Árufuvarozási Bizottság
Magyarországon a vasúti piac teljes piaci liberalizációját követőn a szereplők száma jelentősen megnőtt, de ez sajnos nem vonta maga után a közlekedési munkamegosztásban a vasúti árufuvarozás részarányának növekedését. A bizottság célja olyan vasúti árufuvarozást segítő szabályozási és gyakorlati tapasztalatok megosztása, amelyek a vasúti árufuvarozás versenyképességének fokozásához hozzájárulhatnak ideértve hazai és európai uniós (azon belül is kiemelten a zöld árufuvarozási csomag) jogszabály alkotási folyamatokban a módváltást segítő aktív közreműködést, a határfogalomban fellépő nehézségek felszámolására vonatkozó intézkedések megfogalmazását és végrehajtásának ösztönzését, a különböző árufuvarozást segítő pénzügyi ösztönzőkre vonatkozó javaslatok kidolgozását. A bizottság az előzőekben említettek mellett aktuálisan kezeli és az ad hoc fellépő problémák megoldását is.
Energia Bizottság
Az Energia Bizottságot 2022-ben a drasztikusan megnövekedett energia árak hívták életre. A kiszámítható és megbízható pályaműködtetői vontatási villamosenergia beszerzés stratégia kidolgozásával és fenntartásával, energiahatékonyságjavító projektek feltérképezésével, azok energiahatékonysági kötelezettségi rendszerben való elszámolhatóságával, vagy hálózat-hozzáférési díj EKR elem tartalmának csökkentésével, az energiára rakódó adók, járulékok, díjtételek csökkentési lehetőségeinek vizsgálatával, önálló vontatási energia beszerzés feltételeinek kidolgozásával segíti a vasúi szektor energiához kapcsolódó költségeinek tervezhetőségét és mértéknek csökkentését. Az ülések rendszeres eleme az aktuális energiapiaci helyzet bemutatása és beszámoló a pályaműködtetők energiabeszerzésének aktuális helyzetéről.
Nemzetközi és Kiemelt Ügyek Bizottság
Feladatkörébe tartozik a nemzetközi szervezetekben való hatékony képviseleti munka előkészítése, valamint az uniós tagságból eredő feladatok elvégzésében történő aktív közreműködés. A bizottság kezeli és koordinálja a kiemelt jelentőségű ügyeket is. Naprakész információkat szerez be a nemzetközi eseményekről, döntésekről, szabályozásokról és azokat továbbítja tagvállalatainknak. Felhívja a figyelmet az EU által megfogalmazott feladatokra. Kapcsolatot épít a hasonló nemzetközi szervezetekkel, eljuttatja a magyar vasúti szektor véleményét a megfelelő fórumokba. Reagál azokra a kormányzati vagy EU-s intézkedésekre, amelyek hatással vannak a hazai vasúti ágazat versenyképességére és ebbe bevonja a nemzetközi szervezeteket.
Infrastruktúra Bizottság
Az infrastruktúra-működtetők előtt álló legnagyobb kihívás az eredményes, költséghatékony és magas színvonalú vasúti infrastruktúra stabil finanszírozása, a hozzáférési díjaknak a versenyképes működést és a fejlesztést egyaránt szolgáló kalkulációja, a reális teljesítménymutatók kidolgozása. A magyarországi vasutak instabil és elégtelen finanszírozással szembesültek az elmúlt néhány évtized során, ami karbantartási lemaradásokhoz és alacsony szolgáltatási színvonalhoz vezetett. Kezelésük reformokat igényel. A hosszú távú tervezés (pénzügyi) alapját többéves szerződéseknek kell megalapozniuk. Az Infrastruktúra Bizottság rendszeresen dolgoz ki állásfoglalásokat és egyeztetéseket kezdeményez a szakpolitikai döntéshozókkal. A testületben pályaműködtetők, vasútvállalatok és integrált vállalatok is képviseltetik magukat.
Vágányzári bizottság
A vasúti versenyképesség alapja a tervezhető és megbízható módon igénybe vehető, jó minőségű vasúti pályahálózat rendelkezésre állása, aminek egyik fő pillére a vágányzárak előre tervezése a forrás időben, tervezhetően történő biztosítása mellett. A források rendelkezésre állása érdekében kifejtett lobbitevékenység mellett a vágányzári bizottság javaslatot dolgoz ki a vágányzárak nemzetközi és hazai összehangolására, a koncentrált karbantartási tevékenység, komplex vágányzárak tervezésére, a vágányzárak előtti vasútvállalati egyeztetések fajsúlyosabbá tételére vonatkozóan, valamint arra, hogy a kivitelezői és vasútvállalati igények összehangolása történjen meg a vágányzárak tervezése és kivitelezése során. Hangsúlyt fektet a vágányzárakkal kapcsolatos vasútvállalatok felé képviselt kommunikáció javítására.
Személyszállítási Bizottság
A HUNGRAIL tagvállalatai évente csaknem 150 millió utast szolgálnak ki. Annak érdekében, hogy még több utas válassza a vasutat illetve a tömegközlekedést a szolgáltatási színvonal emelésére, az utasjogok megfelelő biztosítására valamint az egyes közlekedési módok összehangolására van szükség. A személyszállítási bizottság segíti a döntéshozók munkáját. A bizottság javaslatokat dolgoz ki a kiszolgálás színvonalát javító intézkedések támogatásának érdekében. A jogszabály-tervezetek véleményezésénél valamint az állásfoglalások készítésénél ügyel arra, hogy azok a tagvállalatok és az utasok érdekeit egyaránt figyelembe vegyék.
