoldani, tehát az ACER elemzésében ezt is figyelembe kell venni.
Egyetértettek abban az előadók, hogy a rövid távú, úgynevezett spot nagykereskedelmi piacok működési modelljének jelentős módosítása nem indokolt, azok hatékonyan töltik be árjelzési funkciójukat. A problémát inkább a hosszú távú rendszertervezés és a spot piacok közötti, közép-hosszú távú piacok által nyújtott beruházási ösztönzők elégtelensége okozza.

 

Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.

A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut

Előfizetés és további információ: hungrail@hungrail.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT