Az Európai Bizottság közleményben arra buzdítja a tagállamokat, hogy a koronavírus-válság nyomán vezessenek be úgynevezett zöld sávokat a közúti, a vasúti, a vízi és a tengeri árufuvarozásban. A teherfuvarozásnak prioritást kell élveznie a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) belső határátkelőhelyein, és a zöld sávos határátkelőkön való áthaladásnak nem szabad tizenöt percnél tovább tartania.

Ennek végrehajtása az Európai Bizottság által március 16-án elfogadott, az egészség védelmére, valamint az áruk és az alapvető szolgáltatások elérhetőségének biztosítására irányuló határigazgatási intézkedések kibővítése. Ezek az iránymutatások hangsúlyozták, hogy az EU összes belső határának nyitva kell állni az árufuvarozás számára annak érdekében, hogy az alapvető termékek ellátási lánca megmaradjon. Néhány határállomásról azonban hosszú várakozási időket jelentettek, sőt, egyes esetekben a vezetők számára karanténintézkedést is életbe léptettek. Például a horvát határrendészet továbbra önizolációs intézkedéseket határozott meg a mozdonyvezetők számára, miután azok átlépték a határt.

A megvalósításról szóló közlemény szerint a tagállamoknak haladéktalanul cselekedniük kell, hogy a közúti árufuvarozás és a szállítmányozásban dolgozók szabad mozgása érdekében ideiglenesen felfüggesszék a területükön hatályos minden közúti korlátozást (hétvégi kamionstop, éjszakai korlátozás, ágazati tilalmak). A szállítmányozásban dolgozóknak nemzetiségüktől és lakóhelyüktől függetlenül engedélyezni kell a belső határok átlépését. A fuvarozók utazási korlátozásaitól és a rájuk vonatkozó kötelező karanténtól, az illetékes hatóságok sérelme nélkül el kell tekinteni, hogy arányos és speciálisan meghatározott intézkedéseket hozzanak a fertőzés kockázatának minimalizálása érdekében.

Az Európai Vasúti Fuvarozási Szövetség (ERFA) üdvözli az Európai Bizottságnak a zöld sávok alkalmazásáról szóló közleményét. A szövetség szerint elengedhetetlen, hogy a tagállamok elfogadják a zöld sáv koncepcióját, ami garantálja, hogy a kulcsfontosságú infrastruktúra minden percben hozzáférhető maradjon, valamint hogy a vasúti kapacitás elosztása terén szoros együttműködés legyen a tagállamok és a nemzeti hatóságok között. Az akadálymentes áruszállítás elengedhetetlen az áruk rendelkezésre állásának fenntartásához. A vasúti áruszállítás számára ez azt jelenti, hogy a zöld sávoknak és a TEN-T törzshálózatának továbbra is a nap 24 órájában elérhetőnek kell lenni, továbbá a tagállamok között is határozott kapacitáskezelési koordinációt kell megvalósítani. Ha bármelyik tagállam eltér ettől az állandó kötelezettségtől, az azt fogja eredményezni, hogy a zöld sáv nem tud minden pillanatban üzemelni, ennek következtében az áruk szállítása is akadályozva lesz.

Az ERFA elnöke, Dirk Stahl szerint ahhoz, hogy a vasúti árufuvarozás megoldást kínáljon a nemzetközi szinten fuvarozóknak és kereskedőknek, kiszámítható és összehangolt kapacitáskezelésre van szükség. Ezért a szövetség örömmel üdvözli a pályahálózat-működtetők ezen igények kielégítése érdekében eddig végzett kiváló munkáját. Kihangsúlyozta: most határozott kötelezettségvállalásra van szükség annak érdekében, hogy a zöld sávok éjjel-nappal működhessenek, valamint hogy bármilyen kapacitáscsökkentést csak összehangolt módon, a vasúti árufuvarozó cégekkel konzultálva végezzenek el.

Az ERFA főtitkára, Conor Feighan elmondta: az Európai Bizottság zöld sávokról szóló közleménye fontos pontosításokkal szolgált az egészség védelméről, valamint az áruk és az alapvető szolgáltatások rendelkezésre állásának biztosítására irányuló határkezelési intézkedéseihez, kiváltképp a fuvarozók határokon átnyúló mozgásának tekintetében. A vasúti teherfuvarozásnak most határozottan el kell köteleznie magát aziránt, hogy a nemzeti hatóságok az Európai Bizottság közleményét és iránymutatásait annak szellemében veszik át.

forrás: railfreight.com, iho.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT