Teljesen átírta az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) idei költségvetését a világjárvány miatti válság. A személyszállítás érintettsége mintegy nyolcvan, az árufuvarozásé harminc százalék.
Az állami vasútvállalat a csökkentett munkaidő alkalmazásával és az osztrák gazdaságélénkítési terv igénybevételével, a megrendelők szerződéseinek módosításával, valamint az árufuvarozás támogatásával próbálja átvészelni a krízishelyzetet.
Andreas Matthä, az ÖBB Igazgatóságának elnöke és Arnold Schiefer, CFO az APA osztrák hírügynökséget úgy tájékoztatták, hogy amíg a 2019-es üzleti év eredményeit stabil nyereség és növekvő utasszám jellemezte, addig a 2020-as évet erős bizonytalanság határozza meg. A cégvezetés szerint jelenleg túl korai lenne nyilatkozni az idei év alakulásáról, amely függ a kereskedelem és a gazdaság újraindulásától, a gyártásoktól és főként az iskolák újranyitásától. „A vállalat az osztrák lakosságot szolgálja, nekik tartozunk ellátási kötelezettséggel”– mondta Andreas Matthä. „A vasút a válságban is az ellátás motorja: tíz százalékkal több fogyasztási cikket – tésztát, WC papírt, sót – továbbítottunk, általánosságban azonban jelentős mennyiségcsökkenés a jellemző, ötven százalék az acélipar és nyolcban százalék az autóipar esetében” – fogalmazott.
Az állami vasútvállalat mintegy 35 ezer ausztriai munkavállalójából körülbelül hétezren csökkentett munkaidőben dolgozik.
Naponta húsz százalékkal kevesebb ÖBB-vonat közlekedik. A helyi és a regionális közlekedésben mintegy nyolcvan, a távolsági közlekedésben hozzávetőlegesen kilencven százalékkal esett vissza az utaslétszám. A nemzetközi távolsági személyszállításban már csak Németország és Magyarország irányába van összeköttetés. Attól függetlenül, hogy a vonatok ritkábban és szinte teljesen üresen közlekednek, az üzem fenntartásához számos kolléga munkájára szükség van. A csökkentett munkaidő érinti a Postbus sofőröket, a vasúti kísérőszemélyzetet, a tolatási és ügyintéző kollégákat, valamint a Technische Services vállalatot. Emellett a tavalyról visszamaradt szabadságokat és túlórákat is leépítik. „Ahol tudunk, igyekszünk spórolni”– mondta Andraes Matthä.
Az állami támogatásról szóló találgatások tekintetében az Igazgatóság tagjai elmondták, hogy számos szinten dolgoznak a helyzet megoldásán. Arnold Schiefer CFO hangsúlyozta:„Ügyfeleinkkel újratárgyaljuk a keresztszerződéseket, amelyért cserébe szolgáltatunk is”.
A válság különösen kihat a vasúti árufuvarozásra: a vállalat árufuvarozási üzletága, a Rail Cargo Group már 2019-ben is éppen hogy pozitív évet zárt. Az árufuvarozást negatívan érinti az a tény is, hogy teljes autó- és acélipari termelések estek ki március közepe óta belföldi és nemzetközi szinten is. A visszaesés eddig 25–30 százalék között mozgott – ez nem elég a Covid-19-alapból történő támogatás igénylésére, amelyhez negyven százalékos forgalomvisszaesés szükséges. Ebben az esetben a meglévő árufuvarozási támogatásokat kell felülvizsgálni és szükség szerint megemelni. Andreas Matthä óva intett attól az eshetőségtől, hogy a közúti közlekedés lehet a krízis nagy nyertese. „A koronavírus mellett az éghajlatvédelem is fontos”– emlékeztett: a forgalmak visszaterelése vasútról közútra nem felel meg a környezetbarát közlekedési politikának.
Az infrastruktúra tekintetében az ÖBB Igazgatóságának elnöke a kormány őszi gazdaságélénkítő programjában bízik. Ennek köszönhetően a kerettervből erősíteni lehetne a folyamatban lévő vasúti befektetéseket, ezáltal támogatva a belföldi vasúti iparág mellett az építőipar és a beszállítók munkáját is. A higiéniás és munkavédelmi intézkedések maximális betartása mellett az építési munkálatok 95 százaléka továbbra is folyamatban van. Azáltal, hogy egyötödével kevesebb vonat közlekedik, részben felgyorsulhat a javítási folyamatok is.
A 2020-as üzleti év eredményeiről egyelőre nem kívántak az Igazgatóság tagjai konkrét betekintést adni.
forrás: ÖBB Kommunikáció