Jogi és Etikai Bizottság
A bizottság az egyesület tagjai számára minden releváns, jogi szakértelmet igénylő kérdésben és ügyben szakmai segítséget nyújt, felhívja a tagvállalatok figyelmét az új nemzetközi és hazai jogszabályokra, valamint elősegíti a tagok között felmerülő, jogi kérdések békés úton történő rendezését.
Az egyesület tagvállalatai új kihívásokkal szembesülnek a különböző megállapodások kialakítása során. Mivel az európai és hazai jogalkotási keretek folyamatos változásban vannak, ezeknek a szerződéses kapcsolatoknak is rugalmasnak kell lenniük, hogy az új elvárásoknak megfelelhessenek. A vasútvállalatoknak és pályaműködtetőknek folyamatosan újra kell szervezniük kapcsolataikat, hogy az aktuális jogi környezetet megfelelően kihasználhassák.
Egyes kocsi Munkacsoport
A munkacsoport fő feladata a fajlagosan magas költségű vasúti egyes kocsi fuvarozási szegmens állami támogatással és hatékonyságát javító, fejlesztésével kapcsolatos megoldásokkal történő segítése nemzetközi trendek és a hazai gyakorlati tapasztalatok alapján. Célja a támogatási programhoz megbízható, kiszámítható, tervehető forrás biztosítás több évre előre láthatóan, mind az egyes kocsi fuvarozási szolgáltatás fenntartására évi 6,407 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásáról szóló 1414/2020. (VII.16.) Kormányhatározattal összhangban a 2021-2025 közötti időszakban, mind előkészülve a következő 2026-2030 közötti ciklusra.
Digitalizációs Munkacsoport
Kombinált árufuvarozási Munkacsoport
A haza üvegházhatású gázok és egyéb externáliák csökkentése érdekében nemzetgazdasági érdek a kombináltfuvarozás mennyiségének növelése támogatási formák felkutatása és kidolgozása, a vasúti szakaszok versenyképességének növelése és a fuvarozási mód népszerűsítése által. A munkacsoport feladata a kombinált fuvarozás vasúti lábának fejlesztésére, versenyképességére vonatkozó javaslatok megtétele, valamint a kombinált fuvarozás vasúti lábának lebonyolításával kapcsolatos gyakorlati teendők kidolgozása, mint például a vasúti kombinált fuvarozás definíciójára vonatkozó javaslattétel, a kombinált fuvarozás vasúti szakaszára vonatkozó elszámolás módszertanának kialakítása.
Last Mile (korábbi Iparvágány) Munkacsoport
A vasút versenyképessége szempontjából kulcskérdés az “utolsó kilométer”ek (last mile) kezelése. Az iparvágányok létesítése, fejlesztése és hosszú távon történő, tervezhető fenntarthatósága a teljes vasúti árufuvarozási lánc szempontjából jelentős, hiszen a vasúton belül az iparvágányokkal valósítható meg a „háztól házig” szállítás, az ipari területek bekapcsolása a vasúti hálózatba. A munkacsoport az „utolsó kilométer” (last mile) problémáira való összehangolt, egységes megoldáskeresését célozza meg az oktatás-képzés területén, szabályozási és jogszabályi oldalon vagy támogatási programok kidolgozása keretében annak érdekében, hogy minél több iparvágány vegyen részt aktívan a vasúti vérkeringésben.
Veszélyes Áru Munkacsoport
2013 februárjában megalakult a Veszélyesáru munkacsoport annak érdekében, hogy fokozza a HUNGRAIL szakmai érdekképviseleti tevékenységét a vasúti veszélyesáru szállítás területén.
A munkacsoport célja a vasútbiztonsági akcióprogram előkészítéseként meghatározni, hogy az OKF ellenőrzési tevékenysége miként illeszthető minél jobban a vasúti árufuvarozás tevékenységbe a szállítási rendszer sérülése nélkül, veszélyes áruk szállításával, hatósági ellenőrzésével kapcsolatos problémák feltárásán és megoldáskeresésén keresztül. Ezen felül felkészülés a jövőbeni veszélyesáru fuvarozási trendekkel (pl. akkumulátorgyárak be- és kiszállításával) kapcsolatos biztonsági és ellenőrzési feladatokra.
HR-munkacsoport
A vasúti ágazatban dolgozó munkavállalók hosszú képzési ideje, szakmai tudásának magas követelmény szintje, a velük szemben támasztott szigorú egészségügyi követelmények több esetben kihívás elé állítják a vasúti szakmai utánpótlást, nehéz helyzetbe hozva ezzel bizonyos munkakörök betöltését, valamint jelentős költségterhet róva a vasúti tevékenységet végző vállalatokra. Ezen probléma enyhítése érdekében zajlik a HR munkacsoport keretein belül a vasúti munkavállalók oktatásával, képzésével, egészségügyi alkalmasságával kapcsolatos jogszabályok felülvizsgálatára való javaslattétel, részvétel és koordináció és az átjárható munkakörökben dolgozó munkavállalók képzésével kapcsolatos támogatási programokra vonatkozó javaslatok kidolgozása.