Vannak cégek, amelyek folytatják működésüket, mások bezárnak rövidebb-hosszabb időre, újabb ágazatok helyzete romlik. A járvány hatását elsőnek az idegenforgalom és vendéglátás, majd a szálloda- és filmipar sínylette meg, de egyre több ágazatban jelentkeznek súlyos problémák, mint az ingatlanközvetítés, vagy az autókereskedelem.

A termelésben elsőként a járműgyártásban kényszerültek reagálni a járványra a cégek, egymás után jelentették be a gyártás felfüggesztését, de mostanra már gyarapodott az érintett ágazatok száma, a működésüket fenntartó cégek komoly intézkedésekre kényszerülnek. Az Otthon Centrum arról számolt be: az ingatlanpiac állapota vegyes képet mutat, Budapesten a koronavírus hatása inkább érzékelhető, itt kevesebb az érdeklődő, mint vidéken, ahol továbbra is élénk a piac. A járvány ellehetetleníti a lakáseladásokat, hiszen a legtöbben nem szívesen fogadnak másokat a lakásukban, a vevők is inkább kivárnak. A jövőbeni kilátások latolgatása korai, hiszen sok függ attól, hogy mennyi időre lesz szükség a járvány megfékezésére. A múlt héten az érdeklődések száma a harmadára esett vissza és a megbízásoké is nagyjából 30 százalékkal csökkent.

Jelentősen mérséklődött a forgalom az újautó-kereskedésekben a veszélyhelyzet bejelentése óta, a márkaszervizek viszont általában normális üzletmenetben működnek. A Magyar Suzuki Zrt. azt közölte, hogy az érdeklődés a szalonokban az új autók iránt rendkívül gyenge, a megrendeléseket ugyanakkor kevesen mondták vissza. A 78 márkakereskedésük helyzete stabil, a 81 márkaszervizük forgalma alig változott. A Mercedes 18 értékesítési pontján és 31 szervizében egyaránt jelentős forgalomcsökkenést tapasztaltak – közölte a Mercedes-Benz Hungária. Az csak később derül ki, hogy a krízis elhúzódása megrendíti-e és milyen mértékben a kereskedői és szervizhálózatot. A Ford 43 szervizében nem érezhető forgalomcsökkenés, száz százalékos kihasználtsággal működnek, 35 márkakereskedésében a rövid nyitvatartási idő miatt viszont már jelentkezik a visszaesés. Az AutoWallis Nyrt. a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján közölte: a szalonlátogatások számában csak az utóbbi héten érzékelhető visszaesés, míg a megrendelések esetében a hatás később jelentkezhet. Az átmenetileg visszaeső értékesítés és a turizmus leállása miatt leginkább érintett autókölcsönzés lassulásának negatív hatásai érezhetők, ugyanakkor a szervizszolgáltatások a megszokott rend szerint folynak.

Piaci szereplők szerint a használtautó-piac is erősen megszenvedi a járványt. A Használtautó.hu használtautó-kereskedői szakportál közlése szerint a veszélyhelyzet kihirdetése óta folyamatosan csökken a használt autók iránti kereslet, és ez a tendencia a következő időszakban is folytatódik, ezért a szektorban drasztikus visszaesésre számítanak. Februárban és március elején az oldalon indított napi keresések száma átlagosan 1,2 millió volt, ez március 12 és 15 között 20–25 százalékkal, az elmúlt héten pedig negyven százalékkal esett vissza. Megjegyezték azt is, hogy a kereskedők dolgát nehezíti, hogy csak tíz és 15 óra között tarthatnak nyitva, továbbá a gyenge forint drágítja a külföldről behozott használt autókat.

Jelentős visszaesésre készülnek a kisüzemi sörfőzdék, hiszen kilencven százalékban a vendéglátáson keresztül értékesítenek, ám ez a lehetőség megszűnt. Ezt a hatást kívánja ellensúlyozni egy honlap, amely közzétette a válságba jutott magyar sörgyártók elérhetőségeit, hogy ösztönözze az internetes vásárlásokat, ami segítheti a cégeket a fennmaradásban, mert futárszolgálattal eljuttathatják termékeiket a vásárlókhoz.

Tulajdonosi döntés alapján felfüggeszti a gyártást az ARJ (korábban Berwin) Ruhagyár Zrt. a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Vásárosnaményban, a leállás 540 munkavállalót érint. A leállást az angol tulajdonos rendelte el. Az eredeti tervek szerint a koronavírus-járvány miatt az üzem védőmaszkokra állította volna át a termelést, legyártotta a védőmaszkok prototípusát, a tulajdonos azonban nem járult hozzá a gyártáshoz. A könnyűfém keréktárcsákat készítő, német tulajdonú Otto Fuchs Hungary Kft. március 30-án áll le, a termelést várhatóan egy hétre függesztik fel. A társaság közel ötszáz munkavállalóját fizetett szabadságra küldik, miután az itt készülő felniket használó autógyárak többsége leállt. Hasonló volt a helyzet Kínában, a cégcsoport ottani egysége szintén egy hét szünetet tartott, utána folytathatták a munkát.

Eközben a Duna-Dráva Cement Kft. (DDC) a kialakult rendkívüli körülmények ellenére is fenntartja a termelést, és folytatja ügyfelei kiszolgálását. A Váci és a Beremendi Cementgyár a megfelelő egészségvédelmi intézkedések mellett üzemel, a termékek szállítása belföldön zavartalan. A cégnél folyamatos a belépők testhőmérséklet-mérése, rendszeresek a fertőtlenítések, és még sűrűbben tisztítják a legforgalmasabb területeket. A munkatársakat a megfelelő védőfelszerelésekkel ellátták.

forrás: MTI

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT