A HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága március elején tartotta ez évi második ülését, melyen – a tárgyalt témák kiemelt fontossága miatt – több tagvállalatunk is vezérigazgatói szinten képviseltette magát.

A legfontosabb téma a 40a vonali vágányzárral kapcsolatos kompenzációs igények megvitatása volt. Dr. Kovács Imre, a bizottság elnöke tájékoztatta a tagvállalatokat, hogy a HUNGRAIL lépéseket tett az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) irányába: javaslatot tett az 55/2015-ös NFM-rendelet módosítására, illetve a kompenzációs lehetőségek vizsgálata érdekében kezdeményezte egy ITM–HUNGRAIL-munkacsoport felállítását, melynek munkájába a társminisztériumokat is szeretné bevonni. A témával kapcsolatban fontos hangsúlyozni, hogy a rendelkezésre álló információk alapján a 40a vonali vágányzár következtében azon nagyobb vállalatok, melyeknek működésére a vágányzár hatással van, több mint 5 milliárd forint veszteséget kénytelenek elkönyvelni.

A bizottság megvitatta a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) által 2018 végén benyújtott, majd a minisztérium által 17 munkacsoportban vizsgált javaslatokat. Ezzel kapcsolatban egyesületünk tagvállalatai kérték a HUNGRAIL fellépését azokban a pontokban, melyek részünkről is támogathatók (például a közúti fuvarengedélyek ellenőrzésének szigorítása, az ellenőri csapat növelése), és megnevezték a javaslatcsomag azon pontjait, melyek jelentősen csökkenthetik a vasúti árufuvarozás versenyképességét, ezért a vasúti ágazat részéről nem támogathatók (például az úthasználati díj csökkentésére megfogalmazott javaslat).

A bizottság ezenkívül azokat a pontokat is kijelölte, amelyek párhuzamosan a vasútnál is indokoltak lennének, például a kereskedelmi gázolajra vonatkozó közúti kedvezmények (ezeket a vasútra is indokolt lenne kiterjeszteni), illetve a pályahasználati díj iparűzési adóból való levonásának lehetősége.

A tagvállalatok tájékoztatást adtak a Kelebián és Kürtösön tapasztalható ellenőrzések kapcsán felvetődött problémákról; ezek jelentősen csökkentik a vasúti versenyképességet, növelik a határon való tartózkodás idejét és a költségeket, ezért a tagvállalatok kezdeményezték, hogy a HUNGRAIL áruforgalmi bizottságának következő ülésére hívják meg a határellenőrzéssel megbízott hatóságok képviselőit.

A bizottsági ülés haladásjelentést fogadott el a készülő „HUNGRAIL vasúti árufuvarozás versenyképességi csomag 2.0”-val kapcsolatba. A munka várhatóan április végére fog befejeződni; az egyesület elsősorban a jogi és az adminisztrációs terhek felülvizsgálatában kérte a tagvállalatok közreműködését.

Zárásként a Rail Cargo Hungaria bemutatta a TalkNet-projektet, melynek célja az árufuvarozás fejlesztése, a munkavállalók kompetenciájának növelése.

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT