A járvány kezdete óta a vasúti áruszállításra egyre nagyobb és felelősségteljesebb szerep hárul, ugyanakkor a régóta kért fejlesztések elmaradása most visszaüthet.

Napjainkban olyan áruk szállítása terelődött vasútra, ami korábban nem volt jellemző: ha most például valaki ránéz egy toalettpapírra, nem is feltételezné, hogy az nagy valószínűséggel vasúttal érkezhetett az országba, akárcsak a háztartásokban felhasznált tésztaféleségek, vagy a fertőtlenítőszerként használt alapanyagok túlnyomó többsége.

A vasúti áruszállítás alapvetően gördülékenyen zajlott az elmúlt időszakban a pályahálózat működtetők, illetve a vasúti társaságok munkatársainak kitartó együttműködésének köszönhetően. Nem úgy, mint a közúti fuvarozás, amely számos európai határon a korlátozó intézkedések miatt jelenleg csak korlátozott keretek között működhet. Ugyanakkor a vasúti szállítás szinte alig ütközik akadályokba: a tehervonatok előtt nyitva állnak a határok, és a személyszállításban bevezetett korlátozások következtében nagyobb kapacitások állnak rendelkezésre. Egyetlen mozdonyvezető pedig köztudottan akkora árumennyiséget mozgat meg, amelyhez harminc–negyven kamionsofőrre lenne szükség.

A járvány mégis megviseli a vasúti árufuvarozást. Igaz, nem olyan értelemben, hogy a járványmegelőzés akadályozná a működést. Éppen ellenkezőleg: a fertőzésveszély a mozdonyvezeték körében ugyanis viszonylag csekély, mivel csak kevés ember kerül kontaktusba. A szolgálatváltásra például a határváltó állomásokon nem a mozdonyvezető vezetőállásán, hanem a peronon, egymástól tisztes távolságban kerül sor. Az átrakás, mint például a konténerek esetében, nagy részben gépi úton történik. Tehát ez az áruszállítási mód, alapvetően védett a koronavírussal szemben és jelentős korlátozások nélkül használható, vehető igénybe.

Az árufuvarozási szektorban a járvány miatti egészségügyi kockázatokhoz még a gazdasági veszély is hozzáadódik. A gazdasági szereplők teljesítményének drámai mértékű visszaesése miatt ugyanis jelentősen csökkentek a szállítási igények – ez a tendencia a HUNGRAIL tagvállalatainak visszajelzései alapján már a vasúton is érezhető.

Tekintettel a vasúti árufuvarozásban is tapasztalható folyamatokra, a várható előjelzésekre, tagvállalataink számos javaslatot fogalmaztak meg a vasúti árufuvarozás fenntarthatósága érdekében. Ezeket a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület képviseli a döntéshozók felé: ezt az érdekképviseletet az azonnali intézkedést igénylő, továbbá a közép-, illetve hosszútávú javaslatok esetében is ellátja az Egyesület.

A jelenlegi helyzetet és a javaslatokat figyelembe véve fontos kiemelni, hogy az elmúlt években végrehajtott vasúti infrastruktúrafejlesztésekkel összefüggésben számos rakodókapacitás megszűnt. Így hiányoznak azok az infrastrukturális feltételek, amelyek segíthettek volna abban, hogy a koronavírus válság idején még több árut lehessen átterelni a vasútra. Ezért a gazdaság újraindítását célzó ágazati csomag egyik hangsúlyos pontjának kell tekinteni a közút–vasút újszerű összekapcsolását a vasúti áruszállítás ügyfelekehez való közelségének javítása érdekében.

forrás: HUNGRAIL

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT