Örvendetes, hogy a 2018-as forgalomhoz képest az Eperjeske/Záhony vasúti határátmeneten áthaladó konténerek száma 2020-ra 3418 TEU-ra nőtt, azaz több mint megtízszereződött. A konténerek ellenőrzése ezt hátrányosan befolyásolhatja, ám a további növekedés érdekében a HUNGRAIL megtette a szükséges lépéseket.

A NAV vámkezelési gyakorlata hátrányos helyzetbe hozhatja a konténerforgalom további fejlődését, és veszélyezteti a térségben már megkezdett fejlesztési projekteket is. A további rendületlen fejlődés érdekében egyesületünk kérte az Innovációs és Technológiai Minisztérium közreműködését és a NAV-HUNGRAIL határtechnikai munkacsoportja is dolgozik a valamennyi fél számára elfogadható megoldás megtalálásán.
Gyorsasága jóvoltából a vasúti fuvarozás jelenleg előnyt élvez az Ázsiából érkező szállítmányok esetében. Ám éppen ez az előny veszhet el a napokig, sőt hetekig tartó vámellenőrzésből adódóan akár három-négyszeresre duzzadó fuvaridő miatt. A NAV ugyanis már nem tud minden vámszemlét a BILK Kombiterminálon elvégezni, ezért 2020. november 12-én – korlátozott személyzeti és infrastrukturális kapacitással – Záhony határon is megkezdte a belépő konténervonatok vizsgálatát. A NAV egyéni kockázatértékelő rendszerrel jelöli ki vámszemlére a konténereket, amely rendszer a vasútvállalatok tájékoztatása alapján jól működik, azaz valóban indokolt a vizsgálat. Ugyanakkor – főleg a nem elégséges személyi állomány miatt – csak napi egy konténer szemléjét tudja végrehajtani a NAV, amely rendkívül kevés, figyelembe véve, hogy egy konténervonatból 15 konténer is kijelölésre kerülhet a kockázatértékelő rendszer jelzése alapján. Ily módon a Kínából 15-18 nap alatt Záhonyba érkező áru fuvarozási ideje akár meg is duplázódhat, elveszítve versenyelőnyét a vasút a hajózással szemben.
Ráadásul a vámszemlék jelentős többletköltséget is okoznak a vasútvállalatoknak, mivel a konténerek vizsgálatához a rakodószemélyzetet és a targoncát nekik kell biztosítani, és ez konténerenként több százezer forintba kerül. Továbbá a konténereket a feladási állomáson pontos rakodási terv alapján töltik meg, a rendelkezésre álló hely maximális kihasználása érdekében. A kirakott árumennyiséget azonban már nem lehet visszapréselni a konténerekbe.
A vasúttársaságok számításai szerint napi 5-7 konténer szemléjével megtartható a vasút versenyelőnye a hajóval szemben.

Javaslatot tettünk a vámkezelés gyorsítására, amely az alábbi feltételekkel végezhető el:
  • NAV személyzeti létszám emelése;
  • Több olyan áruvizsgálati helyszín kijelölése, kialakítása, ahol azidőjárási körülményektől függetlenül, hatékonyan végezhető a szemle;
  • A jelenlegi áruvizsgálati helyek infrastruktúra-fejlesztése akulturált munkavégzés feltételeinek megteremtéséhez, jobb megvilágítással, tetőszerkezet kijavításával a beázások elkerülésére stb.

További információ: hodosi.lajos@hungrail.hu.

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT