Egyesületünk ügyvezető igazgatója, Hódosi Lajos képviselte a magyarországi árufuvarozó vasútvállalatok érdekeit a Prágában megtartott nemzetközi egyeztetésen a DAC rendszer kapcsán. Közép-európai vasúti árufuvarozó társaságokat képviselő szakmai érdekvédelmi szervezettekkel, továbbá osztrák, német és belga partnerszervezetekkel közösen hívjuk fel a figyelmet arra, hogy milyen nyitott kérdések merülnek fel a DAC rendszer kapcsán, amelyeket mielőbb tisztázni szükséges. A felvetett problémákat, kérdéseket egy minden résztvevő által aláírt memorandum formájában megküldjük az Európai Bizottság részére is. Összefoglalva úgy látjuk, jelenleg nem reális a DAC – digitális összekapcsoló rendszer bevezetésének gondolata 2026-2030 közötti időszakban.

hirdetés

Számos kérdést tisztázni kell annak érdekében, hogy az általunk képviselt vasúti árufuvarozó vállalatok megtudják tartani a szállítási volumeneket. A DAC létjogosultságát nem vitattuk a ZESNAD.CZ által szervezett a prágai egyeztetésen, mivel a vasúti infrastruktúra kapacitás nem tud olyan ütemben növekedni, mint ahogy azt a vasúti teherforgalom igényelné, ezért olyan technológiai fejlesztésekre van szükség, amelyek a jelenlegi adottságok mellett nagyobb kapacitást tesznek lehetővé. A technológia fejlesztésére rendkívül jól menedzselt program fut Nyugat-, és Közép-Európában, ám annak megítélése egyelőre különböző. Fontos, hogy jól és végletekig kidolgozott rendszer kerüljön bevezetésre, mivel itt nem csak egy technikai átállásról van szó, hanem a teljes vasúti árufuvarozási rendszer megváltoztatásáról.

Hódosi Lajos aláírja a memorandumot

A Memorandumban többek között az alábbi területekre hívtuk fel közösen a figyelmet:

• A 2030-as bevezetési időszak nem reális, mivel számos részlet még nem került tisztázásra;

• Fontos, hogy olyan végső rendszer kerüljön kiválasztásra, amelyet megfelelően teszteltek és a vasúti rendszerben teljes mértékben használható;

• Minden tekintetben a visszamenőleges kompatibilitás biztosítása a migrációs időszakra, vagy kiegészítő technológia segítségével a kölcsönösen összeférhetetlen kocsik és mozdonyok átmeneti időszakra történő üzemeltetése;

• Konszenzus biztosítása az átállási tervvel kapcsolatban az ágazatban az átállási időszak működési helyzeteit illetően, hogy ne korlátozódjon a kocsik elérhetősége és ne csökkenjen a nyújtott szolgáltatás minősége;

• Garantálni kell a járművek utólagos felszerelésének Európai Bizottság általi társfinanszírozásának módját és összegét a teljes migrációs időszak alatt, mivel a fuvarozók és a járművek üzembentartói nem tudják viselni a magas egyszeri felszerelési és egyéb, például karbantartási költségeket.

Külön javasoltuk, hogy az átalakítás időszakára lehetőleg az adott ország gyártói és járműjavítói kapacitása kerüljön bevonásra.

A prágai egyeztetésen a szervezetek képviselői megállapodtak abban, hogy rendszeresen fognak egyeztetni a témában és üdvözölték a találkozót.

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT