Szeptember 8-án zártkörű konferenciát rendeztek a Budapestet érintő, tervezett nagysebességű vasútvonalakról. A kilátásba helyezett fejlesztések a személyszállítást és az árufuvarozást egyaránt érintik, egyúttal a tanulmány által kiválasztott nyomvonal új megvilágításba helyezi a Budapestet elkerülő V0 vasúti elkerülő vonalat.
Jövő tavaszra kell elkészülnie a magvalósíthatósági tanulmánynak a magyar fővárost Pozsony és Bécs térségével, majd onnan tovább Brnón keresztül Prágával, illetve Sziléziával és Varsóval összekötő vonalról. A HUNGRAIL a nagysebességű vasút vasúti áruszállításra gyakorolt hatását vizsgálta a projekt keretében belül. Választ kell majd találni arra, hogy az új nyomvonalra áthelyezett távolsági személyszállítás milyen árufuvarozási kapacitásokat fog felszabadítani a meglévő vonalakon. Egyes áruk szállítása esetében azonban reális alternatíva lehet a nagysebességű vasút igénybevétele is.
Kulcskérdés a nagysebességű vasút fővárosi kapcsolódási pontja, mert ahogy az Vitézy Dávid BFK-vezérigazgató előadásából is kiderült, Budapest jelenleg alkalmatlan az ilyen jellegű forgalom fogadására. Ugyanakkor több előkészítés vagy már kivitelezés alatt levő fejlesztés is kapcsolódik a nagysebességű tervekhez. Ezek részei a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiának is, amelynek készítésében a HUNGRAIL ugyancsak részt vesz. Ilyen projekt:
– a déli körvasút fejlesztése keretében a távolsági vonatok számára is készülő új Közvágóhíd állomás;
– a Kőbánya-Kispest és Monor között létesülő új kétvágányos pálya, amely bekapcsolja a Liszt Ferenc repülőtér 2-es terminálját a távolsági forgalomba, és egyben a Budapestről keletre haladó nagysebességű vonal első eleme;
– a tervezett új vasúti alagút a Déli és a Nyugati pályaudvar térsége között. Ez a távolsági vonatokat is kiszolgálhatja majd.
Dr. Mosóczi László államtitkár beszédében jelezte, hogy a stratégiai dokumentumok figyelembe veszik a nagysebességű gyorsvasút hagyományos vasúti hálózatra gyakorolt hatását, amely új távlatokat nyithat a vasúti elővárosi és teherforgalomban egyaránt. A tanulmány által kiválasztott nyomvonal új megvilágításba helyezi a Budapestet elkerülő V0 vasúti elkerülő vonalat, hiszen a két vasúvonal egy részen azonos nyomvonalon valósulhatna meg.
Dr. Homolya Róbert, a HUNGRAIL elnöke és a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója pályahálózat-üzemeltetői oldalról mutatta be a nagysebességű vasút perspektíváit. Felhívta a figyelmet arra, hogy már most meg kell kezdeni a gondolkodást a nagysebességű járműpark fejlesztésről, hiszen a szomszédos országokkal ellentétben Magyarországnak még nincsenek ilyen járművei.

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT