Ennek elkerülése érdekében a meglévő uniós finanszírozási jogszabályokat a koronavírus-válság helyzetének megfelelően szükséges módosítani.

Az európai vasúti ágazat szereplői arra figyelmeztetnek, hogy befektetési válság érheti el az európai vasúti projekteket. Ennek elkerülése érdekében különböző lobbiszervezetek nyílt levelet címeztek az Európai Bizottsághoz. A levél a finanszírozási lehetőségekkel általánosságban foglalkozik, mivel a vasúti ágazatnak támogatásra van szüksége az európai logisztika és mobilitás működésének fenntartásához. A bizottsághoz március 27-én benyújtott nyílt levélben az Európai Vasúti Áruszállítási Ügynökség (ERFA), a Kombinált Fuvarozás Nemzetközi Szervezete (UIRR), az Európai Vasúti és Infrastruktúra Bizottság (CER), a Nemzetközi Magánkocsi Szövetség (UIP) és a Vasúti Piacra Újonnan Belépők Szövetsége (Allrail) közösen képviselte az európai vasutakat. A levél elején nagyra értékelik az eddig meghozott intézkedéseket, például az alapvető szállítás határokon átnyúló prioritásairól szóló iránymutatásokat és kommunikációt. Ennél azonban sokkal többre van szükség, mivel a vasúti ágazat súlyos gazdasági válsággal néz szembe.

A levélben arról is szó van, hogy az európai vasúti teherfuvarozási társaságok, a kombinált szállítással és kocsirakodással foglalkozó vállalatok, a kocsik üzemben tartói, a karbantartóműhelyek és a mobil szolgáltatások csak a megtett komoly erőfeszítéseknek köszönhetően képesek továbbra is működni. Az Európa és Kína közötti szolgáltatások nehézségei, és az emiatt megjelenő jelentős csökkenés további negatív hatásokkal lesz a vasúti árufuvarozókra.

Az infrastruktúrával kapcsolatban megemlítik, hogy a pályahálózat-kezelők a lehető legmagasabb szinten tartják az infrastruktúra rendelkezésre állását és működését. Teszik ezt azért is, mivel ha kevesebb vonat megy majd a vonalakon, a pályahasználati díjakból származó kisebb bevételek miatt a likviditás a forgalom visszaesésével arányosan csökken, és azt ők is meg fogják szenvedni.

A felhívás leghangsúlyosabb eleme a meglévő uniós finanszírozási szabályzások sürgős módosítását célozza. A koronavírus-válság máris súlyosan érintett uniós forrásokból megvalósuló vasúti beruházásokat. A szerződő vállalkozók nehéz pénzügyi és működési helyzete már most is késéseket okoz, sőt egyes esetekben akár a kivitelezési munkálatok teljes leállítását vagy a vasúti berendezések és járművek szállításának késését eredményezi. A megrendelt anyagok, szolgáltatások és munkák árainak észrevehető emelkedése pedig még tovább ront a helyzeten.

A nyílt levélben azt is kifejtik, hogy a folyamatban lévő projektekre vonatkozó szerződéseket is módosítani kell annak érdekében, hogy a támogatási összeg rendelkezésre álljon. Az Európai Unió által finanszírozott beruházásokat vagy két támogatási időszakra kell felosztani, vagy módosítani szükséges, illetve legalább egy évvel meg kell hosszabbítani. A probléma viszont az, hogy jelenleg egyik lehetőség sem felel meg a hatályban lévő uniós jogszabályoknak. Ha az Európai Bizottság nem hozza meg a megfelelő intézkedéseket, akkor a vasúti ágazat beruházási válságba kerülhet. Ezért arra kérik a bizottságot, hogy javasoljon módosításokat a meglévő uniós rendeletekhez annak érdekében, hogy a folyamatban lévő uniós finanszírozású vasúti beruházások biztonsággal megvalósulhassanak.

A lobbiszervezetek az uniós tagországokhoz is fordultak, azt sürgetve, hogy minden ország fogadja el a szükséges állami támogatást. Előfordulhat azonban, hogy ennek lehetőségei nem mindenhol ismertek. Az Európai Bizottság március 19-én elfogadta az úgynevezett átmeneti állami támogatási keretet. A koronavírus-válság kivételes körülménynek tekinthető, mely a tagállamoknak lehetővé teszi, hogy az Európai Unió működéséről szóló szerződés (TFEU) 107. cikke 2. bekezdésének b) pontja alapján támogatási intézkedéseket fogadjanak el. Például kompenzálhatják a vállalkozásokat a járvány által közvetlenül vagy közvetve okozott károkért.

A felek remélik, hogy a tagállamok kivétel nélkül betartják ezt az elvárást, és garantálják, hogy a vasúti ágazat minden vállalkozása tisztességes és megfelelő támogatást kap a többi szállítási módhoz képest. Azt is megjegyzik, hogy a támogatási rendszereknek horizontálisnak és ágazati jellegűnek kell lenniük, valamint magukba foglalhatják a szállítási ágazathoz kapcsolódó szolgáltatókat is, mint például a terminálokat.

Kérik az infrastruktúra-kezelők fokozott támogatását annak érdekében is, hogy a hálózat továbbra is működőképes maradhasson ebben a kritikus időszakban. Ezt ideiglenesen össze lehet kötni a vasúti üzemeltetők pályahasználati díjainak és energiaköltségeinek ad hoc jellegű csökkentésével. Felszólítanak a különböző vámeljárások során szükséges dokumentumok elektronikus formában történő elismerésére is, mivel csak így lehet az árufuvarozás vámkezelését nagyobb késések nélkül elvégezni, valamint az ellátási láncok logisztikáját fenntartani.

Hangsúlyozzák: a vasúti és az intermodális teherfuvarozási szolgáltatások folyamatos fenntartása különösen fontos. A karbantartó létesítményeknek legalább elégséges szintű kapacitást kell nyújtaniuk a gördülőállomány és a mozdonyok üzemben tartásához. Az adott körülményeket figyelembe véve még fontosabbá vált a kapacitási korlátozások koordinálása, valamint a lehetséges forgalmi zavarok csökkentése.

forrás: railfreight.com, iho.hu

 

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT