A bolgár nemzeti vasúttársaság több mint harminc év után vásárol új mozdonyokat: tíz egyáramnemű gépet rendelt a Siemenstől. A német vasútijármű-gyártó műszaki és pénzügyi ajánlatának értékelését követően a felek a napokban írták alá a megállapodást. A műszaki támogatást, a személyzet képzését, háromévnyi alkatrészellátást, valamint 600 ezer kilométernyi garanciát is magába foglaló beruházás értéke nettó 55,5 millió leva (bő 9,8 milliárd forint), ami kétmillió levával (körülbelül 350 millió forinttal) kevesebb a BDŽ által meghatározott limitnél – vagyis egy mozdony átlagban kevesebb, mint egymilliárd forint.

Nagy lépés ez a bolgár vasúttársaság életében, hiszen a BDŽ kishíján három és fél évtized elteltével követően vesz új mozdonyokat: utoljára negyvenöt 46-os sorozatú, LE5100 típusú villanygépet szereztek be 1986–87 során a román Electroputere Craiovától. Nagyobb adagban sem vásároltak már jó tíz éve új járműveket: előzőleg 2007-ben tizenöt háromrészes (30-as sorozat), 2008-ban pedig tíz négyrészes (31-es sorozat), villamos üzemű Desiro motorvonatot vettek a Siemenstől.

A típus egyenszíneiben, kapri-kékben pompázó Smartronokat 2021 februárja és májusa között veheti át a BDŽ. Az új mozdonyoknak köszönhetően a vasúttársaság személyszállítási üzletága egyre inkább európai szintűvé válthat, egyre minőségibb szolgáltatást nyújtva.

A Smartron a Siemens Vectron mozdonycsaládjának egyszerűsített, egységesített, egyáramnemű verziója. Teljesítménye 5600 kilowatt, legnagyobb üzemi sebessége százhatvan kilométer per óra. A típus első vásárlójaként a német Eisenbahngesellschaft Potsdam (EGP) jelentkezett 2018 elején; a cég a németországi specifikációjú, 15 kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áramú verzióból kért hármat. Azóta több német társaság is rendelt a típusból. A Balkán-térségből először tavaly nyáron érkezett rendelés a 25 kilovolt 50 hertzes váltakozó áramú kivitelre: a román E-P Rail tehervasút négy, a bolgár PIMK Rail árufuvarozó magánvasút pedig három Smartront kért. Idén a szintén bolgár Bulmarket is bejelentette igényét két mozdonyra. A típus egységes specifikációja okán a Siemens még gyorsabban teljesítheti a mozdonyok szállítását, így a teherfuvarozó vállalatok a lehető legrövidebb időn belül juthatnak hozzá korszerű vontatójárművekhez, ráadásul a Vectronokhoz képest alacsonyabb áron.

forrás: railwaygazette.com, iho.hu
fotó: Első személyszállító vasúttársaságként a bolgár BDZ rendelt a Smartronokból

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT