A nemzetközi vasúti fuvarozásban is érezteti hatását a koronavírussal összefüggő intézkedések következtében csökkenő árumennyiség. Jelenleg nehéz pontosan felmérni a helyzetet és megjósolni a következményeket.A Rail Cargo Hungaria a Magyarországon belüli vasúti fuvarozás területén nem tapasztal fennakadást.

A koronavírus-járvány kitörése előtt Kínából útnak indított utolsó rakományok is megérkeztek már Európába, de újak csak a járvány által nem érintett néhány régióból indulnak. A hajóstársaságok ezért a kapacitások mintegy negyven–ötven százalékát törölték. A folyamat következményeként a Rail Cargo Hungaria (RCH) és a Rail Cargo Operator (RCO) azzal számol, hogy a következő hetekben akár harmadával csökkenhet az európai tengeri kikötőkből Magyarországra indított konténervonatok száma.

A visszaeső mennyiségek elsősorban az autóipart és az intermodális forgalmakat érintik, mivel a Kínán áthaladó ellátási láncok megszakadása negatívan befolyásolja a fogyasztási cikkek gyártását például a gépjárművek, vagy a konténerekben továbbított különféle fogyasztási termékek esetében.

Mindez nemcsak a Kínából érkező késztermékek és alkatrészek mennyiségének csökkenésében érezteti majd hatását, hanem az ellátási lánc megszakadása miatt abban is, hogy egyes magyarországi gyárak exporttermékeinek elfuvarozásához szükséges konténerek nem állnak kellő mennyiségben, megfelelő időben és helyen rendelkezésre. Akonténerek ugyanis kínai kikötőkben várakoznak rakottan vagy üresen, utánpótlás pedig csak csökkent mennyiségben érkezik.

A kialakult helyzet miatt rövidtávon várhatóan növekedni fog a szárazföldi vasúti összeköttetés iránti kereslet, azaz az ÚJ Selyemúton a Brest/Malaszewicze határátmeneten keresztül érkező vonatok száma. Az RCH a felszabaduló vontatási és teherkocsi kapacitásait ezekre az áramlatokra, valamint az üres konténerek mozgatását lehetővé tevő hálózatra tervezi összpontosítani.

Nemzetközi vasúti forgalomban általában az adott ország mozdonyvezetői továbbítják a határon átnyúló fuvarokat és ezeknél a mozdonyvezető- és egyéb személyzeti váltásoknál egyre inkább gyakori az egészségügyi ellenőrzés, ami természetesen időveszteséggel jár.

A szakemberek abban bíznak, hogy az ellátási lánc normalizálódása áprilisban kezdődhet, a fordulat pedig májusban vagy júniusban várható, amikor a kiesések pótlására újra jelentősen megnövekednek a mennyiségek.

Megelőző intézkedések a vállalatnál.A Rail Cargo Hungaria a helyzet kezelésére érvényben lévő pandémiás utasításának megfelelően intézkedéseket dolgozott ki a megelőzés érdekében. Megbízott vezetői folyamatos kapcsolatban állnak a szakhatóságokkal. A társaság a szokásos eljárásnak megfelelően ellátta a munkavállalókat fertőtlenítő szerekkel, kiemelt figyelmet fordít a határállomásokon szolgálatot teljesítőkre, és javasolja azon kollégáinak, akik külföldi tárgyalásokra utaznának, hogy mérlegeljék a videó/telefonkonferencia megtartásnak lehetőségét. A vállalat az aktualitásokhoz igazodva ellátja a munkavállalókat a legfrissebb információkkal.

forrás: RCH kommunikáció

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT