A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2020 utolsó negyedévében összességében 5,8 százalékkal csökkent az áruszállítás teljesítménye a 2019 negyedik negyedévi adatokhoz képest, elsősorban a közúti szállítás visszaesése miatt. Az áruszállítás összteljesítményéből a vasút 21 százalékkal részesedett, míg a szállított áruk tömege alapján 19,4% a részesedése.

Ahogy Európa-szerte, úgy hazánkban is a személyforgalmat érintette leginkább hátrányosan a Covid19 világjárvány. A helyközi közlekedés teljesítménye 58 százalékkal, a helyié 36 százalékkal csökkent, míg a legmarkánsabb, 98 százalékos visszaesést a légi közlekedés szenvedte el.

2020 IV. negyedévében az áruszállítás összteljesítménye 12,9 milliárd árutonna-kilométer, és ez 5,8 százalékos csökkenést jelent az előző év azonos időszakához képest. A szállítás iránya szerint a belföldre irányuló szállítások teljesítménye 5,1 százalékkal, míg a nemzetközié 6,1 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól.

A vasúti áruszállítás teljesítménye 8,5 százalékkal emelkedett 3,0 milliárd árutonna-kilométerre, míg a szállított áruk mennyisége 3,0 százalékkal nőtt 13,6 millió tonnára 2020 IV. negyedévében.

A szállítás iránya alapján úgy változott a vasúti áruszállítás forgalma, hogy az átmenő nemzetközi forgalom és a kivitel volumene egyaránt 20 százalékkal emelkedett, miközben a belföldi forgalom 17 százalékkal, a behozatali forgalom pedig 5 százalékkal csökkent.

Az egész évre vonatkozó előzetes adatok szerint 2020-ban az áruforgalom volumene 285 millió tonna volt, ami 8,5 százalékos csökkenést jelez, az áruforgalom egész évi 52 milliárd tonnakilométerteljesítménye pedig 11 százalékkal kevesebb a 2019. évihez képest. A belföldi forgalomban a tonnakilométer-teljesítmény 6,0 százalékkal, nemzetközi viszonylatban 14,0 százalékkal csökkent. Az áruszállítás összteljesítményéből a közút részesedése 62%, míg a vasúté 21%.

A teljes évi előzetes adatok szerint 2020-ban a vasúti áruszállításban az áruforgalom volumene (51 millió tonna) 3,2 százalékkal mérséklődött a 2019. évihez képest, míg a 11 milliárd tonnakilométeres teljesítmény 4,9 százalékos növekedést jelez. A belföldi forgalomban az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 10 százalékkal kisebb, nemzetközi viszonylatban 7,9 százalékkal nagyobb az előző évihez viszonyítva.

Látható tehát, hogy a Covid19 miatt számottevően mérséklődött áruszállítási teljesítménycsökkenés közepette legfeljebb a közút jelentős visszaesése tükrében tűnhet biztatónak a vasút helyzete, a gazdaság egészét tekintve azonban továbbra is a HUNGRAIL kiemelt feladata a vasúti szállítás részesedésének markáns növelése.

További információ: https://www.ksh.hu/apps/shop.kiadvany?p_kiadvany_id=1060638&p_lang=HU

Fotó: KSH

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT