Budapest, 2022. 12. 08. – K. SZ., Magyar Vasút

A CER és az EIM vezérigazgatói Nápolyban tartották éves, magas szintű tanácskozásukat, ahol megerősítették azon céljukat, hogy előteremtik az európai klíma- és közlekedési célok eléréséhez szükséges infrastruktúrát és kapacitást. Ezért arra sürgetik a politikai döntéshozókat, hogy szavatolják a szükséges keretfeltételeket.

hirdetés

Az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER) és az Európai Vasúti Pályahálózat-üzemeltetők (EIM) által szervezett vita középpontjában a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) jelenlegi felülvizsgálata állt – a véglegesítést követően garantálnia kell az Európai Zöld Megállapodás, valamint az abban található fenntartható és intelligens mobilitási stratégia céljainak sikeres megvalósításához szükséges infrastrukturális alapot. A vezérigazgatók arra a következtetésre jutottak, hogy rendkívül fontos a TEN-T-hálózat időben történő megvalósítása, de nagymértékben függ a finanszírozás mértékétől és a fennálló keretfeltételektől.

Modális váltás

A találkozó lehetőséget nyújtott a modális váltás megvitatására is. A résztvevők azonosítottak és megvitattak olyan, a kapacitásgazdálkodással és az európai forgalomirányítással kapcsolatos intézkedéseket, mint például a menetrend és a kapacitás újratervezésének (TTR), valamint a digitális kapacitásgazdálkodásnak (DCM) a gyors végrehajtását, továbbá az egységes európai vasúti forgalomirányítási rendszer (ERTMS) kiépítését. Ezzel összefüggésben szükséges a menetrendeket szabályozó előírások sebészi pontosságú és gyors felülvizsgálata, hogy azok rugalmasabbak és a piaci igényekhez igazodóbbak legyenek.

Fenntarthatóság

A szakemberek arra a következtetésre jutottak, hogy a TTR, a DCM és az ERTMS alkalmazása fontos lépés a vasúti kapacitás növelése felé. A szektor azonban az Európai Bizottság által jelenleg kidolgozott jogi keretrendszer gyors véglegesítésétől és alkalmazásától függ.
A vasúti infrastruktúra vezetői a jelenlegi energiaválságnak a pályahálózat-működtetők fenntarthatósági céljaira gyakorolt hatása mellett megvitatták azt is, hogy vállalataiknál miként integrálják a fenntarthatóság fogalmát a napi üzleti stratégiákba. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a fenntarthatóság bizonyos szempontjaira vonatkozó közös megközelítés hasznos lehet ahhoz, hogy a vasúti szektor még inkább hozzájáruljon az úgynevezett Fenntartható fejlődési célok eléréséhez.

Követelmények

A CER vezérigazgatója, Alberto Mazzola elmondta: „A Zöld Megállapodás alapvetően megköveteli a forgalom átterelését a vasútra, ám ez csak a vasúti kapacitás és az infrastruktúra drámai mértékű kibővítésével lehetséges. Ezt a nemzeti és európai szintű politikai elkötelezettség mellett az ERTMS felgyorsított kiépítésével és a TTR megvalósításával, valamint új személy- és teherszállítási vasútvonalak létrehozásával lehet elérni.”
Az EIM ügyvezető igazgatója, Monika Heiming szavai szerint a vasúti pályahálózat-működtetők létfontosságúak az EU geostratégiai, zöld és digitális céljainak eléréséhez. „A határokon átnyúló vasútra történő összpontosítás az olyan kezdeményezésekkel, mint például a TEN-T, az ERTMS, a TTR és a DCM, nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy a vasút rendkívül versenyképes közlekedési eszközzé váljon. Ebből a szempontból a 2022-es HLIM kiváló alkalmat nyújt a szükséges intézkedésekről történő eszmecserére. Csak együtt haladhatunk előre” – fogalmazott Heiming.

Borítókép forrása: Adrian Karwat


Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.
A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut
Előfizetés és további információ: magyarvasut@magyarvasut.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT