Egyre égetőbb az állami szerepvállalás kérdése a vasúti teherfuvarozásban, elsősorban az egyeskocsi-fuvarokkal összefüggésben.

Az európai trendekkel és kitűzött célokkal összhangban indokolt és megfelelően alátámasztott az egyes fuvarozási szegmensek stabilizálása és versenyképességének növelése érdekében célzott állami támogatás bevezetése. Az egyeskocsi-forgalom kérdése a közelmúltban azzal összefüggésben is felmerült, hogy Németországban az új DB Cargo-vezér, Sigrid Nikutta elutasította a teherszállító vállalt veszteségét (2018-ban 190 millió euró) szanálására vonatkozó, az egyeskocsi forgalom drasztikus csökkentésével járó intézkedési terveket. A Magyar Nemzet értesülései szerint Nikutta ugyanis éppen ebben a szegmensben látja a kitörési pontot. Az egyeskocsi-forgalom a már taglalt zöld célok elérésében elkerülhetetlen eszköz, de a fenntartásához állami támogatás szükséges.

Hazánkban a Rail Cargo Hungaria egyedüliként nyújtja ezt a szolgáltatást, ám a vasútvállalat a jelenlegi feltételekkel nem tudja tovább működtetni a 12 éve fenntartott egyeskocsi-fuvarozást. A „tolatós tehervonatok” által végzett egyeskocsi-forgalom a teljes magyarországi vasúti áruszállítás hozzávetőlegesen egynegyedét teszi ki, és akár közszolgáltatásnak is tekinthető.

Magyarországon több mint hétszáz cég, állami tulajdonú és/vagy stratégiai jelentőségű társaságok (például Mol, Borsodchem, erdészetek, Ózdi Acélművek, Linde Gáz, Alfagáz, Nitrogénművek, Budapesti Erőmű, Paksi Atomerőmű, Mátrai Erőmű, gyógyszergyárak, illetve számos kis- és középvállalkozás) folyamatos vasúti kiszolgálását teszi lehetővé az egyeskocsi-forgalom. Fenntartja és elősegíti a hazai és a nemzetközi kereskedelem vérkeringésébe való bekapcsolódásukat, évente 10–12 millió tonna áru, a vasúton szállított árumennyiség hozzávetőlegesen egyötödének fuvarozásával.

Az egyeskocsi-forgalom azonban az elmúlt egy évben mintegy 6,4 milliárd forint, az elmúlt három évben (2016–2018) hozzávetőlegesen 18 milliárd forint üzemi veszteséget termelt.

A kormányzati elképzelésekben szereplő 6,4 milliárd forint/év támogatási összeg esetén stabilizálható a vasúti árufuvarozás alapját nyújtó egyeskocsi-szegmens, de bővülést is el lehet érni, ez középtávon kettő–négy százalék lehet. További pozitívum, hogy a stabil körülményeknek köszönhetően bővülhet a szolgáltatásnyújtást végzők köre is.

Az irányvonati forgalom volumenének növekedése egyrészt a közúttal való versenyhelyzet,

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT