A vasúti árufuvarozás részarányának növelése érdekében az egyeskocsi, a kombinált és az irányvonati forgalmak támogatását érintő szakmai javaslatcsomagról tanácskoztak a jelentős fuvarozási teljesítményt nyújtó vállalatok képviselői a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület a közös fellépést erősítő találkozóján.

Az egyeztetésen dr. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, a HUNGRAIL elnöke, dr. Kovács Imre, a HUNGRAIL elnökségi tagja, a Rail Cargo Hungaria Igazgatóságának elnöke, és Körös Norbert, a Rail Cargo Hungaria Zrt. vezérigazgatója tájékoztatta a fuvaroztatókat a célzott állami támogatás fontosságáról, az azzal kapcsolatban benyújtott ágazati javaslatokról, valamint a szükséges kormányzati intézkedések előmozdítására irányuló törekvésekről.

Homolya Róbert elsőként arra hívta fel a figyelmet, hogy a kormányzati szintű döntéshozatal számára – a nemzetközi, illetve uniós irányelvekkel összhangban – kiemelt jelentőségű a fenntartható fejlődés és a klímavédelem támogatása. Ez kiváló lehetőséget kínál a környezetbarát vasúti árufuvarozás részarányának növelésére. A HUNGRAIL elsőként a fuvaroztató partnerekkel egyeztetett, hogy közös fellépéssel nyomatékosítsák a vasúti árufuvarozás számára nélkülözhetetlen alapvető érdekeket. Ennek részeként közös ajánlás megfogalmazására és benyújtására kérte fel a résztvevőket, amely konstruktív módon segíti a vasútfejlesztési program megvalósítását. A közös ajánlást  az érdekképviseleti feladatot ellátó HUNGRAIL és a vasútvállalatok egy, a közeljövőben esedékes sajtótájékoztató keretében írják alá.

Kovács Imre rámutatott, hogy a vasúti ágazat a gazdasági környezet miatt komoly nehézségekkel küzd az utóbbi három–négy évben, a negatív tendencia előreláthatólag 2020-ban is folytatódik.  A vasútvállalatok számos intézkedést tettek a kialakult helyzet kezelésére, de nyilvánvaló, hogy az állami szerepvállalás nélkül nem tudnak stabil, hosszú távú szolgáltatást nyújtani megrendelőik számára. Kiemelte, hogy a javasolt állami támogatási rendszer több összefüggő elemre épül: az országos intermodális konténerterminál-hálózat például kizárólag akkor tud hatékonyan működni, ha megvalósul a kombinált- illetve az egyeskocsi-fuvarozására vonatkozó támogatási csomag. Tekintettel a forgalmak drasztikus visszaesésére – Záhony esetében ez hatvan százalék – sürgető a mielőbbi döntéshozatal, ezért fontos, hogy már a következő hetekben kormány elé kerüljön a javaslatcsomag.

Körös Norbert szerint a törekvések teljes összhangban állnak az Európai Zöld Egyezménnyel, valamint a kormány által bejelentett klímavédelmi akciótervvel. Az Európai Unió irányelvei szerint 2030-ra a háromszáz kilométernél hosszabb távolságú közúti árufuvarozás hozzávetőlegesen egyharmadát, 2050-re pedig a felét szükséges – hazánk esetében elsősorban – vasútra terelni. Az állami támogatás elmaradása súlyos következményekkel járna, amelyet megerősítenek a kockázati elemzések is: mintegy kétezer munkahely kerülne veszélybe, tízmillió tonna áru – köztük jelentős mennyiségű veszélyes áru – terelődne közútra. Mindezt megerősítették a fuvaroztató partnerek is az egyeztetés során.  A célzott állami támogatás bevezetésével javulna a vasúti árufuvarozási szolgáltatás minősége és megbízhatósága, valamint megvalósulhatnak a hosszú ideje elmaradt, üzemeltetést optimalizáló beruházások és a kapcsolódó infrastruktúrafejlesztések is.

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT