A német szövetségi kormány rendkívüli pénzügyi csomagot dolgozott ki a Deutsche Bahn (DB) támogatására. Az állami tulajdonú vasúttársaság árbevétele ugyanis a bázishoz képest várhatóan 11–13,5 milliárd euróval lesz kevesebb a következő négy évben az új koronavírus a vasúti közlekedésre gyakorolt negatív hatásai miatt. Ezen felül a Deutsche Bahnnak szándékában áll megnövelni a parlament alsóháza, a Bundestag által megállapított adósságplafont is. Bár a vasúttársaság az elmúlt években például az Arriva és a DB Schenker leányvállalatok eladásával megkísérelte csökkenteni adósságait, ennek mértéke jelenleg 24 milliárd euró. Az eladósodási határérték ugyanakkor 25,4 milliárd euró.

Jelenleg a vonatok háromnegyede közlekedik Németországban, de az utasok száma akár kilencven százalékkal is alacsonyabb, mint a pandémia előtt. Noha a vasutat választók száma lassan, de fokozatosan növekszik, a távolsági utazások a válság előtti szintjét legfeljebb 2022-re lehet elérni. Csak a távolsági utazások visszaesése miatt a DB várhatóan több mint kétmilliárd eurót veszít ebben az évben – cégcsoport leányvállalatai közül mindössze a logisztikai óriás Schenker termel profitot, évente mintegy félmilliárd euró értékben.

A DB-t érő károk legalább tizenegy milliárd eurót tesznek ki, de a legrosszabb esetben, amennyiben az utas- és teherfuvarozás korábbi mértéke csak 2022 után áll helyre, a teljes veszteség elérheti 13,5 milliárd eurót is. A finanszírozási nehézségek áthidalása érdekében a német szövetségi kormány hajlandó újabb tőkeinjekciót végrehajtani: ennek összege a fejlemények függvényében 5,5 és 6,7 milliárd euró lesz, míg a hiány fennmaradó részét a Deutsche Bahn saját hozzájárulásával fedezi. A Handelsblatt szerint bizonyos anyagi és személyi költségek megszüntetésétől több mint négymilliárd eurót megtakarítást vár a vasúttársaság. A DB ugyanakkor nem tartja megoldásnak az elbocsátásokat, és nem szándékozik elhalasztani a vasúthálózat korszerűsítésére irányuló beruházásokat sem.

Néhány iparági szereplő azonban kritizálta az állami támogatást. A vasúti szolgáltatók két szövetsége, a Mofair illetve az AllRail figyelmeztette a német kormányt a Deutsche Bahnnak nyújtott, szerintük indokolatlan támogatások miatt. Ez a támogatás ugyanis sértheti az egyenlő versenyfeltételeket a vasúti árufuvarozási piacon, különösen a távolsági szegmensben.

forrás: railfreight.com
fotó: A DB is állami támogatásra szorul

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT