A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület május 30-án megtartott közgyűlésén kiemelt napirend pont volt, hogy mielőbb, legkésőbb június közepéig szükséges létrehozni egy Energia Bizottságot. A Bizottság létrehozása és működése a HUNGRAIL keretein belül, az Egyesület tagvállalatainak közreműködésével, a pályahálózatot működtetők aktív részvételével fog történni. A Bizottság a Technológiai és Ipari Minisztériumot is meghívja majd a közös együttműködésre.

hirdetés

A vontatási energiaárak drasztikus növekedése miatt ott tart a magyar vasúti szektor, hogy a vasútvállalatok mindegyikére komoly hatással van. A kisebb cégek számára ez már létkérdés, de a nagyobb társaságokat is ellehetetleníti, többeknél kérdéses milyen szintre tudnak majd visszaépülni. A HUNGRAIL hónapok óta folyamatosan azon dolgozik, hogy legalább átmeneti megoldások szülessenek a problémára, ez idáig részsikerekkel. Ez viszont kevésnek bizonyul, így megszületett az az elhatározás, hogy a tagvállalatokkal közösen, a pályahálózatot működtető szereplők aktív részvételével, a Technológia és Ipari Minisztérium közreműködésével és energetikai szakemberek bevonásával június első felében megalakuljon egy Energia Bizottság, ami az eddiginél még koncentráltabban dolgozik a helyzet megoldásán.

A leendő Bizottság működési kerete nem más, mint hogy a vasúti árufuvarozás versenyképességét fenntartsa a közúti árufuvarozással szemben, kiemelten szem előtt tartva az EU által 2030-ra megfogalmazott klímapolitikai vállalásokat. Amennyiben a drasztikusan megemelkedett energiaárak okozta válságra nem lesz megoldás, úgy ezek a célok nem tudnak teljesülni. A Bizottságnak ennek tükrében sürgős megoldást kell találnia az energiaárak problematikájára. Elsődleges cél, hogy a vasúti szektornak mielőbb támogatást kell kapnia a nem várt többletköltségek kompenzálására. 2022-re ez 24 milliárd Forintot jelent, az első félévben 14 milliárd, míg a második félévben 10 milliárd Forintra volna szükség. A Bizottság feladatai közé fog tartozni, hogy beavatkozási pontokat azonosítson, amelyet HUNGRAIL tagvállalati körön belül kidolgoz, majd benyújt a közlekedési tárca felé egyeztetésre. Továbbá olyan javaslatokat kell kidolgoznia, amelyek a jelenleginél előnyösebb vontatási energiabeszerzési rendszert tesz majd lehetővé a 2023-as évtől. Ennek egyik eleme a villamosenergia közvetlen beszerzésének lehetősége. Ehhez kezdeményezni kell a szabályozás olyan jellegű változtatását, amely lehetőséget teremt arra, hogy a társaságok adott esetben önálló hatáskörben is lebonyolíthassák a villamosenergia beszerzését külső szolgáltatóktól. Fontos témakör az is, hogy a kommunikáció, az információáramlás hatékonyabb legyen a kérdéskörben érintett felek között. A vasútvállalatoknak tudniuk kell időben, hogy milyen energiaárakkal kalkuláljanak a következő időszakokban, mert jelenleg erre nincs rálátás. Meg kell teremteni a naprakész tájékoztatási feltételeket.

Az Energia Bizottságnak az idő is versenytársa. A kalkulációk alapján június 30-ig előremutató fejleménynek kell történnie a támogatások terén, különben visszafordíthatatlan helyzetben találja magát a vasúti árufuvarozási szektor. Amennyiben a javaslatok nem érnek célt, úgy a klímapolitikai céloknak is búcsút lehet inteni.

 

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT