Már a pandémia-helyzet utáni kihívások foglalkoztatják a MÁV FKG Kft-t: a társaság eredményes közbeszerzési eljárást követően szerződést kötött karbantartó nagygépek gyártására. Az új gépek kiemelten fontos szerepet kapnak majd, hiszen ezek beszerzésével lehetőség nyílik cégcsoporton belül, költségmegtakarítás mellett nagyobb hatékonysággal elvégezni a vasúttársaság saját pályakarbantartási- és felújítási munkáit. A beszerzés keretében egy nagyteljesítményű ágyazatrostáló gépet, egy nagyteljesítményű dinamikus vágánystabilizátort és egy kitérő szabályozó gépet szállít majd le a nyertes Plasser & Theurer, Export von Bahnbaumaschinen GmbH, a sínköszörűgép gyártására pedig a Harsco Rail Europe GmbH adott be nyertes pályázatot.
A négy gép beszerzésére 25 millió 200 ezer euró összegben kötött szerződést a MÁV FKG a két nyertes vállalkozóval április végén. A MÁV FKG által a tárgyalások során elért szerződéses összeg kétmillió 300 ezer eurós megtakarítást eredményezett a becsült értékhez képest. A közbeszerzési eljárás eredményeként beszerzendő gépek finanszírozása hosszú távú bankhitelekből történik. A sikeres szerződéskötést követően az új gépek gyártása és az üzembe helyezéshez szükséges engedélyek megszerzése – géptípustól függően – 24 és harminc hónap, ezt követően állhatnak majd munkába a karbantartandó vagy felújítandó vonalszakaszokon.
A vasúttársaságnál jelenleg két működőképes, 1980-as évekbeli ágyazatrostáló gép van használatban. A nagyteljesítményű ágyazatrostáló gép teljesítménye nagyobb, mint a meglévőké, továbbá már nem csak folyóvágányok rostálására, hanem kitérők esetében is alkalmazható lesz ez az önjáró vasúti jármű. Ez a technológia az ágyazat vízelvezető képességét állítja vissza, így stabilizálja a vasúti pálya alapját, rendszeres rostálással a nagyobb pályafelújítások jelentős része megelőzhető. A nagyteljesítményű dinamikus vágánystabilizátor vibrációval tömöríti az ágyazatot a hossz- és keresztszint tartása mellett.
Magyarországon, azokon a vágányokon, ahol az engedélyezett sebesség 80 km/óránál nagyobb, kötelező dinamikus vágány-stabilizátor használata az átépítési vagy rostálási munkák után, és a felépítményi karbantartó munkák során. Az elvégzett munka minősége és mennyisége növekszik meg az új gépek használatbavételét követően. A kitérő- és vágányszabályozó gép a sínszálak megemelésével a keresztaljak alatt lévő ágyazatkő tömörítését végzi el, egyúttal a vágány méreteit állítja be. Az új gép kitérőkben is képes elvégezni ezt a bonyolult és nagy energiaráfordítást igénylő munkát.
A MÁV különféle besorolásban 8150 csoport kitérőt üzemeltet, ebből közel 2600 csoport kitérő – nagyobb részt elővárosi – szabályozására a régi gépek alkalmatlanok. Az új gép, az újabb technológiai szintjének megfelelően, bármelyik szabályozására alkalmas lesz. A MÁV-nak jelenleg nem rendelkezik nincs nagy teljesítményű vágányköszörű gépe. Az új sínköszörű gép a sínprofil finomfelületi megmunkálására alkalmas önjáró kötöttpályás vasúti jármű, ami az országos vágányhálózat jelentős részén alkalmazható lesz. A karbantartás és fejlesztés szerepe hosszú távon is kiemelten fontos: az új berendezésekkel a karbantartásra fordított idő (vágányzár) csökken, így gyorsabb ütemben szüntethetik meg a sebességkorlátozásokat, javíthatják a vasúti pálya minőségét. Ennek köszönhetően megbízhatóbb és komfortosabb utazási körülmények várják majd az utasokat.
forrás: MÁV Kommunikáció
fotó: Plasser