A közösségi közlekedést lebonyolító cégeknek jövőre mintegy százmilliárd forinttal, a korábbi ötödével jut nagyobb támogatás – derült ki a 2021-es központi költségvetésről szóló javaslatból, amely cégeket nem nevesít, de a nagyobb közlekedési társaságok, így a vasúti szektorban a MÁV és a GYSEV lehetnek az intézkedések legnagyobb kedvezményezettjei. A dokumentum a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak leginkább kitett szektorok között – a turizmus, az egészségipar, a kreatívipar, az élelmiszeripar, a mezőgazdaság és az építőipar mellett – a közlekedést, illetve a logisztikát is nevesíti, ezek védelmére jelentős forrásokat kíván fordítani. A közlekedési közszolgáltatások költségtérítésének lebontása alapján a vasúti pályahálózat működtetésére 127 (ez idén 106), a vasúti személyszállításra 193,5 (173), az autóbuszosra 98,4 (90), az elővárosi közösségi közlekedésre pedig 14,9 (14,26) milliárd, összesen 433,8 milliárd forint jut jövőre. A fejlesztések kapcsán a működési és a felhalmozási kiadások közül az utóbbi beszédes: a beruházásokhoz, felújításokhoz kapcsolódó összeg a közút esetében 203,7 milliárd, a vasútnál csaknem 183 milliárd, a kerékpáros-útvonalaknál pedig 8,7 milliárd forint. Ennél jóval elenyészőbb az a tétel, amelyet kompok, révek fenntartásának vagy felújításának támogatására szántak: ez 390 millió forint (húszmillióval több, mint 2020-ban).

A közlekedési ágazati programok működési kiadásainak sorában mintegy 138,2 milliárd forint szerepel, a 2021–2027-es uniós ciklus kötelezettségvállalási keret-előirányzatánál pedig a következő évre 526 millió eurót tüntettek fel közlekedésfejlesztés címén.

forrás: Világgazdaság
fotó: A GYSEV is a kedvezményezettek között lehet (fotó: Vörös Attila)

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT