Budapest, 2022. 12. 08. –  Magyar Vasút

A vontatási feszültség egységesítését megcélzó, hosszú távú cseh program egyik elsőbbségi területe a II. számú korridor Břeclav és Přerov közötti szakasza.

hirdetés

Az idei késő nyárra itt készült el az első, 3 kV egyenáramról 25 kV/50 Hz ipari frekvenciájú váltóáramra átállított szakasz, aminek következtében a szakaszhatár 43 kilométerrel északabbra helyeződött át, jelesül Nedakonicéről Říkovicére. Miközben a munkálatok első előkészítési szakaszának 2020-ban még kevés forgalmi hatása volt, addig a felsővezeték szigetelőinek cseréjét számos vágányzár keretében oldották meg – a befejező munkálatokra pedig 2022. június és július havában teljes feszültségmentesítés mellett, kétszer kéthetes időszakon belül kerítettek sort. Ekkor a forgalmak egy részét dízelvontatással az egyik vágányon bonyolították, a személyvonatokat részben autóbusszal pótolták, a teherforgalom javát pedig elterelték. Říkovicén a meglevő alállomást módosították, a csupán húsz kilométerrel délre fekvő Otrovice közbenső állomás közelében új alállomás is létesült.

A pályavasúti kommunikációban az energetikai és egyéb hosszú távú előnyöket hangsúlyozzák, viszont a munkálatok miatti forgalmi akadályozást most tapasztalhatták először a szakma mellett az utasok és áruszállítási ügyfelek. Kritikusok szerint ennek szervezése hagyott maga után némi kívánnivalót, a vágányzári menetrend gyakran nem bizonyult tarthatónak. A váltás utáni időszak mozdonyvezetői félrekezelések több eurómilliós kárt okoztak a berendezésekben, a helyzetet a védőszakasz nem megfelelő földelése súlyosbította. Az ilyen esetek megelőzése a jövő egyik feladata. A teljes hálózat átállítását jelenleg 2036-ig tervezik, becsült 3,2 milliárd eurós költségvetésen.

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT