Az Európai Bizottság 750 milliárd eurós segélycsomaggal járul hozzá a koronavírus-járvány hatásaiból való talpraálláshoz. A csomag számos olyan programot tartalmaz, amelyek segítséget nyújthatnak a vasúti ágazatnak az utasmennyiség és az áruszállítás drasztikus visszaesését követő helyreállításához. A terv egy jelentős, modern, átdolgozott, hosszútávú uniós költségvetést vázol fel, melyet már az EU Új generáció programja sarkalt – vagyis egy olyan ideiglenes eszköz, melynek célja a világjárvány által okozott azonnali gazdasági és társadalmi károk sürgős és gyors helyreállítása, egy jobb jövőre készülve.

A javaslat elfogadásához mind a 27 EU-tagállam jóváhagyása szükséges. Az Európai Bizottság lehetőséget lát arra, hogy a járványt ugródeszkának használja egy digitálisan jobban összpontosított és gazdaságilag barátságosabb gazdaság kialakításához, amelyből a vasút is profitálhat. A nyilatkozat szerint az Európai Bizottság az uniós költségvetés teljes potenciáljának kiaknázását javasolja a megélhetés védelmében, az egységes piac helyrehozása, valamint a tartós és virágzó fellendülés érdekében. A 750 milliárd eurós (bő 260 ezer milliárd – 260 billió – forintos) EU Új generáció csomag a 2021–2027 közötti hosszútávú uniós költségvetés tervezett megerősítésével együtt 1850 milliárd euróra (közel 650 billió forintra) növeli az EU teljes pénzügyi erőforrását.

Az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen szerint a helyreállítási terv az előttünk álló hatalmas kihívást egy olyan lehetőséggé változtatja, mely nemcsak a fellendülést támogatja, hanem a jövőbe is fektet: az Európai Zöld Megállapodás és a digitalizáció elősegíti a munkahelyek létrehozását és a növekedést, valamint javítja az európai társadalmak ellenállóképességét és a környezet egészségét. Eljött az idő Európa számára: meg kell felelni a kihívásoknak, melyre az EU Új generáció ambiciózus válasz.

Az EU Új generációból érkező finanszírozást a megújított hosszútávú uniós költségvetési programokon keresztül osztják majd szét, ideértve az Európai zöld megállapodást is. Ez, valamint a környezetbarátabb szállítást és logisztikát lehetővé tevő egyéb olyan kezdeményezések, mint az elektromos járművek további térnyeréséhez szükséges egymillió töltőhely létrehozása, lendületet fog adni a vasúti utazásoknak és a tisztább mobilitásnak városi és regionális szinten is. A zöld és digitális Európa felé való áttérés részeként az Európai Bizottság a tiszta közlekedést egy olyan ágazatként értelmezi, mely nagyszabású beruházásokat, megújuló energiákat, tiszta hidrogénes megoldásokat, fenntartható élelmiszereket és intelligens körforgásos gazdaságot igényel. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség szerint a vasút a közlekedés kibocsátásának mindössze fél százalékáért felelt 2017-ben, míg a közút 71,7, a repülés 13,9, a hajózás pedig 13,3 százalékért.

A vasút közvetlenül további másfél milliárd euróhoz (bő 520 milliárd forinthoz) jut majd az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből (CEF) is, amely elősegíti a nagy teljesítményű közlekedési infrastruktúra megteremtését a határokon átnyúló összeköttetések megkönnyítése érdekében. Ennek egyik példája az Észtországot, Lettországot, Litvániát és Lengyelországot összekötni tervezett Rail Baltica nagysebességű vasúthálózat létrehozása. A vasúti ágazat profitálhat a megállapodás alapján szintén prioritást élvező 5G-hálózatok gyors terjedéséből is, valamint az erősebb ipari és technológiai jelenlétből az olyan stratégiai ágazatokban, mint például a mesterséges intelligencia, a kiberbiztonság, a szuperszámítógépek és a felhő-szolgáltatások. A vállalkozások Európa-szerte megvalósuló helyreállítása érdekében az Európai Bizottság létrehozta az úgynevezett Rövidtávú Európai Munkanélküliségi Viszontbiztosítási Rendszert (Sure), mely a dolgozóknak és a vállalkozásoknak összesen százmilliárd eurót (35 billió forintot) fog nyújtani – jelenti az International Railway Journal.

Bár az Európai Bizottság által a közlekedési ágazatra előterjesztett hosszú távú költségvetést (MFF) és helyreállítási tervet a vasúti ágazat üdvözölte, az nem legendő elegendő a környezetbarát mobilitásra való általános átálláshoz – közölte az Európai Vasúti és Infrastruktúra-társaságok Közössége (CER). Az elkövetkező hetekben kulcsfontosságú, hogy részletesebben és ambiciózusabban támogassák a zöld és fenntartható közlekedést, miközben az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) fenntartása a közlekedési költségvetés számára pozitív jelzés. A CER ügyvezető igazgatója, Libor Lochman szerint az Európai Bizottság a zöld mobilitás felé történő elmozdulásra tett javaslata ugyan üdvözlendő lépés, de további megerősítésre szorulnak a helyreállítási alapok például a vasút tekintetében is, hogy az ágazat megfelelhessen megfelelhessen a fenntarthatóbb társadalom megvalósítására irányuló törekvéseknek.

forrás: railwaygazette.com, iho.hu
fotó: A zöldebb közlekedés támogató egyik gigaterv az Észtország és Lengyelország között épülő Rail Baltica, az Európai Unió TEN-T programjának 27. számú kiemelt projektje

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT